Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
filmy o upírech mám ráda.. většina hororů mě nudí a u texaského masakru (2003) jsem usnula.. dvakrát.. josh hartnett mě nejvíc oslnil v sin city - odvedl svojí práci a slezl z plátna ještě než to pořádně začalo.. přes to a právě proto jsem se na tenhle film moc těšila.. aljaška je cool, ben foster (WOW!!) je kurevsky dobrej parchant (už jsem si toho všimla v alpha dog), slunce zapadá a atmosféra houstne.. a já váhám mezi 3-4*.. pak pohltí městečko tma, josh je pořád na plátně (narozdíl od bena..) a upíři ukáží svoji tvář a veškeré kouzlo pro mě končí..:( chjo.. tak si říkám, jestli není chyba ve mně, jestli třeba jen od filmů tohoto druhu nečekám moc.. kdyby aspoň ti upíři měli nějaké charisma (gary oldman by zaplakal..).. takže tři.. slabé tři.. ()
NEČÍST PŘED PROJEKCÍ!!!Hluboko mražený kříženec mezi Horami co mají oči, Úsvitem mrtvých a několika dalšími oblíbenými horory má sice několik es v rukávu, ale zřejmě se stydí je všechny vyndat na stůl. Záčatek je grandiózní, záběr na podivný obličej muže, o kterém si nemáme co myslet, postupné seznamování s atmosférou zmrzlého města a skvělé vystižení mrazu se vším tím úchvatným křupáním ledu a šustěním silných bund. Úchvatným způsobem se dozvíme, že soupeři nejsou ani neovladatelní vlkodlaci, natož zombie bez mozku, ale skupina krvežíznivých upírů, která má oproti ostatním výhodu nadprůměrné inteligence. Což samo o sobě samozřejmě nic nemusí znamenat, na druhou stranu při správné aplikaci skýtá tenhle příběh až ohromné možnosti. Plán je naprosto jednoduchý a o to lépe realizovatelný, režisér si zpočátku pohrává jen s náznaky, které fungují opravdu dobře. První vražda psů, odpojení proudu, zabití údržbáře a hrátka s partičkou místních zaměstnanců nemá chybu. Stejně dobře funguje i skok na auto a hlavně úžasný záběr z ptačí pohledu na bezmocné obyvatele, po kterých zůstavají pouze krvavé šmouhy ve sněhu. A vůbec krev tu dostává nový rozměr, musím ocenit práci tvůrců, jejichž práce s krví hraničí s uměleckou genialitou, což filmu v několika fázích dodává ten správný 'look'. 30 dní dlouhá noc též krom úžasného audia disponuje i neméně povedeným vizuálem, což jsem již jemně naťukl o pář písmen zpět. Autorům se podivuhodným způsobem podařilo zachytit vizuální atmosféru komixu, z obrazu je cítit hravost barev, pečlivé naskládání předmětů a samozřejmě i jasná filtrace. Zvláštní pochvalu si zasluhuje vánice... Ale chválil jsem, myslím, dost, teď je čas ukázat moment, od kterého film sjíždí z těch správných kolejí. Tou chvílí je první detail nezvaných hostů a ještě větším zlomem pak moment, kdy se znuděně dozvídám, že napadení se též přemění v upíra. Když budu ignorovat některé logické nesmysly, můžu zkritizovat snad jen neustálé vřískaní, které hraničí s trapností, příliš rychlé tempo v několika scénách, třeba při převracení auta byl střih tak šílený, že jsem po chvíli netušil co se děje. Vadí nenávaznost některých dějových pasáží, podivná dějová struktura a možná tak trochu děda, jehož osud by mě opravdu zajímal. Slade má jediné štěstí, že přišel s vcelku vkusným závěrem, který příjemně překvapí. ()
Zklamání. Nevím jak kdo, ale já u filmů oceňuji jednu drobnost - příběh. Tady je jen zajímavě nahozená výchozí situace, která nijak negraduje. Po třiceti minutách mě 30 dní dlouhá noc přestávala bavit a začal jsem vzpomínat - na Carpenterovu Věc i na její předobraz The Thing From Another World a snil o tom, jak bych je viděl na plátně raději než další hodinu stále stejných útoků trapně vyfešákovaných ledních upírů, kteří mají kromě tesáků huby plné zoufale špatných hlášek. Od Sladea jsem po slibném debutu čekal věru víc. 50% Vzhledem k místnímu nadhodnocení volím nižší hvězdičkovou variantu. ()
„Just because something stopped Bela Lugosi doesn't mean it can stop these things.“ aneb kašlete na česnekovou plantáž a zřiďte si domácí pěstírnu marihuany.. Má očekávání byla nekompromisně bodnuta dřeveným kůlem přímo do srdce. Logika zamrzlá v permafrostu, nepochopitelné skoky v ději, upíří kvičící jak prase, které vyvádí z chlívku k plnění tlačenky a jejich pobledlý guru plný hlubokých keců, ale plytkých činů. Řemeslně nadprůměrná gore jednohubka s anémií příběhu. Nemáte někdo číslo na zubaře Bena Fostera..? ()
David Slade natočil solidní horor s dobrým scénářem a děsivou atmosférou zimní třicetidenní noci. Když jsem slyšel, že zde bude hrát Josh Hartnett tak jsem měl trošku obavy, ale nakonec jsem byl mile překvapen z jeho výkonu. Rozmýšlím se mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami, ale za pěkně ztvárněné upíry a Hartnettovu sekeru dávám čtyři :-)...... ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
![30 dní dlouhá noc - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/114/166114619_afc064.jpg)
Zajímavosti (22)
- Natáčení trvalo 70 dní. (Chatterer)
- V závěru filmu, kdy jde Eben (Josh Hartnett) do továrny, rozepíná si bundu oběma rukama. V předchozím i následujícím záběru má však v jedné ruce sekyru. (dan.pacino)
- Ke konci filmu, kdy se téměř všichni přeživší nacházejí v továrně, skončí v drtičce i holohlavý upír s drakem na hlavě. V závěrečném boji ho však můžeme znovu spatřit. (dan.pacino)
Reklama