Režie:
Ang LeeKamera:
Rodrigo PrietoHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Tony Leung Chiu-wai, Joan Chen, Leehom Wang, Wei Tang, Anupam Kher, Akiko Takešita, Yan Su, Hui-Ling Wang, Lisa Lu, Rodrigo Prieto, Jacqueline Zhu, Lawrence Ko (více)Obsahy(1)
Film se obrací do historie východní Asie a obsahuje akční sekvence, romantiku i erotiku. Odehrává se v Šanghaji během druhé světové války. Odbojová skupina naplánuje vraždu tamějšího bosse, japonského kolaboranta Yee, kterou má provést mladičká Wang Jiazhi. Jakmile se ale celý podnik rozjede, uskutečnit vraždu není tak snadné. Yee i Wang upadají do tajuplného vztahu, kde jeden nemůže mít druhého a přesto bez sebe nemohou být… V hlavních rolích se představí asijská superhvězda Tony Leung (Stvořeni pro lásku, Hard Boiled, Volavka ad.) a mladá čínská herečka a režisérka Tang Wei. Postavu manželky pana Yee ztvárnila čínská herečka a režisérka Joan Chen, kterou diváci znají z množství západních produkcí (např. Poslední císař). (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (159)
Film, který nepostrádá reálné zobrazení citů, čemuž přikládám zásadní důležitost. Pochvalu však ode mě získává i vynikající režie a herecké výkony - ať už herecký výkon veterána Tonyho Leunga nebo mladé vycházející hvězdy Wei Tang. Navíc filmu na kouzlu přidává i Desplatova hudba v čele s ústředním tématem Wong Chia Chi’s Theme. Abych to shrnula, bez dalších pochyb bych film „Touha, opatrnost“ označila za nejlepší film, jaký jsem měla možnost v roce 2008 vidět. ~(5,0★)~ ()
Pro jednou přesně vystihující název. Čekal jsem více špionských intrik, ale film klade více důraz na vztah hlavní dvojice. Překvapila mě intenzivní erotika, takhle hodně se totiž nešukalo snad ani v Nymfomance. Nejvíc se mi ovšem líbila Wei Tang a skvěle udělané prostředí válečného Hongkongu a Šanghaje. ()
Hodně, hodně dlouho jsem dumala nad tímhle počinem a svými pocity. Na jednu stranu mě zcela vtáhnul do děje vztah dvou lidí, kde každý z nich bojoval na protichůdných politických stranách, takže ano, opatrnost byla namístě a na druhé straně parta, která všechno organizovala, ale působila na mě trochu mdle vzhledem k okolnostem. Možná trochu víc akčnosti a kratší stopáž by to zachránila. Tím nechci říct, že by to bylo špatné, rozhodně ne, ale řešit pouze jen to, kde jsou nohy, ruce a hlava při velmi otevřených scénách, to také nevytrhly. Ang Lee mohl využít daleko víc potenciálu, který se v Touze a opatrnosti vyloženě nabízel. Slabší čtyřka, škoda. ()
Možná by na film stačilo poslat kohokoli vnímavějšího naslepo, a nechat na něj působit filigránsky jemnou hru pohledů a slůvek, která se v druhé půli zlomí do příběhu nebezpečně zbujelé vášně. Rozhodnutí popsat onen zlom jako princip celého vyprávění znamená sice zbavit diváka možnosti být překvapen, ale připraví ho na něco jiného, než napovídají upoutávky. Touha, opatrnost rozhodně není konvenčně uhlazený retrosnímek. Podobně jako Černá kniha Paula Verhoevena je o válečné okupaci a ženské špiónce z odbojového hnutí, která má dostat vysoce postaveného muže. V Číně 40. let jím není německý důstojník, ale vysoce postavený šanghajský úředník kolaborující s japonskými okupanty. V Touze, opatrnosti nenajdeme nadsázku a jízlivost jako v Černé knize; nemilosrdné dějiny se tu neprojevují ani tak přes akci kupící více i méně uvěřitelné zápletky. Vše se projevuje spíš přes pocity hlavní hrdinky a patří k režijnímu mistrovství Anga Lee, že ona hnutí duše umí zprostředkovat obrazem. ()
Cesta k jeho dopadení vede přes mé tělo, ale…srdce odbočilo. Červené lucerničky, vůně jasmínu, ve vzduchu parfém strachu, lože v ohni, intimita silou Kámasútry hoří, do milování tisíce a jedné noci se noří. Ožehavé, bolestné, drsné, vášnivé, plazivé erotické scény nejsou jen kořením, zpestřením, sexuálním výkřikem. Jsou stavebním kamenem, hlavní tepnou nelítostného utajení, perfekcionistickým maskováním, přetvářkou, manipulací milování. Jsou vykachličkovaným piedestalem opatrnosti citů i toužebným geniem loci příliš tě(le)sné "vztahové" magie. ()
Galerie (39)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (7)
- Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu, který napsala Eileen Chang. (Terva)
- Obdobie, ktoré Ang Lee dramatizuje, je zriedka zobrazované, keďže je chúlostivé pre súčasnú komunistickú vládu. V tom čase totiž vyčkávala v úzadí, kým sa Kuomingtang vyčerpá bojom proti Japonsku, aby mohla v krajine prevziať moc. Ako prezradil režisér v rozhovore pre londýnske Epoch Times: "Táto historická perióda nebola nikdy predtým na plátne sfilmovaná. Mám dojem, že je to veľmi cenné, nevyučovalo sa o nej ani v školách na oboch stranách Číny. Obe vlády, tchajwanská a čínska, nedovoľujú spomínať režim Wang Jingweia. Nazývali ho 'Wangovým bábkovým režimom', zradcom a psom, ktorý napomohol votreleckej invázii. Sedem až osem rokov ten režim ovládal podstatnú časť Číny. O tomto nie je ani zmienka, čo je veľmi zvláštne,“ pokračuje Ang Lee. „Je to prázdna časť histórie, aspoň na plátne.“ (PeterJon)
- Film byl pro své odvážné erotické scény v Číně zkrácen o devět minut a v USA dostal komerčně zničující rating NC-17. (Terva)
Reklama