Režie:
Ridley ScottScénář:
Steven ZaillianKamera:
Harris SavidesHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Lymari Nadal, Ted Levine, Roger Guenveur Smith, John Hawkes, RZA, Yul Vazquez (více)Obsahy(1)
Franka Lucase (Denzel Washington), nenápadného řidiče jednoho z předních černošských zločineckých bossů, si dříve nikdo nevšímal. Když však jeho šéf náhle zemře, Frank využije vzniklé díry v mocenské struktuře k vybudování vlastního impéria a stvoření vlastní verze amerického snu. Díky své odvaze, vynalézavosti a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Richie Roberts (Russell Crowe) je bílou vránou mezi policisty, který má k ulicím dostatečně blízko na to, aby zaznamenal změnu ve zdejších mafiánských strukturách ovládajících drogové podsvětí. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace však může vyjít jako vítěz jenom jeden. (Cinemax)
(více)Videa (4)
Recenze (1 213)
Jsem v lehkém údivu nad ovacemi, které se na Amerického gangstera snáší. Nenašel jsem tu jedinou kulervoucí scénu, ne že bych si myslel, že v žánru gangsterky je potřeba přijít s něčím novým, ale je potřeba to natočit neotřele, tak aby vás to znovu přiklínovalo do sedaček. Denzel Washington moc dobrý, hudba taky. Kvalitní přírůstek k žánru, nic víc, nic míň. ()
Frank Lucas (70s) - biggest heroin kingpin... Frank Lucas (since 90s) - retired drug dealer. Strhující podívaná, kterou je nesmírně zajímavé sledovat z pohledu vývoje postav, zejména té hlavní, která jako by se poučila z přešlapů svých filmových předchůdců (nabízí se srovnání se Scarface nebo Heat) a její pád není tak úplně smrtelný. P.S. Film mi opět potvrdil, že sedmdesátá léta měla naprosto jedinečný styl a atmosféru, naproti tomu léta devadesátá neměla styl žádný. ()
Nebudu popírat, že Amerického gangstera si užijí nejvíc cinefilové, kteří mají opravdu nakoukáno a rádi si doma kreslí schémata a při projekci dělají poznámky, ale říct o Scottově mistrovském díle, že je "chlapsky chladné a dokonalé, bez zapamatováníhodné scény" či "že konfrontace obou hlavních postav není dostatečně vytěžena a závěr je neuspokojivý", není na místě._____ Americký gangster pracuje s divákovou žánrovou pamětí z jiných filmů, kdy důmyslně užívá scén ze známějších, žánrově spřízněných opusů (gangstersko-mafiánských) a zasazuje je do zcela jiného kontextuálního rámce, nedovolí se nám jimi opájet a vytrhávat z díla, posunují většinou vyprávění dopředu. (Osobně si cením víc filmů, u nichž nemůžete pustit kamarádům jednu scénu a ukázat jim na ní, jak je kousek geniální, ale nutné je k doceněńí zhlédnout celý film.) Proč tomu tak je? Scottův první gangstersko-mafiánský opus po Černém dešti je totiž progresivní v uchopení postav, které nejsou chronicky známými tvářemi zločinu (žádný Carlito Brigante, Al Capone a jim podobní) a ze žánrové škatulky se vymaňují a jsou skutečně dýchající a živelné._____ Uchopení postav slouží i k podvratnosti vůči žánru, kdy ústřední postavy se musí maskovat anebo za maskování-podobání se jiné filmové postavě, populární v té době, někoho jiného peskovat, protože film vypadající jako natočený v 70. letech nenabízí modelové postavy v žánrových filmech, ale modelové žánrové scény, v nichž se ocitnou reálné postavy. Pokud by ve filmových 70. postava policajta proti někomu vedla vyšetřování a věděla by, že její sbor je prohnilý, vyřídila by si to se všemi po "dirtyharryovsku" a rozhodně by nevracela nalezené peníze z drog. To platí i o té záporné, netypicky černé, která by ráda byla šedou eminencí v pozadí, ale nemůže, protože "zlo" je ve Scottově genialitě zpřitomňováno (doporučuji vyčkat do konce závěrečných titulků). V tomhle bijáku nejsou žádní uhlazení skautíkové ala Serpico a pokud jste negr libující si v blaxploitationech, tak se podle nich neoblíkejte, protože na sebe strháváte moc pozornosti a rozhodně se neinspirujte kultem jako Superfly (pro nezasvěcené: obskurně kýčovité blaxploitation o vzestupu a pádu mafiánského dealera drog)!_____ Abych to zkrátil: takhle precizní podívaná (kterou si v kině určitě ještě několikrát zopakuji) tady nebyla od Fincherova Zodiaca či Spielbergova Mnichovu a připojuji se k těm, kteří Amerického gangstera řadí k vrcholům tvorby Ridleyho Scotta a vrcholům mafiánsko-gangsterského žánru spolu se Scorseseho a De Palmovými pastiši. (Lidem vyčítajícím "chlapskou chladnost": emocemi prodchnuté epické díla o vzestupu a pádu mafiána si hledejte u Scorseseho, kdy se femme fatale ukážou být ženami-vamp, ale ne v příběhu, kde vše ovlivňují média a z nich se dozvídáme informace.) Dospělý projekt, který ve své neokázalosti a vychytralé podvratnosti má nejblíže k Tarantinově Jackii Brownové... P.S. Chci osouložit Gimpa, jsem zvrhlý. ()
Až na tých zhruba 50 záberov, v ktorých vidno zvukársky mikrofón (fakt ma to vytáčalo, dúfam, že na DVD to bude vyretušované), skutočne precízna, cieľavedomá, remeselne bechybná filmárčina (ale na to by sme si už asi u Ridleyho mali zvyknúť). Presný Denzel, nepredvádzajúci sa (čo kvitujem) Russell a haldy, skutočne haldy scén, ktoré sa budú citovať v iných filmoch a paródiách. "Takže... kde som to skončil?" Ja dúfam, že to skončí na oscarovom pódiu so soškou v ruke. Prinajmenšom za réžiu. Natočiť 157-minútový film, v ktorom nie je zbytočná ani jediná sekunda, to je skutočné umenie. ()
Ďalší člen do rodiny kvalitných mafiánskych pomníkov. V prvej polovici trochu zdĺhavé a nezáživné, druhá polovica to vykompenzuje. Denzel Washington si to kradne celé pre seba, Russell Crowe má možnosť iba prihrávať. Nový Scorsese (The Departed) bol povrchnejší, ale silnejší v detailoch a mal ostrejšie hrany. Scott je pomalší a menej nápadný, ale tiež harmonickejší a prehľadnejší. Kráľmi pre mňa naďalej zostávajú Coppola (Krstný otec), De Palma (Scarface) a starý Scorsese (GoodFellas). ()
Galerie (122)
Zajímavosti (55)
- Soudce, který Franka Lucase poslal do vězení, se o filmu vyjádřil, že obsahuje 1 % pravdy a 99 % Hollywoodu. Kritizoval zejména vybrané způsoby a kultivovaný projev Denzela Washingtona. Skutečný Lucas byl podle jeho slov negramotný, brutální a násilný člověk. (klukluka)
- Poprvé Frank propašoval do Ameriky 300 kilo heroinu. Postupně dodávky zvýšil na 3 000 kilo, protože poptávka stoupala, stejně jako jeho moc a jím ovládané teritorium. (Rodriguez)
- Frank Lucas byl za organizování distribuce drog odsouzen na 70 let. (Rodriguez)
Reklama