Režie:
Jozef BednárikKamera:
Milan DostálHudba:
Karel SvobodaHrají:
Daniel Hůlka, Lucie Bílá, Leona Machálková, Jiří Korn, Pavel Vítek, Richard Genzer, Jan Révai, Tomáš Trapl, Martin Pošta, Renata Drössler, Adéla Šeďová (více)Obsahy(1)
Předposlední hudebně dramatické dílo Karla Svobody Dracula mělo premiéru v Praze 13. října 1995 s Danielem Hůlkou v titulní roli. Muzikál vznikl na námět románu Drákula irského spisovatele a divadelního kritika Abrahama „Bram“ Stokera (1847–1912), kterého se však drží jen velmi volně. Děj se odehrává ve středověku, 19. století a v neurčité blízké budoucnosti. Na počátku Draculovo vojsko drancuje kraj, lidé hledají spásu v klášteře, kam posléze vtrhne i Dracula. Kněz se snaží zabránit rabování, ale když v jeho náručí umírá potulný mnich, vyřkne nad Draculou kletbu a odsoudí jej k věčnému životu a touze po krvi. Po úspěšném uvedení muzikálu v Praze následovala Bratislava, Prešov, Moskva, Gdyně, Basilej, Tecklenburg, Antwerpy, Soul, lichtenštejnský Blazer a německý Rostock. Zhlédly jej už miliony diváků. K úžasnému úspěchu ještě přibylo více než 300 tisíc prodaných nosičů s nahrávkou muzikálu. V roce 1996 muzikál natočila Česká televize, která zprostředkovala dílo dalším divákům. Šlo pravděpodobně o největší životní muzikálový úspěch skladatele Karla Svobody (1938–2007). Takže i při současné televizní repríze je nesporně nač se těšit. (Česká televize)
(více)Recenze (104)
Dracula je moje srdeční záležitost. Byla jsem na něm, když mi bylo 14, a od té doby jsem ho slyšela (na kazetě) už tolikrát, že ho znám celý nazpaměť. Nedá mi to a musím si ho zpívat skoro pokaždé, když řídím někam dál (a jsem v autě sama)... první a bohužel asi poslední kvalitní český muzikál! Úžasná hudba, výborný příběh, skvělé výkony! ()
Muzikály nepatří zrovna k mému oblíbenému žánru a v životě jsem jich viděl vlastně jenom pár. S Draculou jsem se potkal již dávno někdy v televizi a musím říct, že mě tehdy velmi mile překvapil. Nejen, že jsem u něj vydržel do konce, ale především mě i bavil. Popravě ani jeden z tvůrců nepatřil nikdy k mým oblíbencům a také oni všichni mě překvapili. Ne nadarmo patřil Dracula k průkopníkům a později k prověřeným vrcholům naší muzikálové tvorby. Navíc všem žánrovým následovníkům prošlapal cestu a za to všechno si své vysoké hodnocení zaslouží. ()
Nejsem muzikálový typ ale v rámci mého kulturního povědomí jsem si nemohl nechat ujít včerejší záznam na čt art na počest nedávno zesnulého spolutvůrce Richarda Hese. Ne nadarmo je Dracula nejlepší porevoluční muzikál. Mnoho nezapomenutelných písní, slušná výprava a skvělý výkon Lucie Bílé. Bohužel kvalita strmě padá s nástupem poslední třetiny z blízké budoucnosti, která se hluboko propadla pod úroveň nastavenou první hodinou a půl. Závěr se sice ještě snaží laťku pozdvyhnout, bohužel mé znechucení ale už nespraví. Za první 2/3 4*, za 3/3 2*. A Genzera prosím už nenechte zpívat. ()
Nevím, jak hodnotit. Měl bych podotknout, že jsem viděl novou verzi v divadle Hybernia ( divadlo Hybernia má dosti moderní zařízení projekce a vypadá celkově hodně progresině ) před dvěma dny - nový remake se liší ve dvou hlavních bodech, a to že celá scéna je více komornější a že druhá část se neodehrává v součastnosti, ale v roce 2088. Pro mě další menší, ale o to důležitější bod - v hlavní roli Draculy jsem schytal naštestí Josefa Vojtka, který mi v této pozici sedí mnohem lépe nežli pan Hůlka, nicméně ostatní obsazenstvo mi neznělo tak dobře, jako původní verze z 96. K problému mého hodnocení - divadlo bylo rozděleno na dvě části, při čemž první se prakticky kryla z původní verzí a byla pro mě velmi dobře stravitelná. Ale ta druhá, v roce 2088 alá retro k dnešní současnoti, mě chvílema nutila potopit se do hlubin zcela nepohodlného křesla - sedět blíž kraji přemýšlel bych o velice (na druhou stranu) luxusních záchodech. Takže kdybych hodnotil, tak první část za lepší 3* (hlavně za Vojka a ze melancholii k mladým létům) a druhou bez kompromisů za 1*. ALe celkový dojem (připočtu-li dojem z divadla, z výletu do Prahy - ano, jsem vesničan) je předně někde mezi. Nakonec půměrné tři hvězdičky jsem ochoten dát. ()
Měl jsem ve svém životě období, kdy jsem poslouchal hlavně muzikály. A na jeho začátku byly české premiéry Jesus Christ Superstar a pak taky Draculy. Od těch jsem se pak dostal k západní produkci a vzhledem k postupující bídě české muzikálové scény u ní pak také zůstal. Dracula (taky myslím tu původní verzi v Kongresáku) může děkovat svému vzniku díky setkání kvarteta neskutečně talentovaných lidí: Svoboda - Borovec - Hes - Bednárik. Hlavně posledně jmenovaný a jeho úžasná imaginace dovedla obsáhnout jak velké jeviště, tak tolik "hvězdných" účastníků. Pro mě zkrátka Dracula znamená devadesátá léta. A přeberte si to jak chcete :) ()
Galerie (15)
Photo © Tomáš Král
Zajímavosti (14)
- Na začátku, když na scénu přichází uprchlíci před Draculou (Daniel Hůlka), je na oponě vidět Vševidoucí oko, starý zednářský symbol znázorňující Boha. (Nick321)
- Autorem námětu byl Richard Hes, který jej sepsal koncem roku 1993 a předložil Egonu Kulhánkovi, který se rozhodl muzikál produkovat. Společně oslovili skladatele Karla Svobodu, textaře Zdeňka Borovce, výtvarníky Theodora Pištěka a Gitu Marcolovou, architekta Daniela Dvořáka a režiséra Jozefa Bednárika. Všichni nabídku přijali. (Pluto_petr)
- Derniéra představení se uskutečnila 5. června 1998. Nebylo to kvůli nezájmu diváků, ale Kongresové centrum čekala dlouho odkládaná rekonstrukce před summitem MMF a Světové banky. Celkem se při prvním uvádění Draculy odehrálo 916 představení. (Pluto_petr)
Reklama