Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 087)
Upíři měli dobrý nápad, jak si obstarat potravu v ideálních podmínkách - na Aljašce v období bez slunce, v městečku odříznutém od světa a co nebylo odříznuto, odřízli oni sami. A David Slade měl zase dobrý nápad, že o tom natočil film a tak jsme se po dost dlouhé době dočkali výborného hororu s bezvadnou amosférou, se zatraceně rychlými a krvežíznivými zabijáky, s překrásnou leteckou scénou a nebýt zbytečně zkaženého závěru, dala bych ráda 5*. ()
Upíří kovbojka, upíří akce, upíří romantika a snad dokonce už i upíří porno. Tvůrci seriálů a filmů slovo upír taky vycucali uplně dokonale. Líp by to ani nešlo. Jediný štěstí má tenhle film. Že ho natočili už před třemy lety v době, kdy na slovo upír plno lidí začínalo být alergičtí, ale ještě se to dalo. 30 dní dlouhá noc je ale výborná akční řezba, kde se každou vteřinu něco děje a příběh se jen tak nezastaví. Hodně mi to také připomíná film Věc. Ať už krajina, nebo humusný záběry na zetlelý těla po cestě. Některé záběry jsou ale geniální a připomenou mi hraní nějakých těch klasických RPGček z pohledu z vrchu. Dokonce. Nicméně se s upíry vypořádal se vší úctou. Líp by to ani nešlo a ten konec...lahoda sama. ()
NEČÍST PŘED PROJEKCÍ!!!Hluboko mražený kříženec mezi Horami co mají oči, Úsvitem mrtvých a několika dalšími oblíbenými horory má sice několik es v rukávu, ale zřejmě se stydí je všechny vyndat na stůl. Záčatek je grandiózní, záběr na podivný obličej muže, o kterém si nemáme co myslet, postupné seznamování s atmosférou zmrzlého města a skvělé vystižení mrazu se vším tím úchvatným křupáním ledu a šustěním silných bund. Úchvatným způsobem se dozvíme, že soupeři nejsou ani neovladatelní vlkodlaci, natož zombie bez mozku, ale skupina krvežíznivých upírů, která má oproti ostatním výhodu nadprůměrné inteligence. Což samo o sobě samozřejmě nic nemusí znamenat, na druhou stranu při správné aplikaci skýtá tenhle příběh až ohromné možnosti. Plán je naprosto jednoduchý a o to lépe realizovatelný, režisér si zpočátku pohrává jen s náznaky, které fungují opravdu dobře. První vražda psů, odpojení proudu, zabití údržbáře a hrátka s partičkou místních zaměstnanců nemá chybu. Stejně dobře funguje i skok na auto a hlavně úžasný záběr z ptačí pohledu na bezmocné obyvatele, po kterých zůstavají pouze krvavé šmouhy ve sněhu. A vůbec krev tu dostává nový rozměr, musím ocenit práci tvůrců, jejichž práce s krví hraničí s uměleckou genialitou, což filmu v několika fázích dodává ten správný 'look'. 30 dní dlouhá noc též krom úžasného audia disponuje i neméně povedeným vizuálem, což jsem již jemně naťukl o pář písmen zpět. Autorům se podivuhodným způsobem podařilo zachytit vizuální atmosféru komixu, z obrazu je cítit hravost barev, pečlivé naskládání předmětů a samozřejmě i jasná filtrace. Zvláštní pochvalu si zasluhuje vánice... Ale chválil jsem, myslím, dost, teď je čas ukázat moment, od kterého film sjíždí z těch správných kolejí. Tou chvílí je první detail nezvaných hostů a ještě větším zlomem pak moment, kdy se znuděně dozvídám, že napadení se též přemění v upíra. Když budu ignorovat některé logické nesmysly, můžu zkritizovat snad jen neustálé vřískaní, které hraničí s trapností, příliš rychlé tempo v několika scénách, třeba při převracení auta byl střih tak šílený, že jsem po chvíli netušil co se děje. Vadí nenávaznost některých dějových pasáží, podivná dějová struktura a možná tak trochu děda, jehož osud by mě opravdu zajímal. Slade má jediné štěstí, že přišel s vcelku vkusným závěrem, který příjemně překvapí. ()
Nesmírně efektní a krvavá řezničina, avšak dějově nic neříkající a poměrně prázdná. Nedovzíme se vlastně vůbec nic podstatného. Odkud se upíři vzali, jak přežívají, kde se ukrývají, kdo byl jejich vyslanec, kde se vzal najednou z ničeho nic jen kousek od městečka, kolem kterého nebylo živé duše na 100 kilometrů a další a další otázky, na které se těžko hledá odpověď (a mezi řádky určitě není). Monstra jsou bezduché pořvávající obludky, z kterých jde strach jen díky dobrému timingu scén a strhující sněhové atmosféře. Nicméně ocenit se musí tvrdý rating, drsný Hartnett (!) a docela solidní spád. Ale jinak je to především přehlídka krvavých efektů a usekaných končetin. ()
Slade má talent. To jsem sice věděl už po Hard Candy, kde jsem se přesvědčil o tom, že příběh o dvou lidech v jednom bytě může být lepší než kdejaký akční spektákl, ale teď jsem navíc přesvědčen, že to tenhle kluk někam dotáhne. Tohle už není nezávislárna jako Brno, tohle je hit, s kterým může Slade konečně pořádně prorazit. Akční scény jsou brutální, krvavé a přitom filmařsky líbezné jako marmeládové koláčky. Hartnett je cool jako ještě nikdy, Foster otravný jako vždycky a Melisa George sexy, až je mi divné, jak může být Aljaška v její přítomnosti pokrytá bílým přelivem. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Niektoré vozidlá vo filme nemajú poznávacie značky. (FromHell)
- Pred koncom filmu, keď Jake Oleson (Mark Rendall) pozerá z okna, je možné na zemi stále vidieť krv z prvých dní, a to aj napriek tomu, že ustavične snežilo. (FromHell)
- Náklady na výrobu byly zhruba 30 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Reklama