Režie:
Chris WeitzScénář:
Chris WeitzKamera:
Henry BrahamHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Nicole Kidman, Daniel Craig, Dakota Blue Richards, Eva Green, Tom Courtenay, Clare Higgins, Jim Carter, Sam Elliott, Freddie Highmore, Ian McShane (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Kromě našeho existují i jiné světy. Jedenáctiletá Lyra žije ve světě, kde duše nesídlí uvnitř člověka, ale v podobě zvířete zvaného daemon. Vyrůstá u strýce Lorda Asriela, který navzdory nelibosti některých členů vládnoucího Magisteria zkoumá Prach, spojující údajně od věků všechny světy. Lyra si s kamarádem Rogerem povídá o záhadných Vrahounech, kteří unášejí děti, a slíbí mu, že ho najde a osvobodí, kdyby ho unesli. Krátce poté se objeví paní Coulterová, která si Lyru vyžádá, aby ji doprovázela na cestě do Londýna a na sever, kde chce pomoci medvědímu králi Regnarovi získat vlastního daemona. Těsně před odletem dá rektor dívce alethiometr, zlatý kompas, který odpoví na každou otázku. Musí však slíbit, že o něm neřekne paní Coulterové. Lyra se brzy přesvědčí, že laskavost a krása paní Coulterové jsou jen maskou zloby a proradnosti. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (782)
Vážně budí respekt, jak někdo dokáže prošustrovat vysoký rozpočet, hezký příběh a výtečné obsazení. Ale Weitz je jak velkostatkářův marnivý synek, který rozhazuje tatínkovy miliony s děvčaty nevalné pověsti. Pofidérní vizuál smrdí umělou hmotou a pastelkami, tempo snímku je strašně nevyvážené a neustále po kolena zabředá do vysvětlivek, herecké hvězdy zabíjí nulové vedení. Jo, děti jsou roztomilé (jako z reklamy na čokoládu), Kidmanová má šarm (podobně jako 150 podobných sladkých čarodejnic), hostování vousatého Bonda a bodrého kovboje z Big Lebowského potěší, ale výhradně proto, že tihle chlapi mají charisma nezvásile na zpackaném projektu. Weitz připomíná joudu, který si před natáčením nakoukal Harry Pottera a Pána Prstenů a pak to zkusil udělat podobně. Jenže je to hodně chabá náhražka, když v celém filmu není krom digitálních patlanic lautr nic zajímavého. Snad jen občasné záchvěvy sympatie ke známým hlasům i tvářím. Už tomu pánovi ty vysoké rozpočty nedávajte, on si pro samé triky není schopný pohlídat ani svou doménu: dialogy a vedení postav. ()
Pán prstenů je nedostižný, o tom není pochyb, ale oproti bezkrevné Narnii (Eragon je sračka, se kterou si kompas srovnání nezaslouží) je Weitzova adaptace pokladem, který se může stydět akorát za svou délku, které chybí minimálně dvacet minut, aby spousta scén (převážně uprostřed snímku) nepůsobila nemístným, zjednodušujícím dojmem. Weitz není zlý scénárista, ale měl jsem neustále pocit jakoby ho někdo nutil stříhat na pro děti snesitelnou délku, přičemž si Chris zapomněl uhlídat i to hlavní - příběh. Ten je nakonec soudržný a má stále velký potenciál do budoucnosti, ale s větší délkou mohl být vytěžen mnohem lépe. Nicméně, Weitz dokázal, že není jakožto fantasy začátečník takové pako, jakým je bezpochyby Andrew "neumím nic jiného přebarvovat záběry" Adamson, a odvádí výbornou práci jak s herci, tak s trikovými scénámi, které ani jednou nebuší do rohovky silou Eragonovy pěsti. Největší devizou a nadprůměrnou spásou kompasu však nejsou trikové orgie, ani fajnově plynoucí režie, ale trojúhelník D.B. Richards-Nicole Kidman- Sam Elliott. Malá herečka rozhodně má, jako každý dětský herec, mezery v projevu, ale je přesně tím rozkošným diblíkem s lišáckým úsměvem, jakým Lyra je a má podle knižní předlohy být. Sam Elliot si napravuje reputaci po zmršeném Ghost Riderovi a ukazuje, jak má vypadat drsný kovboj a sladce přenádherná Nicole samozřejmě nic nezkazí, stejně jako po vzoru knihy zastrčený Craig. Není to dokonalé a možná jsem nakonec trochu zklamaný, vzhledem k tomu, že jsem ve Zlatý kompas věřil celou svou duší, ale i tak jsem s výsledkem spokojený a na případný druhý díl se i s Weitzem za kamerou těším. A nejen proto, abych konečně viděl poslední tři kapitoly z prvního dílu mé oblíbené knižní série. 7/10 ()
Hrozně dětské, moc barvičkami přeplácané, až trapně optimistické, ale nakonec i velmi svižné. Takový je Zlatý kompas - fantasy, která se jako další na nezastavitelném manufakturním pásu snažila dokázat, že kvalitám Jacksonovského Pána prstenů se dá minimálně vyrovnat. Jenže ono to asi vážně nejde (což je dobře), a jediný člověk, který by to mohl dokázat, má aktuálně ve spárech další tolkienovskou libůstku, Hobita. Chriz Weitz, tvůrce skvělých Prciček, se prý kdysi ke Kompasu vyjádřil, že "na to nemá" a režie se ujmout nechtěl. Tak PROČ mu hollywoodská mašinérie tak jako tak vtlačila scénář do rozklepaných rukou? Snímek je to sice nápaditý a nuda u něj až na několik slabších výjimek nehrozí, jenže jinak je to děsně tupé a arogantní: jak mohli tvůci počítat s dalšími díly (Zlatý kompas končí v podstatě jako Společenstvo prstenu), když atmosféra si vzala s velkou grácií dovolenou, herci velkých jmen tu hrají pět minut a hlavní postavou je předčasně vyspělá otravná holčička? Zvířecí démoni jsou sice super nápad (Pullmanův!), ale na nezapomenutelnou výpravu do světa fantazie to nestačí... ()
50 procent...Chrisi, vrať se do Dobré společnosti, na poli epické fantasy očividně nevíš, Jak na věc. Digitální animovaná zvířátka jsou k pomilování, Nicole coby nádherná sněhová královna s duší Darth Vadera a metodami Dr. Mengeleho brilantní, Dakota BR se svým vzdorným pohledem a drsným hlasem archetyp neroztomilého, ale skutečného hrdiny, a směle ji konkurují i zvučná herecká jména. Jenže co naplat, vznosná architektura knižního příběhu se proměnila v panelák, kde se strašlivě rychle a zmateně jezdí výtahem, filozofické, náboženské a fyzikální jádro se transformovalo na žvanivé vysvětlovačky bez pointy a bez východiska, bez kořenů a přesahu. Nečíst den předtím předlohu, netuším, která koho bije. Nádherné vizuály, atmosféra dickenskovské Anglie a polární světy prostě nezachrání to, že se divák v tom magickém světě trochu ztrácí. Ačkoli má kouzelnou zlatou buzolu:) Jsem jediná, komu připadá, že Desplat tu hudbu trestuhodně odflinkl? POMO: lépe bych to neformulovala:) ()
Na tuhle fantasy jsem se překvapivě po trailerech docela těšil, i když jsem předlohu nečetl. V koutku duše jsem se ale bál, že to dopadne podobně jako Eragorn nebo Narnie. Naštěstí se tak nestalo. Celý ten nápad se mi velice líbí. Daemoni, tajemné Magisterium a další nápady se mi velice líbily a knihu si rozhodně přečtu. Chris Weitz to naštěstí natočil velice slušně. Je sice vidět, že hodně věcí se muselo vypustit a celé je to postavené na tom, že hrdinka někam přijde a tam někoho potká, stane se okolo toho pár věcí a pak se všichni sejdou v závěrečné bitvě. Mně to ale vůbec nevadilo, protože to mělo tempo a ani na chvilku jsem se nenudil. Přispívali k tomu i herci. Dakota Blue Richards patří do kategorie snesitelných dětských herců. Kidman, Craig a Eva Green zde jsou jenom chvilku, ale stejně jsou fajn. Sam Eliot vypadá, že se od natáčení Ghost Ridera zapomněl převlíct, ale naštěstí je tady daleko lepší. No a lední medvěd s hlasem Iana McKellena je ze všech nejlepší. Digitální triky jsou taky bezchybné, ať už se jedná o daemony, bitvu ledních medvědů či cokoliv jiného. Vcelku jsem tedy velmi potěšen a i když vím, že film má dost chyb, tak si mě absolutně získal. Doufám, že tu dvojku nakonec natočej. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (45)
- Ve filmu tento fakt sice není řečen, ale v knize je uvedeno, že zlatý kompas byl vyroben v alternativní Praze, v Lyřině světě. (Dracconnis)
- Philip Pullman osobně poslal dopis Evě Green, zda by si nechtěla zahrát Serafinu Pekkalu. (R´Hell)
Reklama