Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
Bylo to desátého ledna, zrovna v době, kdy se většina lidí začíná pomalu smiřovat s tím, kolik novoročních předsevzetí už porušili, a venku foukal sakramentský vítr od severovýchodu. Než se setmělo, napadlo patnáct centimetrů a od té doby pořád dál hustě a vytrvale sněžilo... Tak začíná fenomenální Kingova upírská povídka Na dobrou noc. A proč ji cituji? Plně totiž vystihuje atmosféru, kterou 30 dní dlouhá noc oplývá. V prvních několika záběrech. Slade ji natočil dosti syrově a atmosféricky. Navíc je to "sawovské" lacinosti, co se týče zobrazovaného násilí, prosté a o to více působivé. Kouká se na to dobře a celý úvod až do ovládnutí města (resp. scény z ptačího pohledu - až uvidíte pochopíte) je naprosto dokonalý. Ovšem poté již tvůrci nedokáží vzdorovat neduhům, které plynou z tuctové předlohy, která dokázala zaujmout snad jen netradiční kresbou. Jsou to především dějová faux-pas, přílišná zkratkovitost, nekonzistenčnost rozkouskovaného vyprávění a kašlání na psychický dopad situace na jednotlivé charaktery. Čím více se stopáž blíží konci, tím více to padá na žebříčku kvality. V mezích ucházejícího filmu to drží pouze Josh Harnett a Sladova snaha okrášlit to tu tam nějakou šťavnatou scénou. Celkově jde o nesporně solidní počin, který dosti těží z toho, že pobodný snímek tu delší dobu scházel. Jakkoli "Třicítka" vypadá k světu, a je svým způsobem sympatická, tak stigmatu jednoduchosti a tuctové průměrnosti komiksové předlohy prostě přes veškerou snahu nemá šanci utéci... ()
Zklamání. Nevím jak kdo, ale já u filmů oceňuji jednu drobnost - příběh. Tady je jen zajímavě nahozená výchozí situace, která nijak negraduje. Po třiceti minutách mě 30 dní dlouhá noc přestávala bavit a začal jsem vzpomínat - na Carpenterovu Věc i na její předobraz The Thing From Another World a snil o tom, jak bych je viděl na plátně raději než další hodinu stále stejných útoků trapně vyfešákovaných ledních upírů, kteří mají kromě tesáků huby plné zoufale špatných hlášek. Od Sladea jsem po slibném debutu čekal věru víc. 50% Vzhledem k místnímu nadhodnocení volím nižší hvězdičkovou variantu. ()
Povedený horor s mrazivou atmosférou (doslova), akorát mi někdy vadila moc zběsilá kamera + že to nebylo větší maso + o něco povedenější upíří vzhled + aby ty upíři byli spíš nekomunikativní, prostě ideální by se mi zdálo něco mezi zombie a upírem, vlastně proč ne rovnou zombíci. Chápu že bylo asi nutné držet se komiksové adaptace, když už to tak je, osobně jsem jí nečetl a tak s ní nemám srovnání. Josh Hartnett dobrý, teda možná až s vousama:), a jinak ostatní herci až na jednoho tlustýho upírobijce dost nevýrazní. Ale jo, spokojenost. ()
Z dílny Davida Sladea vyjela třetí nadupaná mašina. Svěží, dynamická, sebevědomá. Z očí Sladeových srší neskutečné množství energie, která se do jeho výtvorů vrývá neobvyklou svěžestí a neustále se kumulujícím napětím. Hard Candy mě brutálně sejmulo a 30 dní dlouhá noc v tomto duchu pokračuje. Sice jsem se nedočkal tak mrazivé scény, jako bylo (spoiler!) talrav ínávázeřdo, ale bohatě mi tento zážitek vynahradil noční život ve městečku Barrow. Už jenom to prostředí sněhu a ledu, zahalující se do třicetidenního temného pláště působí depresivně. A takovouto scenérii zaplní Slade luxusní smečkou upírů, dychtících po krvi. Takže začíná řezničina. Upíři, vedení charizmatickým Danny Hustonem, útočí jako šílení, nečekaně, bleskově, krvavě a zanechávají po sobě roztrhané krční arterie. Lidé kontrují prostřednictvím bagrů, kolečkových rypadel, seker, Otesánka a bouchaček a aby si tohle všechno divák dostatečně užil, tak je vždy u nějaké takové scény přítomna kamera, která před krvavým záběrem nikdy necouvne. Akční scény mají opravdový drajv, lekačky zavání podělanými trenkami a Hartnett a Foster jsou jednoduše perfektní. Nebýt několika žánrově klišovitých scén, neváhal bych s nejvyšším hodnocením. Takto je to nadprůměrná upířina a Sladeův další pořádný hryzanec do jeho filmografie. 30 miliónů dolarů(rozpočet)/53 miliónů dolarů(výdělek celovětově) ()
David Slade možná umí točit, ale tahle vyvražďovačka mi rozhodně nepřišla ničím nadprůměrná. Umírání bezejmených postav je nuda a upíři mluvící divnou řečí mě vůbec nebrali. Ani ten Josh se sekerou to nijak nezachránil i přesto, že jsem ho po Slevinovi vzal na milost. Snad si u mě Slade vybojuje ostruhy příště. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
![30 dní dlouhá noc - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/114/166114621_604022.jpg)
Zajímavosti (22)
- Tetování na pravé ruce upíří holčičky je logo německé industriální skupiny Einstürzende Neubauten. (-bad-mad-wolf-)
- Do niektorých kín šiel film pod názvom "Red Impression". (genetique)
- Upíři tentokrát vysáli z amerických diváků celkem 39,6 milionu dolarů. Celosvětové tržby pak byly 75,5 mil. (NIRO)
Reklama