Režie:
John WooScénář:
Jingzhi ZouKamera:
Wei HuangHudba:
Taró IwaširoHrají:
Tony Leung Chiu-wai, Takeši Kaneširo, Fengyi Zhang, Chen Chang, Vicki Zhao, Jun Hu, Šidó Nakamura, Chiling Lin, Jia Song, Kou Shixun, Dawei Tong, Yongzhi You (více)Obsahy(1)
Ve třetím století stála království Wu a Xu ve válce proti vojevůdci Cao Cao, který se snažil sjednotit Čínu. Království Wu i Xu ovšem nedosahovala takového počtu vojáků jako jejich protivník Cao Cao, proto uzavřela dohodu a spojila se proti němu. Ani to jim ovšem nestačilo aby se alespoň rovnala vřavám protivníkovy armády. Můžeme se těšit na bitvy jak na moři tak na souši. Film bude rozdělen na dvě části, první část by měla přijít do kin v roce 2008 před konáním Letní Olympiády a druhá část koncem roku 2008. Režisér John Woo má k dispozici rozpočet 80 millionů dolarů a herecká esa jako Chang Chen (Tygr a Drak), Takeshi Kaneshiro (Klan Létajících Dýk), Tony Leung Chiu Wai (Hrdina) a Zhao Wei (Smrtící Andílci). (sheen)
(více)Recenze (204)
John Woo is back! Návrat k Číně, zvonícím mečům i k vytříbené režisérské formě, která během Johnova působení v hollywoodských osidlech pomalu uvadala - tohle je Red Cliff. Film lpí na vzývaní čínských tradic a především čínských hodnot a působí (i) proto velmi klidně a vyrovnaně. Rozpohybovaná kamera si libuje s plynulých nájezdech/odjezdech a svým způsobem tak zdůražnuje důležitost jedince v davu, či naopak jeho nicotnost; zato nespoutané švenkování a ryanovské vynechávání políček je jí cizí. Film nesklouzává k divokosti a zuřivosti i navzdory faktu, že podstatnou část stopáže vyplňují bitvy - narozdíl od západní produkce nesázejí všechno na velkolepost, zaměřují se především na válečnou taktiku a působí nesmírně vynalézavě jak při mohutných střetech obřích digitálních armád, tak při typických wooovských prezentacích síly jednotlivce, kdy jeden hrdina stojí proti nekonečným zástupům nepřátel. Našinec ovšem bude mít možná problém s druhou třetinou, ve které se vyjednává spojenectví mezi královstvími Xu a Wu a hlavní postavy musí řešit jak politické, tak (především) vnitřní rozpory a ujasnit si své cíle. Děje se tak samozřejmě přes rozvláčné dilaogy a meditativně - symbolické pasáže, které jsem osobně nedovedl příliš u/po/chopit a tím pádem mi film v těchto místech nepřipadal tak zajímavý, jako v samotných bitvách. Přesto nemůžu nad kvalitami a chytlavostí Red Cliffu nejásat; čekání na (pravděpodobně velkolepý) druhý díl začíná být nesnesitelné už teď ... 80% ()
Ran - facelifted version. Poctivá historická freska, u které by člověk až do samotného závěru (opět bílá holubice) snad ani neřekl, že jí točí mistr moderního krvavého baletu John Woo. Solidní choreografii a pestrou škálu soubojů přebije snad jen skvěle inscenovaná bitevní strategie. Je vidět, že se na celku nešetřilo. Ohromné možství komparzu, poctivá kamerová panoramata, velkolepá mizanscéna. Je tedy velká škoda, že v tom množství postav se zřejmě ne každému divákovi podaří se s některou ztotožnit a dostat se jim pod kůži. V mém případě se to nepovedlo ani u jedná a to je velká škoda, obrazově se totiž jedná o velkolepou podívanou. ()
John dostal od čínskej vlády na hranie 80 miliónov dolárov a Čínsku ľudovú armádu a k tomu príbeh na objednávku. A servíruje nám svoj megacomeback v megalomanskej megabáchorke, v ktorej sú všetci chlapi megaborci, megazbabelci alebo megalotri, ženy sú megakrásne, symboly a metafory megadoslovné a do Červených útesov búši megapríboj megapátosu. Vadí to? Nie, pretože už v úvodnej polhodine jeden z hrdinov bojuje s miminom v náručí, šípy lietajú spomalene, gejzíry krvi sú mohutné, holubice trepocú krídlami nad úchvatnými scenériami a za hravé nápady s ústredným hudobným motívom by sa nehanbil ani Sergio Leone. Áno, ten film mi urobil dobre. Ale ak v dvojke nechytí temnejšie názvuky, pôjdem s hodnotením dole. ()
Lima srovnává Chi bi s Vojnou a mírem. Abych to měl při psaní svého komentáře jednodušší, toho srovnání se chytnu a pokusím se z něj něco vyždímat. Také se mi hodí k machrovaní, neboť Vojnu a mír jsem i četl. Dle mého názoru je podobnost těchto dvou děl jen v tématu války, přičemž v obou se zákonitě musí objevit střet ohromných vojenských těles. Vojna a mír je proslulá velkolepými davovými scénami s jedním z největších počtů komparzistů, jaký se kdy ve filmu objevil. Chi bi v obrovitosti armád nijak nezaostává, jenže... Vojna a mír je hluboce humanistické, pacifistické dílo, jež spatřuje ve válce zlo, které postihuje civilisty, obyčejné vojáky i velitele. Neuznává existenci vojenských géniů. Cení si jen těch velitelů, kteří v bitvách usilují o co nejmenší počet obětí. Letecké záběry obrovských armád ve Vojně a míru neslouží k ohromení z jejich obrovitosti, ale spíše předvedení malosti tahání obrovského množství lidí po zemi, malosti jejich střetávání - jedno zda onu armádu vnímá jako malichernou bůh či vesmír. Kamera Bondarčukova filmu vidí armády jako hejna mravenců. Ale tam dole vnímá tragédii války a z člověka se zase stává vznešená bytost. Jaký je to kontrast proti Chi bi, které megalomansky usiluje o vrcholnou estetizaci válčení způsobem hodným totalitní propagandy nebo alespoň propagandy válečných časů. "Toto je OBROVSKÁ a MOCNÁ armáda," vyřvává hudba s obrazem. Voják je v lepším případě ozubeným kolečkem tohoto soustrojí, v tom horším pak potravou pro hrdinství hlavních postav. To se poměřuje počtem anonymních a tudíž neprocítěných, v podstatě odlidštěných obětí, jež udatný rek-nadčlověk skolí, propíchne, podřízne, probodne či rozsekne. Musí tak činit způsobem, který lahodí oku a je neokoukaný. Jinak by na to nikdo nešel. Mocný rek však nemá jen silné a obratné tělo, nýbrž i pronikavý mozek. "Střet myslí" v přípravě bitvy předvedený pomocí křížového střihu na štáby obou armád má svůj rytmus ženoucí spád, ale zároveň se dobrovolně poddává povrchnosti, aby ušetřený čas věnoval střihově-bojové masturbaci. Na jednu stranu dokazuje chytrost velitelů tím, že se vše děje podle jejich složitého plánu, na druhou stranu zapomíná na to, že, čím je je plán složitější, tím spíš se od něj skutečný sled událostí odchýlí. Vrátím se zase k Vojně a míru, která tvrdí, že vojenský génius nemůže existovat, jelikož se nic nedá doopravdy předvídat. Velitel nemůže rozumně velet, protože nemá přehled nad situací. Geniální nám plány připadají až tehdy, když se podle nich vyhraje bitva, ale reagovat protivník jinak, kdo ví, jak by skončila. Možná se Tolstoj ve svých myšlenkách mýlil, promyšlené je však měl určitě více než Woo... Nejenom samotným bitvením však je Chi bi živo. Postavy, velitelé a bojovníci, mají i další rozměry, které v hrdinských eposech bývají - touhu po moci, spravedlnost, proradnost, láskyplnost... Jen těžko je lze připodobnit k obyčejnému člověku. Jsou zosobněním něčeho nad vámi. Za šéfy byste je buď chtěli nebo ne. Nejsou vašimi vrstevníky, nežijí ve vašem světě, nemají vaše problémy. Pokud snad přece, tak v takové vyšší, vznešenější formě. Vás mohou buď chránit nebo zničit. Je u nich hned poznat dobrota a špatnost. Nepoznáváte je (postupně), okamžitě je zřejmé, co jsou zač... Druhý díl nedám - je jasné, že se v něm bude velkolepěji bojovat, dojemně umírat, snad dojde i ke sporům, určitě se projeví více lásky... Ale proč to řešit. Slabé ***. () (méně) (více)
Woo je spat!! johne radsej chod tocit ku zasvinenym komunistom, pretoze tam ti to ide...konecne som spokojny s pribehom, co je podla mna velka skaza cinskych akcnych velkodiel. dokonca aj choreografia ma chytila za srdce a bojovnici nelietali po vzduchu ako vrabcaky. no, ale co je podstatne...woo nas mazane pozonamoval s postavami a s dejom a potom pridu okamihy, pri, kt. si nevydychnete...velmi sa tesim na pokracovanie ()
Galerie (64)
Photo © China Film
Zajímavosti (6)
- Jedná se o první čínský film Johna Woo od roku 1992, tedy po 16 letech. (Cheeker)
- Filmový štáb přijal pomoc od čínské armády, která propůjčila k hraní komparzu zhruba 1500 vojáků a také stavěla potřebné silnice. (Cheeker)
- Želvy, která se objeví ve filmu, nejsou suchozemské, jak je ve filmu vysloveno, ale sladkovodní. Konkrétně želva ve scéně plánování strategie na druhou bitvu by se v nádobě s vodou neutopila, ale naopak byla by schopna v ní poměrně dlouhou dobu vydržet. (Jirka_Šč)
Reklama