Reklama

Reklama

V roce 1980 v Texasu vzrůstá kriminalita a obchod s drogami. Na jeden takový nepovedený obchod narazí Llewenyl Moss, který díky tomu přijde k pěknému balíku peněz. O tyto peníze má však zájem i někdo další... V Texasu se píše rok 1980 a Ed Tom Bell běduje nad zvyšující se kriminalitou ve svém revíru, kde stejně jako jeho otec dělá šerifa. Llewenyl Moss, který je na lovu, náhodou objeví místo, kde došlo k drogové předávce, která se však zvrtla. Moss najde několik mrtvých mužů a psů, ale také zraněného Mexičana, který prosí o vodu. Moss mu ji nedá a vypraví se dál od místa po krvavých stopách. Po chvíli narazí na dalšího mrtvého muže, který má u sebe kufřík plný peněz. Moss peníze vezme a vrátí se domů. Jeho svědomí mu ale nedá spát, a tak se vrátí na místo, aby dal zraněnému Mexičanovi napít. Ten nejenže je již mrtvý, ale na místo činu přijedou dva muži a začnou po něm střílet. Mossovi se podaří uprchnout a dostat se zpět domů, kde poručí své ženě, aby jela za svou matkou. Sám se pak vydá do motelu, kde ukryje kufřík ve ventilační šachtě svého pokoje. Na vypátrání peněz je najat zásadový zabiják Anton Chigurh, který neváhá zabít mladého zástupce šerifa, jen aby se dostal z cely. Při úprku zastaví muže v dodávce, kterého zastřelí, aby si mohl vzít jeho auto. Později se na místě činu setká se svými šéfy. Mossův vůz zde zůstal, díky čemuž Chigurh zjistí Mossovu identitu. Když přijede prohledat jeho dům, on už tam ale není. Moss přijíždí taxíkem do motelu a všimne si, že v jeho pokoji někdo byl. Pronajme si proto další pokoj, který je větrací šachtou propojen s jeho původním pokojem. Čeho si Moss nevšiml, je to, že mezi penězi je ukryto sledovací zařízení a díky němu se podaří Chigurhovi Mosse opět vypátrat. Po příjezdu do motelu Chigurh zjistí, že v Mossově pokoji se ukrývá skupina Mexičanů, kteří na Mosse čekají. Všechny je pozabíjí a Mossovi se mezitím podaří i s penězi uprchnout. Nejde mu do hlavy, jak ho mohl Chigurh vypátrat, a tak prohledá kufřík a objeví sledovací zařízení. Je ovšem pozdě, jelikož Chigurh ho opět našel. Strhne se přestřelka, při které jsou oba zraněni. Moss utíká přes hranice do Mexika. Po cestě zahodí kufr i s penězi do keře na břehu řeky Rio Grande a nechá se v Mexiku ošetřit. Mezitím je na získání peněz a také odstranění Chigurha, který za sebou nechává moc nápadnou spoušť, najat jiný zabiják, Carson Wells. Tomu se podaří Mosse vypátrat a nabídnout mu pomoc. Zjistí také, kde je kufřík plný peněz. Večer je ale ve svém hotelu zabit Chigurhem zrovna ve chvíli, kdy mu Moss volá. Telefon zvedne Chigurh a řekne Mossovi, že pokud mu přinese kufřík s penězi, nezabije jeho ženu, i když jeho zabije tak či tak. Moss jeho nabídku zamítne. Okamžitě volá své ženě Carle, které řekne, že se sejdou v motelu v El Pasu, kde jí chce předat peníze, skrýt ji do bezpečí a poté zabít Chigurha. Carla, která se zatím při schůzce s šerifem dozvěděla, že jejímu muži hrozí velké nebezpečí, šerifovi zavolá a řekne mu polohu Mosse. Zatímco telefonuje, její matka nevědomky prozradí Mossovu polohu skupině Mexičanů. Když Bell přijíždí do motelu, slyší výstřely a vidí ujíždět auto. Když přiběhne na místo činu, najde Mosse mrtvého v kaluži krve... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (1 607)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

TAHLE ZEMĚ NENÍ PRO STARÝ je existenciální meta-žánrová podívaná vypovídající něco o predestinaci a náhodě a zároveň neakademická podívaná, která nejvíce uspokojí ty, kteří si rádi u filmu kreslí schémata a dělají poznámky._____ NCfOM (TZNpS) protíná dlouhé sekvence bez dialogů střelbou a tu zase oddalují dlouhé dialogy, hudby si všimnete leda tak až při závěrečných titulcích a dominantní jsou zde zvukové efekty. V tomhle mistrovském díle nejde vůbec o vyprávění a potěchu z něj, protože se zde pracuje s "vyprázdněnou narací" společně s tou "parametrickou" (která stejně slouži další podvratnosti), ale o rytmizování scén pomocí zvuku a promyšlených kompozic záběrů (Roger Deakins je na Oscara)._____ Tahle záměrně rozklížená westernovka je až úzkostně nedivácká: k westernu se přistupuje tak, že se nečeká mezi jednotlivými přestřelkami a akce je rázná a vyrazí dech, zápletka inspirovaná zjevně Hodným, zlým a ošklivým nenechá hlavní postavy se setkat (leda náhodou) a... "vyprávění" se soustřeďuje vždy na ty postavy, které diváka zajímají nejméně. (Nedělal jsem si natolik detailní poznámky, ale v nejnapínavějšich chvílích film přefokalizovává na postavu Tommyho Lee Jonese anebo Woodyho Harrelsona.)_____ Postavy mají ryze metonymický význam, Bardem s omezeně uživanými mimickými svaly a výrazem v obličeji může být jak Osud, tak i Smrt. Podstatné je, že tentokráte není vyprávění komplikováno a postavy nejsou troubové či přechytralí grázlové, ale dvě až enigmatické, vychytralé figury. Což je u Coenů novum. Tommy Lee Jones pak pro mě představuje typicky coenovský deziluzivní charakter, který může pouze na staré časy melancholiky vzpomínat. A ze zacházení s McGuffinem (2 miliony dolarů) by měl Hitchcock radost. _____ Famózní, geniální, dechberoucí, dokonalé. Zapomněl jsem snad na něco? Jo. Fargovec, nebo Dudeovec? Countreyovec. :-) ()

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

Nepoviem zrejme nič nové ale aspoň budem úprimný. Ak by tento film nenatočili bratia Coenovci, nebol by okolo neho taký boom. Ak by boli do hlavných rolí obsadení slabší herci ako Brolin a Bardem, šlo by o tuctový snímok. Našťastie sa tak nestalo a najmä fantastická kreácia Javiera Bardema sa zapíše do pamäti nadlho, ibaže to nestačí. Réžia je pomalá a miesto diania sa sústreďuje skôr na postavy, čím zákonite vzniká dojem, že sa toho príliš veľa nedeje a najhoršie na tom je to, že je to možno aj pravda. Scenár proste nepatrí to najlepšie, čo sa za posledný rok urodilo a podobne ako film je silný skôr v detailoch a jednotlivých scénach. Pri komplexnom pohľade je však pekne vidieť, že tejto naháňačke za peniazmi chýba nielen väčšia gradácia, dostačujúci záver ale hlavne absencia hlbšej myšlienky a to je pri filme, ktorý sa hlavne v závere na umenie hrá, vcelku problematické. Od oscarového filmu čakám asi viac. ()

Reklama

mysicka 

všechny recenze uživatele

ohromná koncentrace drsňáků na americko-mexické hranici.. a já si tady slintám blahem, páč je to další z příběhů, který mě uzemnil do sedačky a nenechal ani na chvíli vydechnout.. a tak by to přeci mělo být.. oskar v těch nejlepších rukou..:) a kdybych věděla, jak to mají coenovci udělat lépe a radostněji a aby to nebylo tak "vyčpělé", tak tady nesedim na prdeli, nekritizuju a jdu ven točit..;-)) ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Geniální Coenovský thriller coby variace klasického westernu, drsných thrillerů 70. let a dramat s etickým rozměrem, příliš sofistikované a po formální stránce dokonalé dílo. Už ten příznačný začátek - postsynchron s monologem šerifa vzpomínajícího na staré dobré časy se statickými celky příznakové jižanské krajiny, které svou délkou nutí k zpozornění a akcentují vyřčené... Coenové rozehrávají svou typickou fabulační hru, tentokráte ale jakoby navážno, s hlubokým dopadem převážně podprahového sdělení - ty obrazy tichého, obyčejného zabíjení jakoby měly vyvolávat aluze na Takové normální zabijáky, Javier Bardem však dává svému přirozenému zabíjení ještě nový rozměr - rozměr zásadovosti, zvrhlého etického kontextu a jakési obskurní čestnosti (je to jeden z nejlépe zahraných psychopatů, které jsem kdy viděl...), nese v sobě navíc ještě rozměr osudovosti; Josh Brolin zase v roli vietnamského veterána a zapomenutého svářeče dává vzpomenout na hrdiny westernů, vizuálně však jakoby tento cowboy vypadl z thrillerů 70. let, jejichž drsná atmosféra se prolíná celým filmem. Opačným nosným prvkem je stárnoucí šerif Tommyho Lee Jonese, který není sto vyrovnat se s uspěchanou a stále se zdrsňující dobou a nostalgicky se uchyluje k mýtu o starých dobrých časech (který je ovšem pouze chimérou, jak zazní přímo ve filmu). Typická generační propast, o čemž by mohli své povědět všichni stárnoucí učitelé a obecně staří lidé, kteří již světu a době svých vnuků nerozumějí... V tomhle zmítání je trocha existenciálna, trocha predestinace a zacházení s náhodou, Coenové hodně zvláštně pracují s příběhovou linií, záměrně narušují kontinuální strukturu vyprávění a nechávají diváka jednak na pochybách, proč co která postava udělala (motivační provázání je mnohdy hodně nezřetelné) a někdy záměrně uhnou linii příběhu zcela nečekaným směrem (bouračka, události v motelu v El Pasu...), je to taková hra s divákem (pro bratry Coeny hodně typická). Jejich film je plný toho nejbrutálnějšího násilí, ale vyznění je vlastně zcela opačné - latentně přítomný vypravěč ústy dosluhujících mužů zákona odsuzuje zvrhlou dobu (i když je otázkou, zda dříve nebyla ještě zvrhlejší...). V dnešním filmovém světě je až neskutečné, že se tvůrci ve svém vyprávění obejdou takřka úplně bez filmové hudby... To nejlépe svědčí o síle a přesvědčivosti snímku... Snímku o současné Americe, která se neliší příliš od té pionýrské...Poklona tomu mýtickému světu a jeho mužské podstatě...která je ovšem až příliš často vykoupena krví... ()

woody 

všechny recenze uživatele

Přeci jen jsem čekal, že do toho dají Coenovi více ze sebe. Vyloženě na pár detailů je to doslovná adaptace skvělé McCarthyho novely. Film tak kromě hereckého koncertu Javiera Bardema (jestliže i taková McDormandová dostala za Coenovic film Oscara, tohoto španělského božana by také neměl minout) a úchvatné Coenovic stylizace příliš mnoho nového nenabídne. Ono vůbec nejde vymyslet příliš mnoho originálnějšího, než je Anton Chigurh se svou jateční pistolí a s borkovnicí s tlumičem. Postava Tom Bella je radikálně zhuštěna. Vlastně by ve filmu ani nemusela být, protože vyjma začátku a konce nemá moc prostoru. Všechno tam působí příliš zkratkovitě. V knize mi to ani moc nevadilo, zato ve filmu je to vidět až až. Kdo knížku nečetl - což bude asi většina - toho čeká thriller, ze kterého se jistě stane stejná klasika jako třeba z Farga nebo z Lebowského. Už jen za Chigurhovu operaci vlastní nohy, po dlouhé době nekorektní dávky krvavého násilí a hlášky Woodyho Harelsona. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (60)

  • Představitel Antona Chigurha, Javier Bardem, v rozhovoru prozradil, že v době natáčení nezvládal dokonale angličtinu a často musel pronášet i věty, kterým nerozuměl. To mu nakonec pomohlo ke ztvárnění role psychopata, který neprojevuje emoce. (AloeB)
  • V kontextu filmografie slavného bratrského tandemu Ethana a Joela Coenových bývá film nejčastěji stavěn po bok Farga (1996), což Joel svého času komentoval: "Možná tak nějak povrchově. Oba filmy jsou úzce svázané s konkrétním regionem, ve kterém se odehrávají, a s jeho lidmi, kteří mají osobité chování a mluví se specifickými přízvuky. A taky jsou v nich výrazné postavy maloměstských policajtů. Všimli jsme si toho až někdy ke konci natáčení a jen jsme tak pokrčili rameny..." (NIRO)
  • Každý rok zámořští filmoví kritici sestavují svou osobní desítku nejlepších snímků daného roku. Film Tahle země není pro starý byl v roce 2007 zařazen do 358 žebříčků a stal se tak nejoblíbenějším filmem filmových kritiků. Navíc v devadesáti případech stanul rovnou na prvním místě. Druhý v pořadí se umístil snímek Až na krev (245 zařazení / 63 prvních míst) a na třetí pozici se objevil Fincherův Zodiac (216 zařazení / 27 prvních míst). (DaViD´82)

Související novinky

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

Zemřel oceňovaný autor Cormac McCarthy

13.06.2023

Uznávaný spisovatel, scenárista a držitel Pulitzerovy ceny za literaturu Cormac McCarthy zemřel ve věku 89 let. Smutnou zprávu potvrdil jeho syn John McCarthy. Slavný autor měl na svědomí tak zásadní… (více)

Rambo bude párat Mexičany

Rambo bude párat Mexičany

24.06.2014

Vietnamský veterán John Rambo ještě nevytrhnul svůj poslední ohryzek. Od filmového debutu akční legendy uplynulo 32 let a opět se před námi začíná rýsovat její páté dobrodružství. Na relativně… (více)

Emily Blunt vystřílí drogový kartel?

Emily Blunt vystřílí drogový kartel?

02.06.2014

Denis Villeneuve se v poslední době blýskl dramatem Zmizení a mysteriózní hříčkou Nepřítel, jeho další film tedy nebudí zrovna malá očekávání. Na co se máme začít těšit? Kanadský režisér se rozhodl… (více)

Reklama

Reklama