Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 088)
Rok 2006 měl nekompromisní řezničinu Hory mají oči, což byl nejvydařenějši hororový remake a nejlepši horor toho roku, 30 dní dlouhá noc je nejlépe uchopenou adaptací comicsu za poslední roky a nejlepšim hororem roku 2007. (Aniž by obsahovala jakýkoliv sociálně-politicko-kritický osten, stačí metažanrová podívaná par excellence). Rodriguez, Snyder a Satrapiové by se povinně měli podívat, jak se adaptuje comics do filmové podoby, přičemž se zachová jeho look a přeloži se jedna řeč (komiksová) do té druhé (filmové) a dynamika a drajv se neztratí, navíc všechny odchylky od comicsu jsou k dobru věci a děj i postavy v něm dělají plastičnějšim(i). Chce to přitom jenom tak málo: trochu saturovat barvy, začit ustavujícím velkým celkem, poté prostřihnout na pečlivě komponovaný záběr s chytrým rámováním a dle comicsového políčka rozestavenou postavou a dát kameře volnost a hybnost, nechat ji propojit dvě políčka do jednoho promyšlenou jízdou. _____ S čistým svědomím můžu řict, že takhle povedená upířina tady nebyla od Near Dark, upířina, která si je vědoma svého předobrazu a silně z něj těží v budování heterosexuálního vztahu hlavní dvojice, jenž je obrácen na ruby, a takhle atmosferická a nekompromisní podívaná tady nebyla od Mlhy. Co sejde na tom, že dialogy jsou horši a plné klišé, když je pronášejí herci, kterým to - a překvapivě včetně zarosteného Harttneta - věřim a co na tom, že ty přechody mezi jednotlivými dny ubírají filmu na efektivitě, když hororů, v nichž patnáctiletí kluci sekají o dobrou polovinu let mladšim holčičkám hlavu sekyrou, je tak zatraceně málo... ()
A čakám aj naďalej, kedy už konečne niekto vytiahne dokončený, prepracovaný scenár pre zombie-vampire tematiku. 30 Days of Night patrý medzi obrazovo novodobé, celkom podarené pokusy, lenže má toľko scenárových chýb a hluchých miest, že to priam irituje. (np na začiatku filmu majú upíri ešte superrýchlu pohyblivosť, no potom, keď už ide do tuhého, kráčajú si jak na poobedňajšej prechádzke, a to napriek tomu, že ich kosia s buldozérom na ľad.) Prečo si každí tvorca siahajúci pre tento žáner myslí, že hĺbky postáv a logickosť do nej nepatria? ()
Nebudu zastírat, že sem čekal ještě víc, ale i tak jsem vcelku spokojenej. Slade dokázal hned od začátku navodit fakt výbornou atmosféru a díky několika pekelně rychlejm a fakt napínavejm scénám se postupně dostavujou i hororvý prvky a slušná porce krve a musim říct, že to bylo hodně působivý a to všechno doprovozený parádně vytuněnou hudbou, jenže zhruba od poloviny se film začíná Sladeovi mírně vymykat z rukou a místo aby dál budoval a gradoval napětí, tak spíš film povolí a kvůli zbytečnejm rozhovorům a čekáním na nevim co, to i občas nudí. Sice se to Slade pak ještě snaží zachránít několika opět velice působivejma, krvavejma a napínavejma scénkama, zvlášť když Harttnet dostane sakeru a porcuje tam vampíry jak se jen dá, ale takhle zasazený do ničeho to prostě neni ono. Film měl určitě ještě navíc, ale horor je to učitě i tak povedenej ()
David Slade možná umí točit, ale tahle vyvražďovačka mi rozhodně nepřišla ničím nadprůměrná. Umírání bezejmených postav je nuda a upíři mluvící divnou řečí mě vůbec nebrali. Ani ten Josh se sekerou to nijak nezachránil i přesto, že jsem ho po Slevinovi vzal na milost. Snad si u mě Slade vybojuje ostruhy příště. ()
Vážený britský divadelný gentleman Danny Huston v roli lídra upírov v štandardne napísanom horore? Sam Raimi je silný a vynaliezavý producent. Už z úvodných záberov je jasné, že nejde o žiadne béčko. David Slade si može podať ruku so Zackom Snyderom. Je majster na zimomriavky a dokazuje, že aj o upíroch sa ešte stále dá nakrútiť působivý žánrový bonbónik. Len škoda, že nám film miestami servíruje osvedčené žánrové scény, ktorými nás naposledy - po veľmi dlhej dobe - tak potešil práve Snyderov Úsvit mŕtvych (premenené dievčatko alebo identická scénka s nutnou likvidáciu čerstvo nakazeného parťáka). A tiež trochu škoda, že upíri hlavnej „grupy“ neboli individuálne viacej rozvinutí - tak, ako by si s nimi vyhral Guillermo del Toro. Ináč paráda. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Natáčení trvalo 70 dní. (Chatterer)
- Tetování na pravé ruce upíří holčičky je logo německé industriální skupiny Einstürzende Neubauten. (-bad-mad-wolf-)
- Do niektorých kín šiel film pod názvom "Red Impression". (genetique)
Reklama