Režie:
Tony GilroyScénář:
Tony GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
George Clooney, Tom Wilkinson, Tilda Swinton, Sydney Pollack, Michael O'Keefe, Ken Howard, Denis O'Hare, Sean Cullen, Merritt Wever, David Lansbury (více)Obsahy(1)
Michael Clayton je "vyjednavačem" jedné z největších právnických firem v New Yorku. Tento bývalý státní zástupce má na starosti tu nejšpinavější práci ve firmě Kenner, Bach & Ledeen. Ačkoliv se již několikrát spálil a se svojí prací není spokojen, rozvod, špatná obchodní spekulace a narůstající dluh ho pevně drží připoutaného k firmě. Mezitím ve společnosti U/North závisí kariéra advokátky Karen Crowderové na urovnání multimilionového návrhu žaloby, kterou Claytonova firma vede proti nim do zdánlivě úspěšného konce. Když však prvotřídní advokát firmy Kenner Bach, Arthur Edens, sabotuje případ U/North, čelí Clayton největší výzvě své kariéry i svého života. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (556)
Velmi inteligentní a poměrně chladný film, který se drží v žánrových kolejích tak silně, až je to někdy na škodu, protože menší vzrůšo by neškodilo. Na to, jak se Gilroy snaží jet na vlně reality je tam na druhou stranu ale několik kiksů. Za zmínku stojí snová "koňská/bombová" scéna. Tohle by se jen těžko mohlo stát. Clayton je ale i tak i díky svému vizuálně jednoduchému a strohému zpracování solidní právnická jízda s množstvím brilantních dialogů a ostřílených herců, kteří zahráli psychicky odolné a strhujícím způsobem nesmlouvavé byznysmany na jedničku. Clooney prozatím ve své duševně nejdrsnější roli. Odpustil si své libivé kukuče a drsného vyjednavače mu věříte do posledního detailu. Kvalitní žánrovka, která nebude moc bavit, nicméně dokáže inteligentně oslovit. ()
Filmov z právnickeho prostredia poznáme viacero, väčšinou sú fajn, aj keď pôsobia, že také nebudú. Vyvolávač dažďa, Firma, či Erin Brokovitch, to sú filmy, ku ktorým M.Clayton dobre zapadne. Film stojí na kvalitnom hereckom obsadení , pretože napínavých alebo akčných momentov, je tu pomenej. To ale neznamená, že sa budete nudiť. G.Clooney hraje svoj štandard, ale T.Wilkinson nad ním herecky trčí ako mrakodrap. A záver..., ten som si pustil asi trikrát. Roztrasená a nechápavá T.Swinton v rozhovore s Clooneym fakt nemá chybu. Film 80%. ()
Michael Clayton, film bez jediné slabiny či chybičky. Přestože je vyprávění přímé, možná poněkud strohé a divák si musí většinu distribuovaných informací dále odvodit a domyslet, jedná se o natolik chytrou a promyšlenou podívanou, která si je své sofistikovanosti vědoma. Zpětné rekonstruování fabule dává jednotlivým scénám zcela nový význam, který je napoprvé takřka nemožné pochopit. Celkové chladné vyznění filmu je možné přenést i do psychického rozpoložení hlavního hrdiny, který se cítí být vnitřně rozervaným (podobný typ postavy-samotáře jako v Lítám v tom). Just drive ()
Tony Gilroy. Další z řady kvalitních scénáristů, který se nechal zlákat vábením režisérské sesle. Sám si napsal scénář, který zpracovává nadmíru zajímavé téma, skvěle rozpracovává psychologii (a)morálních postav a je sofistikovaný i inteligentní. Mnozí zmiňují podobnost se Syrianou. Já bych hledal spíše ve vodách Firmy či Coppolova Rozhovoru. Vše diváka nabadá k tomu aby se snažil být vždy o krůček před Claytonovým pátráním. Co je nejsilnější stránkou filmu? Je to onen výtečný scénář? Je to snad zaprodaná mrcha ztvárněná Tildou Swinton, která v sobě již dávno udusila plamínek svědomí? Nebo Tom Wilkinson a jeho postava, která právě naopak tento plamínek na konci kariéry opět zažehává? Či je to George Clooney v roli právnického "pana Wolfa, co řeší nepohodlné problémy", který má zkušenosti, schopnosti a především zná lidi? A ani precizní režie se nedá opomenout. Nakonec dojdete k závěru, že Michael Clayton nemá nejsilnější stránku. Všechny jeho aspekty jsou až v nezvykle vzácné symbióze a slouží jedinému účelu. Být zatraceně dobrým filmem. To se povedlo, ale není to bez chyby. Tou je závěr, který je běžný. Není špatný, není hloupý, není nelogický. Je jen naprosto tuctový. Vzhledem k tomu jak je film přeplněn náznaky, nedořečenými věcmi, paralelou s dětským příběhem a i nějakou tou metaforou, tak to prostě zamrzí. Ovšem červík pochybností, že v tom finále někde v hloubi "něco více" je, budí touhu po druhém zhlédnutí, po kterém již snad nezůstane pouze u náběhu na nejvyšší hodnocení. Jelikož přeci není možné, že by to ve výsledku bylo, tak... obyčejné. PS - Po měsíci od kinoprojekce kdy Gilroyův debut nemůžu dostat z hlavy mu plné hodnocení rád uděluji. ()
Michael Clayton rozhodně není typickým pravnickým filmem, ne vždy chronologicky rozprostírá krimi kauzu a pouze na ni pohlíží skrz právnickou optiku. Uprostřed je geniální, ale trochu bláznivý právník Arthur a "uklízeč" Michael, v přesvědčivém podání George Clooneyho, se ho snaží pochopit a uklidit mu z cesty... nejlépe jeho svědomí. čeká nás pár zajímavých kliček, ale žádná divácky podbízivá bomba, ani šok. Debut kvalitního scenáristy Tonyho Gilroye spíše sází na inteligentní vyznění, lidské charaktery, kdy na každého padne nějaký stín, klidně i pomalejší tempo, ale za to temnou a hustou atmosférou. Pokud neholdujete právnickým filmům, pravděpodobně se z kouzla tohoto díla leccos vytratí. 8/10 ()
Galerie (51)
Zajímavosti (13)
- Tilda Swinton prohlásila o své sošce Oscara za vedlejší roli, že je to sice možná herecká pocta, ale doma jejím získáním nikomu žádnou zvláštní radost neudělala. Řekla doslova: „Žiji ve Skotsku v místech, kde lidé řeší daleko důležitější věci, než jsou novinky ze světa filmu, třeba přemnoženou mšici.“ (Olík)
- Michael Clayton se narodil v září 1959. Jelikož se ve filmu zmíní, že je mu pětačtyřicet let, tak to děj filmu zasazuje do období mezi roky 2004 a 2005. (DaViD´82)
- Natáčelo se i v reálných prostorách nadnárodních právnických firem, z nichž poté filmaři pro účely snímku udělali jednu budovu. Mimo jiné i v prostorách komplexu Dewey Ballantine, ve které sídlí jedna z vůbec nejstarších a nejuznávanějších společností v New Yorku. Tato budova pojme na třista právníků a z její obrovské konferenční místnosti ve 22. patře je výhled do tří světových stran. (DaViD´82)
Reklama