Reklama

Reklama

V Saúdské Arábii dojde k teroristickému útoku, při kterém zemřou desítky zaměstnanců ropné společnosti. FBI vyšle do akce svůj nejlepší tým, vedený energickým agentem Ronaldem Fleurym. Na vyšetření celé události mají pouze pět dní. Saúdskoarabská realita jim všem ale uštědří tvrdou životní lekci a představu o snadné misi rozbije napadrť. Navzdory tomu, že nechápou kulturu, v níž jsou nuceni dočasně žít, a přes všudypřítomnou nenávist a neochotu úřadů spolupracovat se jim nakonec podaří zdánlivě nepolapitelným teroristům dostat na stopu. Otázkou zůstává, zda nebude tato teroristická buňka pro čtveřici agentů a pár jejich místních kolegů příliš velkým soustem. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

Trailer 3

Recenze (619)

tombac 

všechny recenze uživatele

Před projekcí Království jsem si též kladl otázku, co na tom Bergovi někteří tak mají. A jasnou odpověď jsem nedostal. Schématická historka, kterak se agenti FBI vydali mezi Araby vyšetřovat jeden masakr, přičemž jim tam samozřejmě byly zpočátku házeny klacky pod nohy, je zpracována po většinu filmu veskrze standardně (s vydatným přispěním ruční kamery) a tyje především z exotického a díky muslimským fanatikům nebezpečí plného prostředí. Byly by to silné tři hvězdy, kdyby od výbuchu na dálnici Berg nenavázal na povedený začátek a nezahájil menší lítou městskou řež, která i prostřednictvím užití obligátních RPG evokuje frenetický Black Hawk Down. Slušné, ale že by mě to nějak válcovalo... 7/10 ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Žhavě aktuální, politicko-akční drama o ropě, teroristech, chrabrých agentech FBI a (některých) hodných Arabech. Aneb Syriana pro konzervativní teenagery se zálibou ve střílení. __________________________ Nejprve dostaneme videoklipově zhuštěnou lekci o historii Saúdské Arábie a jejích vztahů s USA během 20. století a pak jsme svědky vícefázového teroristického atentátu, při němž v Rijádu zemře mnoho nevinných Američanů včetně dětí. Po tomto prologu následuje rozprava mezi agenty FBI doma za mořem, jestli zasahovat, či ne, a vzhledem k tomu, že to agent Ronald Fluery (Jamie Foxx) a agentka Janet Mayesová (Jennifer Gardnerová) berou osobně a nenechají se odradit byrokratickými překážkami, vymyslí se finta, jak obejít zákazy nadřízených a letí se do Arábie. Tam následuje druhý akt – samotné vyšetřování plné administrativních a kulturních překážek – líčený ve velmi realistickém, až trochu, a nejspíš záměrně, zdlouhavém duchu, po němž jsou již téměř všichni v sále krvelačně nadržení, aby propukla akce. A ona v posledním aktu skutečně propukne a je to maso. ________________________ Otázka je, kdo a proč může být takovým snímkem uspokojen. Členové oscarové akademie, kvůli jejichž krátké paměti před vyhlašováním nominací se údajně zdržovala premiéra, nebo teenageři, kteří rádi hrají počítačové hry a u filmů jako Syriana se pekelně nudí?_______________ Zjednodušeně se dá říct, že filmy si můžeme pracovně třídit na ty, které nám mají přinášet poznání, a na ty, které mají přinášet požitek. Anebo možná přesněji na ty, které nám umožní svět lépe pochopit, a na ty, které ze světa dělají podívanou. Království režiséra (a herce vedlejších rolí) Petera Berga chce zastat obě úlohy a jde na to zostra hned od úvodních (výtvarně originálních) titulků přes dějovou expozici až po úplný závěr, kde se dozvíme „velké poselství“ obou stran konfliktu, jež je ovšem opět příslibem další krvavé podívané. Člověk si až se zvrácený potěšením vzpomene na čtvrtého Ramba..._____________________ Teď trochu vážně. Nemyslím si, že nelze za žádných okolností stvořit dílo, které by mohlo mísit žánrové potěšení z akce, a přitom by mohlo něco vypovídat o našem, tedy reálném, a nikoli jen filmovém světě. Bez dlouhého vysvětlování: přijatelný je pro mě Spielbergův Mnichov, kde spolu s hrdiny toužíme po pomstě a postupně nám dojde, že zabíjení nikam nevede, přinejmenším, pokud se vžijete do kůže hlavní postavy. Přijatelné je pro mě rovněž V jako Vendeta, což je comics, který používá nadsázku a alegorii k tomu, abychom si uvědomili, jakou moc mají masky a symboly, co je hrdinství a co je svoboda. Jeden film říká, že odplata za terorismus se sama může zvrhnout v teror, a druhý film, že terorismus někdy může sloužit dobrému cíli. Žádné z těchto děl nelevituje ve společenském vzduchoprázdnu a je jasné, že se obě dočkají nesouhlasných reakcí, obviňování ze zbabělosti či naopak nezodpovědnosti. Pořád však jak Mnichov, tak Vendetu můžeme brát jako umělecká díla svého druhu. _________________ Království však lze těžko při plném vědomí označit za něco jiného než ideologický film, který se maskuje tu za umění (politické drama popisující dnešní složitou dobu), tu se zablyští jako adrenalinový akční nářez a občas sklouzne k lehkému kýči. Ať už se totiž na počin producenta Michaela Manna a scenáristy Matthewa Michaela Carnahana díváme z jakékoli stránky, vždy z toho vyjde rafinovaná či otevřeně militantní výzva k odplatě, v níž se všechna komplexnost historických a ekonomických souvislostí smrskne na boj (bílého amerického) muže či ženy proti (arabskému umouněnému) muži. Spravedlnost se tedy odehrává na čistě fyzickém a emocionálním základě několika okamžiků a nepřekročí myšlenkový rámec „to máš za to, hajzle“._______________________ Musím uznat, že řemeslně precizní a střihová kompozice obrazů a zvuků Království ve mně vyvolává silné fyzické vibrace. Tohle Peter Berg umí a přinejmenším od vzniku Světel páteční noci (2004), kde nabídl dech vyrážející scény ze zápasů amerického fotbalu, jej fandové akce mají rádi. Mně osobně taky brutalita nijak nevadí, absurdita akce mě baví (a tady nepřekračuje mez, že jeden agent zvládne postřílet deset oručníkovaných zakuklenců), nemyslím si navíc, že filmy mají masový propagandistický vliv na publikum, jen se mi prostě nelíbí, když se mnou někdo manipuluje. ________________ Pokud nejste citliví na to, že každý film s politickým tématem nutně šíří nějaký politický názor a Království vyhovuje vašemu vidění světa, možná si i tak všimnete, že polodokumentaristicky věcné scény nepasují dohromady s rodinnými výjevy, kde otcové hladí své synky po hlavách a říkají jim, jak je milují. Okázalá ambicióznost Království nejenom škodí, ona hlavně ukazuje, jak pod vší tou snahou být zároveň politicky korektní (dáme tam jednoho nesmírně sympatického arabského policistu, aby bylo jasné, že nejsme rasisti) a zároveň si rýpnout do vlastních řad (američtí úředníci jsou srábkové) se ukrývá primitivní westernový příběh o tom, že správní chlapi se nenechají odradit od toho, aby dělali správnou práci. A dlužno dodat, že Jamie Foxx umí přesvědčit, že je správný stoprocentní chlap, a totéž se daří i hranaté Jennifer Garnerové._______________ Nevím, koho volí producent Michael Mann (Miami Vice), ale zdá se mi, že podporuje vládní snahy o to, aby represivní složky přitvrdily. Nevím také, nakolik si Peter Berg, který předtím režíroval bezstarostné taškařice Šest pohřbů a jedna svatba a Vítejte v džungli, uvědomuje, že brousí do vážnějších vod, kde si s videoherní estetikou nevystačí. Jen vím, že jsem chtěl vidět lepší film. () (méně) (více)

Reklama

Spooner 

všechny recenze uživatele

Tak ten Berg na to opravdu má. Po trailerech jsem sice očekával hodně akce a té jsem se nakonec dočkal až v závěru, to ale vůbec nevadí. Film má už od úvodních (výborných) titulků ultra rychlé tempo. Počáteční teroristický útok je kulervoucí. Potom následuje vyšetřování a neustále spory mezi agenti FBI a Saudy, takže se tady docela hodně mluví. Je to ale natočeno velmi dobře, tempo až na pár scén nepolevuje, celé je to dobře napsané a herci dobře hrají. Berg a Mann (jehož producentská ruka je docela vidět) se pustily na docela tenký led, ale zvládli to výborně a nenadržují ani jedné straně. Jamie Foxx je fakt cool, Chris Cooper opět dokazuje své výborné kvality, Jennifer Garden se po Aliasu konečně někde pořádně předvedla a Jason Bateman nic nezkazí. Film má sice svoje chybky. Tempo v půlce na chvilku zpomalí a ta akční pasáž na konci tam nakonec ani nemusela být. Je to ale jedna z nejlepších akčních scén roku, takže to je ve výsledku jedno. Berg s Mannem mě tedy velice potěšili a mile překvapili. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Na zaciatok otvorene priznavam, ze nepatrim k Bergofilom, resp. nadsene chvalospevy niektorych kolegov nielen z tohto portalu na Bergov rezijny styl su mi zahadou. V mojich ociach aj Kralovstvom Berg (vo filme si strihol i par sekundove cameo) potvrdil, ze je "iba" zrucnym rutinerom, aj napriek pravdepodobne najputavejsim uvodnym titulkom tohto roku. Film nijak nevybocuje z ocakavatelnej trajektorie tak v linii pribehu, ako i v prevedeni akcie. Lenze tam, kde napr. u Bournea (i ked sa pohybujeme v odlisnych zanrovych mantineloch) permanentne rucna kamera viaze s kazdou dalsou akciou moje emocie do pevnejsie zaangazovanej vyvrtky, tam u Berga ostava iba ciste sledovanie scen bez zvysenia tepu. Vyssie napisane mozno brat ako nazor na film optikou bez politickeho kontextu. Ovsem Kralovstvo je typ filmu, kde sa k naviazaniu na sucasny stav vo svete nevyhnete a prave skrz tento kanal si chtiac-nechtiac k filmu vztah vytvorite. V tomto smere predstavuje film jednu z dalsich moznych rozbusiek polarizujuc nazory od "prilis jednostranne a nasilne proamericke" az k "nesmierne autenticke a kruto pravdive bez zjavneho pridrzania jednej ci druhej strane". Moj nazor z tohto hladiska sa pohybuje niekde v strede, vidiac vo filme priblizne v rovnakom pomere prvky obidvoch protipolov, spajajucich sa v nepekny obraz o chorosti nasho sveta nasou vinou. [Kontrolna projekcia] ()

castor 

všechny recenze uživatele

Kontroverzní, probushovský, atmosférický a maximálně úsporný thriller nás vhání na horkou půdu Saudské Arábie, kam se bez souhlasu nejvyšších amerických hlavounů vydává speciální jednotka, aby vyšetřila krvavý bombový masakr na americké civilisty. Úvodní minuty jsou bez debat dokonalé. Vizuálně originální titulky (rekapitulující vztahy USA a Východu) vystřídá filmařsky působivá sekvence atentátu par excellence. Až podezřele moc sympatický tým (stoprocentní klaďas Jamie Foxx, vtipkující pyrotechnik Chris Cooper, nekompromisní doktorka medicíny Jennifer Garner a skoro hlavy zbavený Jason Bateman) následně vyšetřuje v nepřátelské a administrativně nepřístupné atmosféře Rijádu, přičemž to sympaticky ubíhá a ještě sympatičtěji směřuje k dynamické finální řežbě, na kterou evidentně pečlivě dohlížel producent filmu Michael Mann. To, co nám tvůrci avizovali v prologu, tak v závěru dovedli k dokonalosti. A tady MŮŽE nastat problém. Příležitostný herec a podle všeho už i definitivně zručný režisér Peter Berg (Friday Night Lights) totiž na smutném faktu rozehrává akční podívanou a přitom se rafinovaně tváří jako ambiciózní, zatraceně vážný film (viz. Blood Diamond s DiCapriem). Vyčuhuje nám tak z toho viditelný kalkul, který chce potěšit jak diváky prahnoucí po akci, tak ty, které zajímá úskalí reálného světa. Dokonce zde vyzívá i k odplatě; myšlenkový rámec tu tak blokuje smysl čtyřčlenné elitní jednotky, aneb „zabijeme je dojednoho“. Přitom se Berg snaží být i politicky korektní (arabský policista je dobrák od kosti, mimochodem skvěle zahraný Ashrafem Barhomem). Nicméně celé to vypadá řemeslně velmi precizně, klouzajíc od bezchybné videoklipové akce (střih však nikdy není chaotický) k mírnému kýči. A když si vzpomenu na nedávné, „podobně“ naléhavé, pseudodokumentární drama s Angelinou Jolie A Mighty Heart, musím konstatovat, že mainstreamový styl mi sedl o mnoho více a dokázal avizované téma dostat nad hranici průměru. A co je ještě zásadní? Přímočarý děj jede na slušnou rychlost a neodskakuje, zbytečně se nekecá, přes snahu sdělit divákovi něco víc v zásadě zůstává na povrchu, což si myslím je v tomhle případě MOC dobře – a tak tvůrci naštěstí nemají v rukávu vedlejší dějové motivy a hluboké pointy, jak tomu jinde občas bývá!! 70%. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (25)

  • V úvode filmu je povedané, že ropa bola v Saudskej Arábii náhodou objavená v roku 1933 a v roku 1938 vznikla spoločnosť ARAMCO (Saudská Arábia–Spojené štáty). V skutočnosti to však bolo naopak. ARAMCO v roku 1933 založila spoločnosť Chevron a ropa bola nájdená v roku 1938. (Real Tom Hardy)
  • Film je věnován Thomasu Aquilarovi, Lance Gunninovi a Nicku Papacovi, členům štábu kteří zemřeli v průběhu natáčení. Thomas Aquilar (rekvizitář) zemřel týden poté, co byl přijat v nemocnici s bolestí žaludku, následně u něj byla nalezena rakovina prostaty. Lance Gunnin (konstruktér) zemřel při motocyklové nehodě na cestě na natáčení. Nick Papac (rekvizitář) zemřel při kolizi Jeho Gatoru a SUV v průbehu natáčení. (Redswif)

Související novinky

Wahlberg se prostřílí z Afghánistánu

Wahlberg se prostřílí z Afghánistánu

07.03.2012

Wahlberg a Berg spojí síly. Po Bitevní lodi, jasném kandidátovi na popcornový výplach roku, se Peter Berg pokusí o něco vážnějšího a realistického ve stylu Království. Před časem se osobně seznámil s… (více)

Foxx se šťourá v rasových vraždách

Foxx se šťourá v rasových vraždách

30.10.2007

Jamie Foxx se ožehavých témat neleká. Po vyšetřování bombových útoků na Blízkém Východě se opět spojí se scenáristou Království Mattem Carnahanem, aby se tentokrát popasoval s rasovými problémy.… (více)

Reklama

Reklama