Režie:
Chris WeitzScénář:
Chris WeitzKamera:
Henry BrahamHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards, Eva Green, Tom Courtenay, Clare Higgins, Jim Carter, Sam Elliott, Freddie Highmore, Ian McShane (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Kromě našeho existují i jiné světy. Jedenáctiletá Lyra žije ve světě, kde duše nesídlí uvnitř člověka, ale v podobě zvířete zvaného daemon. Vyrůstá u strýce Lorda Asriela, který navzdory nelibosti některých členů vládnoucího Magisteria zkoumá Prach, spojující údajně od věků všechny světy. Lyra si s kamarádem Rogerem povídá o záhadných Vrahounech, kteří unášejí děti, a slíbí mu, že ho najde a osvobodí, kdyby ho unesli. Krátce poté se objeví paní Coulterová, která si Lyru vyžádá, aby ji doprovázela na cestě do Londýna a na sever, kde chce pomoci medvědímu králi Regnarovi získat vlastního daemona. Těsně před odletem dá rektor dívce alethiometr, zlatý kompas, který odpoví na každou otázku. Musí však slíbit, že o něm neřekne paní Coulterové. Lyra se brzy přesvědčí, že laskavost a krása paní Coulterové jsou jen maskou zloby a proradnosti. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (782)
Hodně zvláštní fantazy. Ta výprava, kostýmy a dokonalé triky odvádí pozornost od nezajímavého (nebo nezajímavě podaného?) příběhu a prkenných herců, kteří si s vyjímkou Nicole Kidman, neví se svými postavami rady. Chris Weitz vrší jednu zajímavou scénu za druhou, bohužel bez špetky napětí. Vytvořil líbivý svět, kterým vás bohužel nedokáže dostatečně provést a prodat ho. A zmiňovat se o vykrádání Pána prstenů, je myslím zbytečné. ()
50% - Celou dobu, co jsem film sledoval, jsem si říkal, že mám před sebou přeci jen o něco lepší dílo, než byly Letopisy Narnie. Triky byly povedené, lední medvěd s nádherným hlasem Iana McKellena strčil Aslana s klidem do kapsy (ještě, že jsem to neviděl dabované) a herecké výkony byly také celkem koukatelné. Ale ta trapná závěrečná bitvička a divný konec mě dost zklamaly, takže horší 3*... ()
Jako příběh i ztvárnění neskonale krásné, leč už od prvních okamžiků jsem si v hlavě začal utvářet seznam lidí, kterým se to nebude líbit. Když to řeknu jinak - Kompas se nemůže líbit lidem bez fantazie. Jinak je to nádherný příběh s úžasným vizuálním podkladem. To, že jsem nevěděl, že jde jen o část příběhu (a tak jsem najednou koukal na titulky...) je spíš moje věc, jinak snad až na několik deux ex machina scén vážně nemám co vytknout. ()
Průměrné efekty (taková bitva dvou přerostlých medvíďat je vážně legrační), příšerná hlavní hrdinka (která všechno zná a se vším si poradí), neukotvený a nahodilý design světa bez jakékoliv hloubky (Narnie a Eragon mají dalšího spolunocležníka), plytký děj, až mysteriózně špatný scénář a hafo naivně roztomilých figurek, které profičí pamětí silou mírného vánku a zanechají za sebou velké NIC - děkuji, rád se zasměju. Jediným skutečným kladem je perfektní eklekticko-novátorká Desplatova hudba, která ční nad celým snímkem jako jeho gigantický daemon (deamon, jak je libo). Kol a kolem mi z toho vychází, že přednostní vyhození investic do luftu by bylo od producentů stokrát mouřejší řešení, než natáčení podobné vetchosti. A vůbec, hrál někdy Sam Elliott někoho jiného než kovboje???:) 2,5* (50%) ()
Pullmanovu trilogii jsem četl (zatím) dvakrát, v originále a v českém překladu (vynikající věc, tyhle knihovny, vřele doporučuju:)). I byl jsem zvědav, co z prvního dílu producenti z "kina nové lajny" vyprodukovali pro filmové médium. Měl mě varovat monstrózní rozpočet a spousta velkých jmen, protože to téměř vždy signalizuje, že se bude hrát na jistotu, na co nejmenší kontroverzi a co nejnižší hranici přístupnosti, aby se do kin natáhlo co nejvíc rodin s co nejvíc dětmi, a tím pádem se co nejvíc penízků vrátilo zpět i s bratříčky. A tady právě nastal ten problém - His Dark Materials totiž NEJSOU dětské knížky, a i když nejsou dokonalé (třeba linie kolem Asrielovy úlohy je vzatá hodně hopem a neuvěřitelně), mají toho mnoho co nabídnout k přemýšlení, a jsou plné drsných momentů a vypjatých emocí. Na jednu stranu mě mrzí, že na plátně neuvidím Mary Maloneovou a mulefy nebo podsvětí, ale na straně druhé převažuje pocit, že je to lepší takhle. Vyobrazení postav tu totiž funguje, Nicole Kidman je jako paní Coulterová naprosto luxusní, a stejně tak Eva Green je dokonale pohádkově tajemná (a "sexy as hell";)) Serafina Pekkala - ale stejně jako kulisy "tamtoho" Londýna, Oxfordu atd. jsou to jen neživé ilustrace. Filmový Zlatý Kompas prostě postrádá svého daemona a je sprostou, místy až příliš "fancy" podívanou, prostou jakéhokoliv rozměru. Děsí mě představa, co by při takovémhle výchozím materiálu (tím myslím první díl filmové trilogie) nakonec zbylo z velkého příběhu děvčete, které opouští věk bezstarostnosti a nevinnosti (a přichází do puberty), a jen víceméně BTW sehraje hlavní úlohu ve válce o budoucnost lidstva všech dimenzí proti nefungujícímu Bohu (zcela výjimečně s B) a jeho tmářskému regentu Metatronovi. Zamiloval jsem si ten příběh o boji s těmi, kdo brání svobodě myšlení a bádání, který tak strašlivě pobouřil vztahovačné představitele církve s hubou plnou lásky a tolerance (ve skutečnosti velmi výrazně "vocamcaď pocamcaď" a ještě jen pro někoho;)), a utrhlo by mi srdce, kdyby z toho všeho zůstala bezduchá skořápka pro malé děti, která nikoho nebude motivovat ke čtení a následně přemýšlení. Nezbývá než se smířit, že pomníkem čtiva pro generaci, která bude formovat příští desetiletí naší doby, bude Harry Potter a Twilight (což je ve skutečnosti "literatura" a ne literatura), a doufat, že jednou se HDM chopí nový Peter Jackson. Vím, že v takovém případě bych se svými dětmi do kina rozhodně vyrazil. V tomhle vám ovšem nedoporučuju ani utrácet peníze za DVD. 50% za řemeslně velmi povedenou formu, se srážkou za zoufalou snahu o ohromení, která se realizuje těmi nesprávnými prostředky. PS: Neexistující konec filmu je výsměch epických rozměrů a dabingový hlas Evy Green "ahoj, já jsem sedmnáctiletá pipka" je pohřební hranicí této kdysi výsostné české disciplíny. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (45)
- Magistérium v knihách, filmoch a televíznych reláciách má označovať katolícku cirkev. Všeobecné "protikresťanské" alebo "protináboženské" názory, naznačené alebo otvorené, sú zdrojom sporov medzi veriacimi (najmä katolíkmi) a ateistami zastávajúcimi Pullmanovu prácu. (Arsenal83)
- Natáčanie trvalo 100 dní. Dakota Blue Richards bola v každej scéne okrem dvoch, takže pre ňu natáčanie trvalo neuveriteľných 98 pracovných dní. (Arsenal83)
- George R. R. Martin uviedol tento film ako jeden z dôvodov, prečo chcel, aby sa Hra o tróny (od r. 2011) stala televíznym seriálom a nie filmom. (Arsenal83)
Reklama