Režie:
Michael HanekeScénář:
Michael HanekeKamera:
Darius KhondjiHrají:
Naomi Watts, Tim Roth, Michael Pitt, Brady Corbet, Devon Gearhart, Boyd Gaines, Siobhan Fallon Hogan, Robert LuPone, Linda MoranObsahy(2)
Chcete se vsadit, že v devět ráno budete mrtví? Prodloužený víkend s rodinou v luxusním venkovském sídle? Proč ne! Funny Games USA je průzkumem dnešní brutální společnosti a jak násilí ovlivňuje naší kulturu. Anna vypráví příběh své rodiny, která byla fyzicky i psychicky týraná dvěma neočekávanými návštěvníky. Peter a Paul se s milým úsměvem a v bílých rukavičkách objeví u dveří jejich chaty. Anna s rodinou nemá ani tušení, jak drsná hra na ně čeká! Vše začne nabírat rychlé otáčky, když se Paul vsadí, že rodina nepřežije do zítřejšího rána… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 023)
Originál jsem neviděl, remake (i když s tímhle termínem je zde třeba zacházet malinko opatrněji než jinde) mě zliskal tak jak nejspíš měl. Cynický, krutý, opravdu ne k smíchu inspitující thriller, který vypadá podobně jako jeho američtí bratránci až do doby, kdy se poprvé postava otočí směrem k divákovi a položí mu otázku. Od té doby tušíte, že je něco špatně, přičemž jistotu získáte dlouho před závěrečnými titulky a přestože jsou už dnešní filmoví diváci připraveni čelit sebevětším zvěrstvům na obrazovce, tenhle má naději je (vás) velice (ne)příjemně překvapit. Herecké výkony jsou opravdu na úrovni, hudba většinu času příhodně absentuje a režie několikrát odvážně znudní, aby nechala přirozeněji dýchat emoce a zoufalství plynoucí ze situace. Odvážné, neotřelé, výborné. Na nejvyší hodnocení jsem to ale na první projekci necítil. 80% ()
Psychický a fyzický teror páchaný na trojčlennej rodine dvojicou rozmaznaných mladíkov patrí do súdka ťažšie stráviteľných filmov, aspoň pre väčšinu. Veľmi komorný a tríznivý film s dôrazom na kvalitné herecké výkony. Výborní herci, minimum strihu, niektoré scény so statickou kamerou trvajú aj niekoľko minút, no napriek tomu nenudia. Zvláštné vsuvky v pobobe komunikácie s divákom!, ale hlavne trošku, aspoň pre mňa, rušivá scéna /pre režiséra možno umelecko-provokatívna/ s ovládačom. Drsné vyvrcholenie na člne a v zápätí absolútne drsný humor /"Som hladný"/vtipálkov s prezývkami Beavis a Butthead.Ináč to boli moje obľúbené kreslené postavičky z MTV. Tušil som, že z nich vyrastú hovädá, ale že až také... Film 8/10. ()
Najviac ma nasrala podivná reakcia rodičov na synovu brutálnu vraždu,najmä to,ako sa Anne bezprostredne na to fyzicky vzchopí,preskacká okolo jeho mŕtvolky a jediné,čo ju zaujíma je záchrana jej slabošského muža.Neviem,ale keby sa to stalo mne,asi by vo mne zostala len túžba čo najskôr umrieť.Film má príliš mnoho nezmyselných momentov,v realite by to pravdepodobne celé dopadlo úplne inak.Hlúpy film,ktorý už v živote nechcem vidieť. ()
Hanekemu se nedá upřít vysoká kreativita, provokativnost a znalost režisérského řemesla. Jeho Funny Games se dají hodnotit ze dvou hledisek. Po řemeslné stránce je to vysoce nadprůměrný kousek, který je výborně herecky obsazený a odehraný a který dokáže navodit atmosféru a napětí. Dlouhé záběry, přesný střih a práce kamery. Po stránce obsahové je to ovšem výrazně horší - po dlouhou dobu se film tváří jako napínavý thriller, ale čím dál víc se ukazuje, že jde jen o efektní a perverzní hru ani ne tak s jednou středostavovskou rodinkou na výletě, jako spíš s divákem. Minimálně od klíčové scény s televizním dálkovým ovladačem je jasné, že se divák nedívá na kriminální thriller, kde výsledek není předem znám, ale že šance obětí na únik byly od začátku nulové a z krvavé hry není úniku. Haneke nakonec selhává i jako provokatér, protože po velkém odhalení vlastně není co řešit a brutální hra se může ukončitjen jediným možným způsobem, a tak vlastně nudí. O násilí vypovídaly už jiné filmy, které byly podstatně kritičtější a zasáhly diváky mnohem hlouběji. To, že je násilí kruté, je banalita. Haneke nenatočil ani tak kritický film, jako spíš hříčku pro sadisty. Pravdou je, že díky pomalému tempu, určité rafinovanosti a kultivovanosti, kdy teror nesnímá naturalisticky, ale "cudně" ukazuje jen následky nebo zvukovou stopu násilí, osloví spíš intelektuálnější publikum a ne běžného popkornového diváka. Teror ve filmu spíš hypnoticky přitahuje a fascinuje, pocit převahy nad bezmocnými oběťmi je naprostý a nepřichází žádná katarze. Celkový dojem: 35 % za solidní řemeslo. ()
Zabíjení nás baví - bavte se s námi! Haneke zvolil jako prostředek ke kritice filmového násilí jeho bezskrupulózní oslavu, v níž promluvy Beavise Pitta ke kameře i diskutabilní "Rewind" scéna mají své opodstatněné místo z důvodu odlišení se od obyčejného exploitationu. A navíc, koho nudí několikaminutový záběr bez jediného střihu na spoutané manžele v obýváku, může použít tlačítko FWD, kdo si chce více užít Naomi ve spodním prádle, zmáčkne ve správnou chvíli STOP a komu se to celé hnusí, ten má k dispozici velice účinný knoflík OFF. Užívejte si to, protože dálkový ovladač zvaný Život je permanentně bez baterek.. ()
Galerie (42)
Photo © Warner Independent Pictures (WIP)
![Funny Games USA - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/482/158482356_7323d9.jpg)
Zajímavosti (12)
- Film sa natáčal v rovnakom dome a s rovnakými rekvizitami ako originálna snímka. (Jadro)
- Film je přesná kopie původních Funny Games. Včetně úhlů kamery a střihu. (Elisebah)
- Podle Naomi Watts přijal od herců režisér jediný návrh na změnu, a totiž to, aby se Ann vysvlékla dříve než v původním filmu. Haneke souhlasil, že díky tomu bude Anne působit ještě více zranitelněji. (Morien)
Reklama