Režie:
Jaromír PolišenskýScénář:
Jan DrbohlavKamera:
Jaromír MalýHudba:
Petr HanzlíkHrají:
Vladimír Dlouhý, Ingrid Timková, Alois Švehlík, Michal Dlouhý, Saša Rašilov nejml., Vlasta Žehrová, Vladimír Javorský, Oldřich Vlach, Igor Bareš (více)Obsahy(1)
Ďábelský nápad StB - falešná státní hranice uvnitř republiky - a fiktivní příběh lidí, kteří ji překročili. Námětem příběhu je tzv. akce Kámen, při níž agenti Státní bezpečnosti záměrně mystifikovali občany Československé republiky, kteří se pokoušeli o ilegální odchod do zahraniční, vytvářením falešných hranic i falešných pohraničních hlídek a vyslýchajících skupin amerických, německých a francouzských úřadů. Příslušníci Státní bezpečnosti při výsleších zadržené utvrzovali v domněnce, že skutečně překročili státní hranice naší republiky a získávali od nic netušících lidí informace, které byly následně používány v rámci trestního řízení. V průběhu této akce byly zatčeny téměř dva tisíce občanů Československé republiky a většina z nich se o tom, že se stali obětí komplotu, dověděla až po roce 1968. (Česká televize)
(více)Recenze (116)
VELMI povedený televizní film. Vida, jak i Češi umí vytvořit (po)válečné dílo, aniž by k tomu potřebovali hollywoodské milióny. Stačí pověstné české ručičky, a povedené dílo je na světě. Vynikající herecký koncert dvou bratrů, úzkost a napětí, které provází celý film, uvěřitelné reálie, ... A nezapomenutelný Alois Švehlík... ()
Ďalší z filmov ukazujúcich špinavé praktiky komunistického režimu 50tych rokov. Tentoraz si autori vzali na paškál prakticky neznámu operáciu štb s názvom "akce kámen". Nápad bol jednoduchý: agenti štb, ktorí sa vydávali za prevádzačov lákali ľudí, ktorí chceli zdrhnúť a slúbili im že ich prevedú za hranice. Previedli ich však len cez repliku hranice kde bola fingovaná vyšetrovňa americkej CIC (counter intelligence corp - kontrarozviedka). Pri rozhovore s "vyšetrovateľom CIC" (v skutočnosti to však boli agenti štb, ktorí vedeli perfektne anglicky) museli do formulára uviesť dôvod prečo chceli utiecť a tieto dôvody boli pre nebožiakov klincom do rakvy pretože všetko bolo použité proti nim a visali nad nimi vysoké tresty. Práve tento motív je použitý vo filme. Herci výborní, atmosféra temná takže jednoznačne za ****. ()
Krásně vyprávěný příběh plný hnusné a nikde nekončící arogance těch mocných. Příběhu bych vytkl až těžko uvěřitelnou naivitu, které se dopouštěl především hlavní hrdina i poté, kdy nakoukl za oponu a poznal pravdu. Ani poté si nebyl sto připustit, že v tomhle světě nemůže věřit nikomu a ničemu...! Co mi připadalo naprosto "mimo mísu", byla až groteskní angličtina "američanů". Dotaz na scénáristu: "Jak je možné, že hlavní představitel nepoznal - ani jak sám říká po 10-ti letech života v St. Louise - že američtí vojáci nejsou z Ameriky...? ()
Ukázka (u českého televizního filmu) nezvykle úctyhodné výpravy, kupodivu děsivého a chytrého scénáře, příjemné kamery a očekávaného hereckého koncertu bratří Dlouhých. Drama Swingtime reflektuje rafinovaně zrůdnou akci StB s falešnou hranicí, na kterou se nachytal i pianista Pavel, který chtěl s manželkou a přáteli utéct na Západ. V případě televizního filmu jde o slušný nadprůměr!! ()
Ačkoli je Swingtime film televizní, má poměrně bohatou výpravu a díky povedené režii a kameře vypadá jako film z kina. Na druhou stranu: tvůrci Swingtime zvolili celovečerní stopáž a přesto pointu krátkého filmu Hranice, který se zabývá úplně stejným tématem, pouze prakticky zdvojnásobili. Konec sice trochu překvapivý je, ale na druhou stranu se něco takového dalo čekat. Vůbec se všechny motivy mohly uzavřít a splést dohromady působivěji (a jasněji). Co StB sledovala tím, že Vladimíra Dlouhého držela u hranic a jeho partnerku zároveň sledovala v Praze, je nutné z filmu víceméně dedukovat - z této pointy se dalo "vytřískat" více. Nicméně i tak Swingtime nabízí hodně podařených dramatických momentů - film se napětím naplní už od začátku a to neopadne prakticky až do konce. Zklamání přichází právě až na závěr - po tom všem jsem zkrátka čekal víc... ()
Galerie (17)
Zajímavosti (2)
- Filmovalo se v Kytíně a Praze. (M.B)
- Když Pavel (Vladimír Dlouhý) diktuje Jiřímu (Alois Švehlík) tóny písně "In the Mood" a hraje při tom na klavír, zapomíná, že klarinet je nástroj laděný in B. Místo "C-E-G-C..." by měl říkat "D-Fis-A-D...", protože klarinet zní o tón níže než klavír. Stejně tak Jiřího zdůvodnění, proč nechal hry na klarinet, je poměrně zvláštní vzhledem k faktu, že při výuce se nepostupuje po tóninách, ale samotných tónech - zahrát B nebo Fis není o nic těžší než zahrát ostatní tóny. (L_O_U_S)
Reklama