Režie:
Zdeněk Podskalský st.Kamera:
Ivan ŠlapetaHudba:
Vítězslav HádlHrají:
Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiří Korn, Jiří Schelinger (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Začínající scenárista Jíša napsal scénář, který je sondou do života současné vesnice a měl by podat pravdivý obraz prostého venkovského života. Krátce nato se dozví, že jeho scénář byl přijat a režisér už vybírá herce do hlavních i vedlejších rolí. Jíša vzápětí zjistí, že jeho ryze realistické dílo bylo přepsáno a pojato jako velkolepá revuální show plná písniček a tance. Filmaři se záhy odeberou do vesničky Lipovec, aby tu za vydatné pomoci místních obyvatel začali natáčet. Hrdinou jejich příběhu je elegantní pyrotechnik Ticháček, který nastupuje v místním JZD, aby progresivní metodou hnojení dopomohl k vyšším výnosům. Ubytuje se u manželů Lukešových a při procházce po okolí vesnice se seznámí se sympatickou učitelkou Eliškou, která miluje majitele místního zámečku Pavla Lenského. Seznámí se také s hajným Kalinou, který bedlivě střeží nevinnost svých tří dcer a střelbou zahání na útěk všechny nápadníky, kteří se často velmi rafinovanými způsoby pokouší přiblížit k hájovně. To vše doprovázeno, ke zděšení scenáristy Jíši, zpěvem, tancem a rozjásanou atmosférou velké revue. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (442)
"Nech brouka žít" jsem slýchávala už jako dítě, ale teprve teď jsem se podívala na celý film a řeknu vám, je to fakt trhák :). Hudební sekvence jsou ve většině případů (včetně toho "brouka") vážně hrozné, během pasáže v nočním lese jsem byla přesvědčená, že tvůrčí tým během psaní a natáčení něco zobal, ale zbytek je jednoduše perfektní. "Pojďte, sjedeme to znovu." "Ovšem až zítra, dneska už nemáme světlo." "Zejtra tady nemáme berušky, berušky letěj do Ostravy." "Co dělaj berušky v Ostravě?" "Labutě." A Petra Čepka mám po jeho geniálním výkonu ve "Vesničce" zase o něco radši. ()
Komedie lehounká jako vánek! Střihač měl sice trochu tupé nůžky, ale o to tu opravdu nejde. Nejde tu o nic. Tato svěží komedie je oslavou českých komedií se všemi rysy, které mají mít. Některé hlášky jsou tak typické, čímž podezírám pány Svěráka a Smojlaka, že jim koukal přes rameno samotný Jára Cimrman a trochu jim do toho kecal. Zdeněk Podskalský předvedl tvůrcům jihoamerických telenovel, že k tomu, aby se nakonec všichni zamilovali a vzali, nepotřebuje 800 dílů, ale stačí 94 minut!! ()
Excelentní ukázka toho, že Podskalský byl skutečně pouze velmi průměrný režisér. Vedle několika opravdu nadprůměrných filmů (a je jich určitě méně než prstů na jedné ruce) natočil desítky velmi nezajímavých dílek, které sice byly mnohdy velmi zvláštní, ale vždy spolehlivě průměrné. Buďto šlo o bláznivé "komedie" (Velká filmová loupež) jimiž se ZP zřejmě snažil navázat na filmy pánů Lipského či Vorlíčka, ale které připomínaly spíše onen nejmenovaný cukrářský výtvor pejska a kočičky, nebo o bezstarostné, dějově notně pitomoučké hudební komedie (Noc na Karlštejně, Sedm žen Alfonse Karáska), či o podobně dějově "komplikované" "komedie" televizní (Ohnivé ženy, Křtiny). Trhák je do jisté míry mixem všech těchto "žánrů". To, že nakonec nejde o úplný blábol je zjevně především dílem Smoljaka a Svěráka, jejichž scénář nabídl řadu skutečně kongeniálních fórů a také roztomilý satirický podtext. Naopak Podskalského záliba v hudební komedii film sráží do neuvěřitelného marasmu. Je znát, že se mu ty neuvěřitelné, normalizačním popem zrozené a uhnětené hudebně-pěvecké kreace vlastně líbily, což parodický potenciál filmu zcela neutralizuje... Podobně jako sběratel sádrových trpaslíků se jim Podskalský sice vysmívá a paroduje je, ale přitom je ve skrytu duše má rád a velmi si jich váží... Na závěr si dovolím malé srovnání s formálně příbuzným filmovým opusem, totiž s poslední (Sklepáckou) částí filmu "Pražská pětka" s názvem "Na brigádě". Na daleko menší ploše a s daleko menšími náklady než "Trhák" představuje "Na brigádě" ve všech směrech o dva řády zajímavější podívanou. Přitom by v případě "Trháku" asi stačilo zdánlivě málo... Sám Podskalský byl musel celý ten film brát o dost méně vážně... Zajímavé komentáře: Marigold, Radek99 ()
Scénář: Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák .. Výtečně ujetý příběh, plný perfektních písniček a zábavných kousků. Co ti dva eSeSáci (Svěrák & Smoljak) nevymyslí do muzikálové parodie! Buď tohle milujete nebo nenávidíte. Já jsem si své stanovisko vybral.. ()
Jak je ten film blbej, tak je drahej!!! :-) Petr Čepek je tady pro mě jasná jednička a vůbec ho považuju za jednoho z nejlepších herců u nás a vůbec ve světě. Nicméně film nedosahuje takových kvalit jako Vesnička nebo Blesk a i celkové hodnocení to potvrzuje. *** 2011 - musim ale říct, že ten film mám pořád radši! ()
Galerie (22)
Zajímavosti (28)
- Jde o čtvrtý divácky nejúspěšnější společný film dvojice Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák, do konce roku 1987 na něj přišlo do českých i slovenských kin celkem 975 tisíc diváků. Úspěšnější byly jenom Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974) – 2,91 mil., Marečku, podejte mi pero! (1976) – 2,04 mil. a Vrchní, prchni! (1980) – 1,53 mil. Až za Trhákem skončily Na samotě u lesa (1976) – 943 tis., Jára Cimrman, ležící, spící (1983) – 620 tis., Rozpuštěný a vypuštěný (1984) – 451 tis., Kulový blesk (1978) – 449 tis. a poslední Nejistá sezóna (1987). (charles3)
- Vozík na nádraží, kterým si Ticháček (Josef Abrhám) odváží kufr, je při příjezdu vlaku na kraji nádraží a v dalším záběru zhruba o 3 metry dále. (animl)
- Jednu z Kalinových (Waldemar Matuška) dcer měla hrát Jitka Zelenková, což odmítla a dnes lituje. Postavu nakonec hrála Dagmar Veškrnová, ale pěvecké party za ní nakonec nazpívala přece jenom Zelenková. (Willy Kufalt)
Reklama