Reklama

Reklama

Lov papírových draků patří k nejoblíbenějším hrám afghánských dětí. Dvěma z nich, nerozlučným kamarádům Hassanovi a Amirovi, ale osudově změnil život, když jejich přátelství rozbil na padrť. Tak začíná příběh, který spisovatel Khaled Hosseini vydal ve stejnojmenné knížce, jež se v roce 1995 stala třetím nejprodávanějším titulem na americkém trhu a dojala milióny čtenářů.

Afghánská metropole Kábul, sedmdesátá léta. Malý Hassan se svým tátou slouží u Amirova otce. Přes třídní rozdíly jsou oba stejně staří kluci velkými přáteli. Pak ale Amir Hassana zradí. Amirovy výčitky svědomí spolu s invazí sovětských vojsk do země oba chlapce navždy rozdělí. Zatímco Hassan zůstává v Afghánistánu, Amir s otcem utíká přes Pákistán do Spojených států, aby tu uskutečnili svůj americký sen. O pár let později je z Amira spisovatel, kterému právě vyšla první knížka. Oženil se s krásnou krajankou Sorayou, pochoval otce a absolvoval telefonát, který změnil jeho život. Z rodného Afghánistánu zavolal po letech starý rodinný přítel a nabídnul mu vykoupení za dávné selhání. Amir se musí vrátit do země, teď ovládané Talibanem, a odvézt z ní malého syna přítele, kterého kdysi tak strašně zklamal. Pro mladíka vychovaného západní civilizací je i tohle hodně těžký úkol. Až na místě ale Amir zjistí, že aby ho mohl splnit, bude muset překonat sám sebe...

Režisér Marc Forster natáčel Lovce draků s ohledem na bezpečnostní situaci v zemi v čínské provincii Kashgar, nicméně s rodilými afghánskými herci. Podle producenta Williama Horberga ale neznámé tváře a exotické prostředí nejsou žádnou překážkou pro to, aby Lovce draků přijalo široké publikum. „Ten příběh je velmi univerzální a mohl se odehrát prakticky kdekoliv. Všichni máme z minulosti nějaké kostlivce ve skříni a tohle je nádherný a strhující příklad toho, že nikdy není pozdě na to je odstranit,“ říká Horberg, k jehož dobru budiž přičteno, že práva na zfilmování Hosseiniho knížky koupil ještě před tím, než se stala jedním z nejčtenějších literárních děl současnosti. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (262)

Psema 

všechny recenze uživatele

Lehké zklamání a potvrzení Forsterovy smůly na časem snadno nahlodávatelné snímky, které se z paměti vypaří dřív, než by bylo zdrávo. Benioffův scénář je v první polovině naprosto perfektní ukázkou profesionální práce, a právě proto mě překvapuje trapná a zoufale nedomrlá snůška proamerických "keců", k níž dojde v závěrečné třetině. Forster ovšem zas a znovu dokazuje, že má obrovský talent a dokáže brouzdat mezi nejrůznějšími žánrovými toky bez toho, aby se potopil byť jen po kolena. Nebýt jeho, těžko by některé kýčovitější momenty vyzněly tak snesitelně, jak tomu nakonec je. 70% ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Ten príbeh šuchoce papierom viac než šarkany poletujúce nad Kábulom, ALE... Marc Forster je jedným z najlepších režisérov súčasnosti a aj takúto gýčovú báchorku dokáže podať tak, že bezchybne funguje. Nazvite to "spielbergovským citovým vydieraním", ja vravím, že Forster je výborný rozprávač. Čaká nás jedna z najlepších bondoviek vôbec... ;-) ()

Reklama

imf 

všechny recenze uživatele

Flashbacková část (první třetina) je skvěle napsaná i skvěle natočená, americká část (druhá třetina) už nabíhá k etnickému kýči a návrat "domů" naznačuje, že tu někomu došla pára. Režisér Marc Forster se snaží tuhle dějovou trojčlenku vyřešit pokud možno nejuspokojivěji a daří se mu to zejména díky vrozenému citu (umí všechno od dechberoucích přes akční až po slzopudné scény) a velmi kvalitnímu obsazení, které mluví tak jak mu hlasivky narostly a tím přispívá k nezaměnitelné atmosféře. Škoda jen, že nakonec nepřišlo to nejlepší, ale naopak nejhorší... snaha propojit všechno se vším není vždycky zlatá, ale přesto Lovec draků svou partii nakonec uhraje do smířlivého konce. p.s. Souboje draků jsou geniální, James Bond je evidentně v dobrých rukou... ()

Silas 

všechny recenze uživatele

Po Pokání tu je další film, v němž se hrdina snaží skrz vykoupení a morální skutky odčinit svou minulost, která přinese potěchu jeho budoucnosti. A že ta cesta není jednoduchá, pozná divák velmi rychle. Forster nemusí mít složitě vyprávěný příběh, aby (zbytečně) klamal diváky, nemusí své postavy stavět do umělých konfrontací, aby z diváka dostal slzy. Že Forster umí citlivé pasáže, víme už z dob Finding Neverland, co však jeho film staví nad ostatní, je hluboce lidský příběh, ve kterém nezáleží, zda se odehrává v Afghánistánu, u nás či kdekoli jinde ve světě. A ač mohou témata přátelství, zrady a rodinných vztahů zavánět patosem, zde se jich nedočkáte. Velkou měrou na tom mají herci, zvlášť dětští představitelé jsou svým sugestivním herectvím naprosto přesvědčiví. Hudba s kamerou jsou pak "pouhou" třešničkou na dortu tohoto teskného vyprávění. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Hlavním problémem filmu je scénář, který tak nějak nenechá Forstera více se rozezpívat. Oproti knize je všechno samozřejmě zhuštěnější, stručnější, ale především bohužel povrchnější a více amerikanizované. Dramatickým vyvrcholením filmu chybí naléhavost a drásavost knižních předobrazů, vztahy postav se splošťují a jaksi se vytrácí ta intimita vypravěče a čtenáře, kterou byl schopný Hosseini opatřit svůj román. Těžko říct, do jaké míry bylo možné s tím něco dělat. Nicméně i Forsterova režie je překvapivě chladná a profesorská, prostá procítěného zaujetí "Hledání Země nezemě". Ale abych nekřivdil. I naředěný Hosseiniho příběh stále dojímá a magnetizuje vnitřní silou. Herecké výkony zejména dospělého Amíra a jeho bábá velmi potěší. Soundtrack Španěla Iglesiase má stejnou sílu a citlivost jako jeho práce pro Pedro Almodovara. "Lovec draků" se mi kupodivu nejvíce líbil v prostřední, americké části, která hlavně vztah Amíra s otcem vystihla velmi věrně. Navzdory lehkému zklamání přesto hodnotím Forsterův film veskrze pozitivně. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (9)

  • Místo v Afghánistánu se natáčelo, vzhledem k tamní napjaté bezpečnostní situaci, v čínské provincii Kashgar, která leží kousek od hranic právě s Afghánistánem. Točilo se však s rodilými Afghánci. (DaViD´82)
  • Ve většině scén, ve kterých děti ovládají papírové draky ve vzduchu, tahají za provázky, na kterých však byly připoutány pouťové balónky. Ty byly draky digitálně nahrazeny až při post-produkci snímku. (DaViD´82)

Související novinky

Oscary 2008 - Výsledky

Oscary 2008 - Výsledky

25.02.2008

Zlaté sošky jsou rozdány. Samotná oscarová šou žádné úchvatné vsuvky nepřinesla, kvůli své (osmdesáté) výročnosti byla zaměřená hlavně na rekapitulaci své historie. Seznam oceněných filmů ale potěšil… (více)

Nominace na Oscara

Nominace na Oscara

24.01.2008

Více překvapení než filmoví kritici od Zlatých globů nám letos se svými nominacemi přinesli Akademici, tedy filmoví tvůrci působící v USA. Přehled filmů nominovaných na Oscara nicméně odpovídá jejich… (více)

Zlaté glóby vyhlášeny, ale nepředány

Zlaté glóby vyhlášeny, ale nepředány

14.01.2008

Jak již bylo řečeno, oficiální ceremoniál předávání Zlatých glóbů byl zrušen poté, co se ho rozhodli bojkovat i samotní herci, aby tak podpořili již několik týdnů se táhnoucí protestní stávku… (více)

Nominace na Zlaté globy

Nominace na Zlaté globy

13.12.2007

Ve čtvrtek 13.12.2007 ráno byly vyhlášeny nominace na Zlaté globy. Zatímco porotu, která rozhoduje o udělování Oscarů, tvoří filmoví tvůrci, Zlaté globy udělují novináři. Mezi nominacemi na letošní… (více)

Reklama

Reklama