Režie:
Ridley ScottScénář:
Steven ZaillianKamera:
Harris SavidesHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Denzel Washington, Russell Crowe, Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Lymari Nadal, Ted Levine, Roger Guenveur Smith, John Hawkes, RZA, Yul Vazquez (více)Obsahy(1)
Franka Lucase (Denzel Washington), nenápadného řidiče jednoho z předních černošských zločineckých bossů, si dříve nikdo nevšímal. Když však jeho šéf náhle zemře, Frank využije vzniklé díry v mocenské struktuře k vybudování vlastního impéria a stvoření vlastní verze amerického snu. Díky své odvaze, vynalézavosti a inteligenci dokáže záhy zaplavit ulice New Yorku bezkonkurečně nejlepší a přitom nejlevnější drogou. Richie Roberts (Russell Crowe) je bílou vránou mezi policisty, který má k ulicím dostatečně blízko na to, aby zaznamenal změnu ve zdejších mafiánských strukturách ovládajících drogové podsvětí. Smyčka se pomalu stahuje a blíží se den, kdy tyhle dvě individuality stanou tváří v tvář. Z té konfrontace však může vyjít jako vítěz jenom jeden. (Cinemax)
(více)Videa (4)
Recenze (1 213)
Nebudu popírat, že Amerického gangstera si užijí nejvíc cinefilové, kteří mají opravdu nakoukáno a rádi si doma kreslí schémata a při projekci dělají poznámky, ale říct o Scottově mistrovském díle, že je "chlapsky chladné a dokonalé, bez zapamatováníhodné scény" či "že konfrontace obou hlavních postav není dostatečně vytěžena a závěr je neuspokojivý", není na místě._____ Americký gangster pracuje s divákovou žánrovou pamětí z jiných filmů, kdy důmyslně užívá scén ze známějších, žánrově spřízněných opusů (gangstersko-mafiánských) a zasazuje je do zcela jiného kontextuálního rámce, nedovolí se nám jimi opájet a vytrhávat z díla, posunují většinou vyprávění dopředu. (Osobně si cením víc filmů, u nichž nemůžete pustit kamarádům jednu scénu a ukázat jim na ní, jak je kousek geniální, ale nutné je k doceněńí zhlédnout celý film.) Proč tomu tak je? Scottův první gangstersko-mafiánský opus po Černém dešti je totiž progresivní v uchopení postav, které nejsou chronicky známými tvářemi zločinu (žádný Carlito Brigante, Al Capone a jim podobní) a ze žánrové škatulky se vymaňují a jsou skutečně dýchající a živelné._____ Uchopení postav slouží i k podvratnosti vůči žánru, kdy ústřední postavy se musí maskovat anebo za maskování-podobání se jiné filmové postavě, populární v té době, někoho jiného peskovat, protože film vypadající jako natočený v 70. letech nenabízí modelové postavy v žánrových filmech, ale modelové žánrové scény, v nichž se ocitnou reálné postavy. Pokud by ve filmových 70. postava policajta proti někomu vedla vyšetřování a věděla by, že její sbor je prohnilý, vyřídila by si to se všemi po "dirtyharryovsku" a rozhodně by nevracela nalezené peníze z drog. To platí i o té záporné, netypicky černé, která by ráda byla šedou eminencí v pozadí, ale nemůže, protože "zlo" je ve Scottově genialitě zpřitomňováno (doporučuji vyčkat do konce závěrečných titulků). V tomhle bijáku nejsou žádní uhlazení skautíkové ala Serpico a pokud jste negr libující si v blaxploitationech, tak se podle nich neoblíkejte, protože na sebe strháváte moc pozornosti a rozhodně se neinspirujte kultem jako Superfly (pro nezasvěcené: obskurně kýčovité blaxploitation o vzestupu a pádu mafiánského dealera drog)!_____ Abych to zkrátil: takhle precizní podívaná (kterou si v kině určitě ještě několikrát zopakuji) tady nebyla od Fincherova Zodiaca či Spielbergova Mnichovu a připojuji se k těm, kteří Amerického gangstera řadí k vrcholům tvorby Ridleyho Scotta a vrcholům mafiánsko-gangsterského žánru spolu se Scorseseho a De Palmovými pastiši. (Lidem vyčítajícím "chlapskou chladnost": emocemi prodchnuté epické díla o vzestupu a pádu mafiána si hledejte u Scorseseho, kdy se femme fatale ukážou být ženami-vamp, ale ne v příběhu, kde vše ovlivňují média a z nich se dozvídáme informace.) Dospělý projekt, který ve své neokázalosti a vychytralé podvratnosti má nejblíže k Tarantinově Jackii Brownové... P.S. Chci osouložit Gimpa, jsem zvrhlý. ()
Přidávám se k nepatrnému hloučku, který potřebuje být do páté hvězdy stržen tím naprosto nerozumným orgánem nacházejícím se v hrudním koši - to jest srdcem. Přesto, že nemůžu říct k dokonalosti tohoto filmu ani malý ň - je to vážně precizní, špičkový a pokorný dílo, právě to srdce, zrádce jeden, neskočilo do krku ve snaze mě udusit, jak se o to pokusilo při jiných Ridleyho kouscích (Thelma a Louise, Dobytí ráje, Vetřelec). I tak jsem se podivila hubeným oscarovým nominacím - akademikům zřejmě absentovalo víc než jen srdce. ()
Gangsterka roku. Jednoznačně (když počítám letos shlédnuté Drsné časy a Skrytou identitu). Pokud však nemáte mafiánské neurony a nekoluje Vám v žilách gangsterská krev (a já jsem přesně tenhle případ), pravděpodobně si film neužijete maximálně. Po technické stránce není co vytknout. Vše, počínaje režií, pokračujíce scénářem a hudbou, a hereckými výkony konče, je komplexní. Hned úvodní scéna Vás přesvědčí, že v tomto příběhu nepůjde o pár modřin a odřenin, ale rovnou o život. A jak děj pokračuje, tak postupně zjišťujeme, že klesáme hlouběji a hlouběji do mafiánského podsvětí plného drog, známostí, zelených bankovek, a také lidí bez skrupulí a zábran. Ačkoliv je snímek více než dvouapůlhodinový, tak nikdy nenudí. Spíše jsou zpočátku možná lehce zašmodrchaná filmová vlákna postupem času rozplétána, atmosféra graduje a v závěru je nám předložena vynikajícně řemeslně natočená přestřelka a finální rozuzlení je tak trochu nečekané. Jenže... chyběla mi scéna, která by mě srazila na zadek a nenechala vstát. Ve filmu jsou jistě silné momenty, ale žádný ohromující nebo hubuotvírající. I tak se však jedná o velký zážitek. 100 miliónů dolarů(rozpočet)/175 miliónů dolarů(rozpočet celosvětově) ()
„Success. It's got enemies. You can be successful and have enemies or you can be unsuccessful and have friends.“ Vzestup a pád podnikatele, kterému se povedlo výběrem vhodné komodity (na ulici je u heroinu vždycky větší marže, než u hot dogů) a razantním zkrácením dodavatelského řetězce několik let úspěšně odebírat teplo produkované kotly inferna drogové závislosti. Údajně z 99 % Hollywood, zbylé procento skutečný svět zla Franka Lucase, ale kdo by tu latentní glorifikaci zločince řešil, když Scott rozjíždí svou lokomotivu z bodu nula až do nejvyšších obrátek (zaujalo začlenění dobových historických událostí i cílevědomá režie bez zbytečného exhibování, což zároveň přineslo i tolik diskutovaný nedostatek žánrové originality). Až budu chtít jednou rozjet drogový byznys, následující filmové zkušenosti mi budou nápomocny: 1.) Nezačínej na Karlovarsku, mravenci a náčelník Vinklář tam nesou smrt, 2.) bez ohledu na ochránce přírody nechoď v kožichách z činčily na zápas boxu a když už tam v něm si, sedni si někam dozadu, 3.) když tě dostanou, všechny napráskej.. ()
V žánru jistě špička, film skvěle vystihuje atmosféru New Yorku 70. let, v čele se slavnou čtvrtí Harlem, což je takový stát ve státě (když jsem tam před lety byl, připadal jsem si dost nesvůj a jako exot, protože tam nebyl snad žádný běloch). Bohužel je film hlavně ve své první polovině dost rozvláčný, a dost dlouho trvalo, než mě do sebe vtáhnul (ale konec už stál za to). btw. skuteční členové tehdejší protidrogové jednotky údajně zažalovali producenty filmu, protože jsou v něm prezentováni jako zkorumpované bezcharakterní svině (potrefená husa?) ()
Galerie (122)
Zajímavosti (55)
- Russell Crowe komentoval setkání s předlohou své postavy Richiem Robertsem: "Zajímavý chlapík. Takový uzavřený. Nebylo to pro mě úplně nejjednodušší, protože jsem mu položil komplikovanou otázku a dostal jednoslovnou odpověď. Ale když se rozpovídá, začne to být zajímavé. Je schopný říct: 'Nechci tam vypadat jako děvkař,' a pak jedním dechem začít vyprávět, jak si to během jednoho důležitého procesu rozdal se stenografkou v přístěnku Nejvyššího soudu..." (NIRO)
- Tržby v USA za první víkend: 43 565 135 amerických dolarů (3054 kin). Náklady na výrobu: 100 milionů dolarů. (Steew)
- Frank Lucas patří od roku 1977 do programu ochrany svědků. Část jeho rodiny do něj byla zařazena později. Důvod je jasný - Frank udal více než 100 lidí zapletených do obchodu s drogami. (Candice)
Reklama