Reklama

Reklama

Temný rytíř

  • USA The Dark Knight (více)
Trailer 2
USA / Velká Británie, 2008, 152 min (Alternativní 146 min)

Předloha:

Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)

Kamera:

Wally Pfister

Hrají:

Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Eric Roberts, Ritchie Coster (více)
(další profese)

Další Batmanovo dobrodružství začíná. Jeho protivníkem je tentokrát záhadný psychopat Joker. Vítanou posilou by se Batmanovi mohl stát nový státní zástupce Harvey Dent, idealistický právník odhodlaný bojovat zejména proti mafiím ovládajícím podsvětí města. Dent chodí shodou okolností s Rachel, kterou Batman, alias milionář Bruce Wayne, také miluje. Čínský obchodník Lau, se kterým Wayne odmítne obchodovat, navrhne gothamským mafiánským skupinám pro jejich peníze bezpečný úkryt v Hongkongu, kam nesahá Dentova pravomoc. Do jednání nečekaně zasáhne Joker, který chce polovinu mafiánských peněz za likvidaci Batmana. Ti to odmítnou. Batman vzápětí Laua unese a dostane z něj jména mafiánů. Dent rozjede velkou akci, podaří se mu však dostat za mříže jen méně významné gangstery. Vzápětí Joker vyhlásí, že každý den zabije jednoho člověka, a bude to dělat tak dlouho, než Batman veřejně přizná svou identitu a nechá se zatknout... (TV Nova)

(více)

Videa (10)

Trailer 2

Recenze (3 895)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Absolutně geniální dílo, které se významně otisklo do filmových análů a které opět posunulo kontinuálně (nikoliv zlomově, Temný rytíř nic „nového" nepřinesl) blockbusterové hranice. Několik poznámek na krabičkách od sirek: ____ 1, I když Joker, tematizující otázku sv. Augustýna „unde malum?“ („kdo do mne vložil zárodky zla?"), nemá minulost (tedy vlastnost, ze které se chce vymanit Batman odchodem ze scény), ani plány (vlastnost Harveyho, později relativizovanou), a tím oba soupeře převyšuje, jelikož se chce jen bavit, tak přesto je anarchistický Joker zasazen do striktně neanarchistického kauzálního filmu příčin a následků. Ale očividně mu to nevadí. A divákovi taktéž ne. Ale je to paradox. ____ 2, Temný rytíř ukazuje, že v dnešním mediálním světě hyperrealit tvoří samotné sledování filmu jen nepatrnou část zážitku. Stěžejní jsou akty před-filmem (development, trailery, virální reklama, utváření horizontu očekávání, načtení komiksů, znalost Batmanovských předobrazů) a po-filmu (čekání na Oscary, teoretické analýzy a kulturní glosy, sledování ratingu a umístění filmu na databázích). ____ 3, Zatímco se Nolanův předchozí film, Dokonalý trik, vyznačoval nespolehlivým vyprávěním a balamutil diváka, Temný rytíř díky komplikované fabuli (příběhu) musí poskytovat divákovi náskok a řadu vodítek, aby si mohl příběh v klidu poskládat. Kupříkladu tehdy, když na sebe Harvey bere podobu Batmana, nebo když Batman cestuje do Hongkongu (a divák „ví“, zatímco Lau „neví“). Takže ve výsledku je divák napřed před postavami, ale vypravěč (respektive film) má navrch před divákem. ____ 4, Styl , tj. zvuk, střih a kameru – co snímá (prostor před kamerou) a jak to snímá (švenk, zdvih, nájezd, podélná jízda, jeřáb, kombinovaný pohyb) – neopisuje Temný rytíř z módní bourneovské trilogie, nýbrž z trilogie matrixovské. Problémem jsou častá narušení oněch neviditelných procesů, jimiž je film utvářen, a vytrhnutí diváka z příběhu přechody mezi scénami, což sice místy zachraňuje hudba (protože hudba ve filmech sceluje dva sousedící záběry), ale ve většině případů Nolan striktně vyklene závěr (akční) scény a ihned poté střihne na dialog nebo ptačím pohledem na Gotham vše utne. To je jedna z výzev kinematografie do budoucna: jak točit filmy skutečně kontinuálně a beze švů a nesekat děj mezi akci a dialogy. Jeden ze způsobů tkví v paralelních vyprávěních, jak ukazuje Speed Racer, a koneckonců i Temný rytíř v řadě sekvencích (pochopitelně to vyžaduje mistrovský scénář a storyboardy) – za (i) kolem Jokera ve vězení a dvou unesených či za (ii) na konci, kdy se přestříhává mezi budovou a tankery. Na druhou stranu je akce neředěná, realistická (jen jedna zpomalovačka) a mistrovsky natočená a ozvučená. ____ 5, Kamera nabízí několik výborných kompozic. Za (i) na začátku při loupeži couvá a sleduje klauna A, poté ji do záběru vběhne klaun B, jenže ten scénu opustí a kamera se navrací (vše v jednom záběru) ke klaunovi A. Nebo (ii) spousty decentralizovaných záběrů, kdy akce uhýbá doleva a kamera jde doprava. Kupříkladu helikoptéra je ve středu, poté se namotá do lan a směřuje doleva, ovšem (dokumentaristické) kameře trvá zhruba jednu sekundu, než si toho všimne. Nebo (iii) rozhovor kolem Nataši. Kamera se zde střídavě pohybuje po a proti pohybu hodin a krouží kolem čtyř hovořících, záběry do obličeje (konvenční formule záběr-protizáběr) používá až u konce. ____ 6, V Hollywoodu se mluví o zrychlování střihu, jenže už třeba film Až na krev si vyloženě liboval v dlouhých a nepřerušovaných záběrech, a stejně tak Nolan, který stříhá jen tehdy, když je potřeba, a to i v akčních scénách. Vyložený opak epileptiků jako Bay (který potřebuje v Transformers na vzlet stíhačky 20 záběrů) nebo T. Scott, kteří ale za klipařinu často schovávají neschopnost vyprávět, respektive horší scénář. Z jejich filmů se tudíž často stávají pouhé atrakce. ____ 7, Mizogynie Temného rytíře je až zarážející. V Hollywoodu obvykle platí, že část příběhu slouží mužům a část ženám. Ne tak tady, kde vše je zúženo na chlapský boj a se ženami se mluvit odmítá (mafián Salvatore Maroni na diskotéce), zabíjejí se, jsou mláceny (Ramirézová na konci), je jim vyhrožováno (Rachel na party), slouží jen jako pouhý katalyzátor citového vydírání (Barbara). ____ 8, Temný rytíř nabídne zhruba deset vtípků, ovšem žádný z nich netlačí na pilu a je chytře umístěny, a dokonce i patetické scény jsou za (i) pozvednuty důvtipnou kompozicí (Barbaru sledující Batman, kterého sleduje zase syn Gordona), nebo (ii) přehlušeny kompozicí audivizuální (závěr, kdy je vysvětlována synovi úloha Batmana). ____ 9, Filmové herectví náleží k těm prozatím nepříliš důkladně prozkoumaným oblastem kinematografii a vyloženě argumentovaný rozbor hereckých výkonů přesahující vágní dojmy a výkřiky lze nalézt obtížně. Přesto jistá definice existuje: Čím více vnímáte fiktivní postavu a čím méně osobu herce, tím lepší výkon je podáván. Chci tím říct, že za celých 152 minut jsem ani jednou neviděl Heatha Ledgera a ani jednou na něj nepomyslel a vnímal pouze stanislavského, non-brechtovského Jokera, před kterým se musí sklonit i metonymický Javier Bardem aka Anton Chigurh z opusu Coenů, jemuž splácí dluh mince si oblíbivší Harvey Dent. ____ 10, Dále je třeba vyzdvihnout nečernobílou psychologii a propojení ústřední trojice v ekosystému Gothamu, do kterého umístil scénárista Nolan mazaně všemožný paradigmata současnosti (sociologický nominalismus, terorismus, logoterapii, město jako soubor znaků). ____ 11, Ačkoliv celý film pracuje s kompletní hloubkou pole (ostré je to vzadu i to vpředu), v několika případech izoluje obraz snímané herce od prostředí, ve kterém se nalézají, a to pomocí minimální hloubky ostrosti. Jako by herci vystupovali z obrazu (nepodstatného „prostředí") a stávali se klíčovým bodem. Toto nastane za (i) při rozhovoru Batmana s mafiánem poté, co ho hodí z výšky, nebo za (ii) u dialogu Two-Face s psychopatickým schizofrenikem, který chtěl spolu s Jokerem zabít starostu. ____ 12, A v neposlední řadě dává Temný rytíř hlasitě najevo, že je načase odhodit stereotypní představu o Hollywoodu coby maligním západním imperialistickém hegemonovi a přežitý dvojí metr komerce / art zavřít definitivně do almary. Protože Nolan a kol. nezrealizovali nic jiného než nejdražší umělecký film všech dob. () (méně) (více)

Reklama

Lateef 

všechny recenze uživatele

Batman Begins a Dark Knight jsou jako panna a orel. Temný rytíř mě svým pojetím a neustálými narážkami na vrtkavost osudu, tíživost rozhodnutí, pocit odpovědnosti, krajní meze a náhodu strašně vyčerpal. Joker při svých smrtících hrách s Gothamem nedisponuje srdcovými, křížovými, listovými či pikovými kartami, on vykládá na stůl vějířovité postupky anarchie, šílenství, bezmoci a chaosu. Ad finta s tužkou: čekal jsem hbitou manipulaci, dostal jsem mnohem víc, tohle byl geniální prvek, který charakterizoval celého Jokera plus jeho působení ve filmu. Každá věta v jeho podání je hláškou nejenom s velkým Há, ale i s velkým eL, Á, eŠ, Ká a A. Heath Ledger zahrál fantasticky a když vezmu v potaz příčinu jeho tragické smrti, vypadá to, že jej Joker pohltil. Temný rytíř je parádně natočený, mnoho scén má takovou údernost, že jsem si hned říkal: tohle chci vidět znovu. Mostow otočil na záda jeřáb, Nolan rovnou kamión i s návěsem, naháněčka, která této lahůdce předcházela na mě zapůsobila skvěle, zvláště když se skrze křižující se trajektorie automobilů proplétala jednostopá turbobrutální mašina. Záběr na uhánějícího Batmana s vlajícím pláštěm považuju za megacool. Ad Batman: vesměs dobré, jenom by to Bale nemusel tolik přehánět s rádoby drsným hlasem a mobilní sonar už byl jaksi mimogothamský (chcete-li mimocomixový). Znovu: záběry plachtícího netopýřího muže v noční scenérii působí dokonale. A teď největší kámen úrazu: Maggie Gyllenhaal... jako cukrářka Ana jednoznačně ano, jako Rachel Dawes jednoznačně ne. Zpracování filmu parádní (scénář, hudba, atmosféra, efekty), ale na to, abych hodnotil pěti hvězdičkami mi to rušilo příliš mnoho prvků. Zatím cca 90%. 185 miliónů dolarů(rozpočet)/997 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)/313,5 miliónů dolarů(zisk z kinoprojekcí) ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Pošuk s pleťovou maskou na straně zla a proti němu pošuk s gumovou maskou na straně dobra - to fakt neni nic pro mě. Temný rytíř je typickej velkofilm posledních let, kterej má sice velkej rozpočet a velký jména, ale výsledek je akorát moje velký zklamání. První polovina je úplně o ničem. Na 5 minut akce v úvodu připadá asi tak hodina totální nudy a nezachránil to ani muj oblíbenej Morgan Freeman. Opravdu jsem měl co dělat, abych to vydržel. Druhá polovina pak nabídne celkem průměrnou akční podívanou, kde se občas najde nějakej lepší moment a celý to končí zase nějakym "chytrym" blábolem. Vyházet z toho všechny ty nekonečný kecy, přidat trochu víc akce, krve a brutality, moh by to bejt dobrej film. Zdejší hodnocení je pro mě záhadný jak Bermudskej trojúhelník. Fakt by mě zajímalo, co se všem na tom tak hrozně líbí. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Až příliš okatý remake Nelítostného souboje zasazený do komiksově temného hávu s několika magory v převlečcích jak z laciného sex shopu. Ne že bych chtěl krotit mánii kolem Ledgerova výkonu, ale Bale, Oldman, natož Eckhart, rozhodně nijak nestojí v jeho stínu. Naopak jsou mu reflektory, díky kterým vůbec nějaký stín může vrhat. Jako důkaz bohatě slouží všechny scény, kdy jsou na plátně pospolu. Přesto by z Heathova maniakálního Jokera ten Nicholsonův jen svěsil hlavu a s brekem si šel domů odlíčit svou masku s vědomím, že není nic víc než směšný šášula. Změny oproti minulému filmu jsou k dobru. Maggie je skvostná, akce se zpřehlednila, stylizace (města či tajného kláštera v horách) vymizela a i to skladatelské duo již nepůsobí, jako že každý chvilku tahá pilku. Jenže zatímco v jednotlivostech byla jednička překonána, tak jako celek ne. Na nejlepší Nolanův film to prostě ani zdaleka nestačí, jelikož odklon od psychologické roviny a plného soustředění na postavy směrem k "eye-candy" akci (samozřejmě myšleno v rámci Nolanovy tvorby) celkem zamrzí. Proč ve filmu o Temném rytíři odsouvat hlavní charakter na vedlejší kolej? Znovuzrozený Batman stál (a stále stojí) na intimních scénách, jako je ta z vyšetřovací místnosti. Ne na tom, jak líbivě likviduje desítky gangsterů za pomoci sonaru. Skoro jako by autoři popírali to, čím se v jedničce vyprofilovali oproti ostatním žánrově spřízněným počinům. ♫ Hodnocení OST: 5/5 ()

Galerie (488)

Zajímavosti (264)

  • V úplně prvním záběru je vidět v odraze prosklené fasády vrtulník, ze kterého se scéna natáčí. (imagoo)
  • Sám Sir Michael Caine (Alfred) prohlásil, že Heath Ledger byl lepší Joker než jeho předchůdce Jack Nicholson. "Jack byl jako klaun mírně podlý, možná spíš jako strejda zabiják. Mohl být vtipný a dokonce vás i rozesmál. Kdežto Heath oproti Jackovi zahrál bláznivého psychopata. Heath je hrozně milý člověk, proto je jeho Joker ve filmu daleko větším a pekelnějším zjevením." (cihlenka)

Související novinky

Batman se blíží k půlmiliardě

Batman se blíží k půlmiliardě

14.03.2022

Druhý týden v kinech a chválený komiksový snímek The Batman už se pomalu ale jistě blíží k půlmiliardě dolarů z celého světa. Film o druhém víkendu zaznamenal jen 42% propady, díky čemuž si v… (více)

Nový Batman bude rekordně dlouhý

Nový Batman bude rekordně dlouhý

21.01.2022

Těšíte se na chystaný snímek The Batman od režiséra Matta Reevese (Válka o planetu opic)? Pak vás možná potěší zpráva, že si pro vás tvůrce vydupal u studia zatraceně tučný kus stopáže. Snímek totiž… (více)

Willem Dafoe jako Joker?

Willem Dafoe jako Joker?

19.01.2022

Herec Willem Dafoe (Spider-Man: Bez domova, Maják, Vražda v Orient expresu) dlouhé roky poslouchá ze všech stran, že by byl perfektní volbou na postavu Jokera. Batmanův arcizáporák a jedna z… (více)

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

09.01.2022

Jonathan Nolan, bratr slavnějšího Christophera Nolana a zároveň zkušený televizní veterán, jenž má na kontě věci typu Lovci zločinců nebo v titulku zmiňovaný Westworld a rovněž pomáhal psát scénáře k… (více)

Reklama

Reklama