Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (223)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Jiri Strach tymto natocil asi svoj najlepsi film - nejde len o osemetne temy ako Lidice, Zydy, Gestalo, Protektorat atd atd, ale aj o to ze je to perfektne natocene, s kopu masakrozne dobrych hercov /Taborsky, Trojan, Dvorak, Issova, Tanba Fischerova ...../. Zacina to idylicky, a potom zace naberat obratky ...... masakrozne dobra vec, a to jaxom napisal, juhoslovanske filmy mam radsej nez ceske. A potom aj ceskoslovensku kinematografiu mam radsej nez cesky film . 92 % ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Ty nosíš kabelku po Židovce?!“ – „Je to blbý, že jo?“ Nie je to dokonalé, ale až pri záverečných titulkoch pochopíme, že tvorcovia potrebovali začínať pomalšie, pretože inak by zrejme príliš nefungovala strhujúca druhá polovička, ktorá niektorými obzvlášť krutými výjavmi (pád z okna) berie dych a vháňa slzy do očí. Čechom by schopnosť monitorovať vlastnú históriu mohol závidieť nejeden svetový národ. OPERÁCIA SILVER A je výborná už kvôli hercom; predsa len, vidieť okolo jedného stola Ivana Trojana (videl som ho skoro vo všetkom, ale až tu som si ho začal vážiť), Táňu Vilhelmovú (naopak, tú som tiež videl skoro vo všetkom, ale tentoraz mi nesedela... ale to sa stáva každému hercovi raz za čas), Kláru Issovú (ktorá by ROZHODNE mala prijímať viacej ponúk) a Tomáša Táborského (ruku na srdce, skutočne sa v celej republike nenájde režisér, ktorý je tohto výborného herca schopný doceniť?) je pohľad na nezaplatenie. Ak ma niečo nenadchlo, bol to výkon Jiřího Dvořáka, či skôr spôsob, akým bola jeho postava (veliteľ komanda) napísaná; je príjemne drzé poňať učebnicového hrdinu negatívnejšie (počas 99% filmu sa jedná o sexom posadnutého, nechutného chlapa, z nudy ničiaceho život každému, kto mu podáva pomocnú ruku), ale tvorcovia v tomto „sňatí hrdinskej masky“ predsa len dosť prestrelili. Inak ale dole klobúk za ostatných hercov, za poctivú réžiu, kvalitnú výpravu a vydarený scenár, nebojaci sa narábať s ošemetnými témami (kolaboranti, gestapo, Heydrich, Lidice). ()

Reklama

agentmiky 

všechny recenze uživatele

Česká televizní tvorba je převážně docela velký odpad, ale najdou se samozřejmě i výjimky, na které toto zažité pravidlo neplatí. Jiří Strach je jeden z nejvytěžovanějších režisérů v současnosti u nás, tudíž mě doopravdy zajímalo, jak se popral s válečným filmem. Na filmu je ihned znát menší rozpočet, s kterým se museli tvůrci potýkat. Ale i tak to protektorátské prostředí má své kouzlo a leckteré kulisy by si zasloužily bezesporu vřelý a nefalšovaný potlesk. Film zejména sází na herecké výkony, a že těch profláklých jmen zde najdete. Zejména bych pochválil Taclíka s Preissem, kteří z počtu minut strávených před kamerou vyždímali maximum, předvedli nezapomenutelný výkon. Dvořák mi ale úplně neseděl na hlavní roli, chvílemi podle mě trochu přehrával. Jak jsem již řekl, tak atmosféra je opravdu nasáklá strachem a nejistotou, které v této nebezpečné době panovaly. Dialogy byly také precizní. Vše směřovalo ke konci způsobem, že jste věděli, že to dobře dopadnout nemůže v zásadě ani pro jednoho z účastněných. Na české poměry film, na který by se nemělo zapomenout. Za mě dávám 81% ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Fredo ?? Kde se tady bereš ??" - "Spad jsem z nebe.." Ne, tohle není replika z Anděla Páně, jakkoli by mohlo tvůrčí složení spolu se zmíněným dialogem k podobné úvaze svádět..;) Nutno říci, že se spojení režiséra Jiřího Stracha se scénáristkou Lucií Konášovou i zde vyplatilo, ačkoli právě v případě Operace Silver A, kterou sám režisér považuje vedle Brainstorm za vlajkovou loď vlastní tvorby, to vypadá s hodnocením snímku poněkud složitěji než v případě vánoční pohádky, což logicky naznačuje už samotný žánr obou projektů.. Musím rozhodně přiznat, že dík téměř hysterické nevoli odborářské obce, která s výhradami vůči snímku neváhala oslovit ani prezidenta, jsem měl tentokrát skutečně trochu Strach, jakkoli nakonec v důsledku vlastně neopodstatněný a zbytečný.. Promiň, Jirko !! Jednoznačně nejproblematičtěji u podobně tradičně, jakkoli očekávaně tedy, řemeslně precizní filmařiny s Šecovou kamerou na čele vypadá právě ona z mého pohledu rozhodně zbytečná, pochopitelně nepochopitelná a v důsledku i v příběhu funkci nemající demytizace samotných odbojářů, a nakonec i ty dějové, tu větší, tu menší, odklony od historicky doložených fakt.. Nicméně užít jako ústřední jiný než logicky i žánrově očekávaný motiv se mi jeví, ne-li chvályhodným, jistě dosti autorsky, v případě dodnes velmi citlivého období, sympaticky odvážným.. Obzvláště však jednoho potěší další typicky znak Strachova režijního rukopisu, totiž obsazování zdánlivě nepodstatných rolí tuzemskými hereckými esy, navíc i ten samotný casting zde zaslouží uznání.. ()

Bart 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý film, který jen dokazuje, že Jiří Strach udělal dobře, že se věnuje více filmové režii než herectví. Na televizní film je to velmi dobré a celkem svěží dílo. Stačilo trochu více dramatických situací, větší přehlednost a nákladnější výprava a mohlo jít o slušný celovečerní film, který mohl v kině trhnout slušnou částku. Do malých rolích byli podle mého názoru zbytečně obsazení známí herci. Např. od role domovnice Jany Hlaváčové jsem čekal více podstaty pro celý příběh. Každopádně nejlepší herecký výkon Kláry Issové, jaký jsem u ní viděl. Jinak průměr. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)

Reklama

Reklama