Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

Laurent 

všechny recenze uživatele

I tento snímek zůstal poměrně dobře věrný kvalitám jiných televizních filmů. Trochu méně obvyklá byla pouze práce kameramana. Herecké výkony byly standardní, nekteré lepší některé horší. Docela mi vadila záplava dialogů, které byly někdy vyloženě zbytečné. Také mi připadalo velmi zvláštní, že se některé postavy bavily na ulici o velmi citlivých věcech. Zarážející byla lehkovážnost a neskrývaná spokojenost některých lidí, jakoby za protektorátu zažívali nejlepší chvíle svého života, ještě ke všemu s odbojem. Spíše bych očekával, že by si lidé navzájem dělali malé radosti, aby to celé lépe přežili. Takhle to bohužel ale ztvárněno nebylo. Tvůrci evidentně nevyužili potenciál, který v sobě námět skrýval. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Zaujalo mě přirovnání ke Casablance (viz Operace Silver A, česká televizní Casablanca), protože její úrovně toto rozhodně nedosáhlo, i když společné rysy by se asi (kdyby se chtělo) najít daly. Kdysi před mnoha lety, ne dlouho po premiéře tohoto tv filmu, účastníci odboje dokonce zvažovali žalobu na tento film a Historik Šustek k tomu tenkrát podotkl: "Snad si nemyslíte, že lidé, kteří parašutisty ukrývali, by riskovali život kvůli arogantním a poživačným floutkům?" (Viz: Odbojáři chtějí žalovat ČT kvůli filmu o Silver A ) Naprosto souhlasím s tím, že vykreslení jednání velitele parašutistů Bartoše i náhled na celou akci atentátu na Heydricha bylo v naprostém souladu s komunistickou propagandou, neboť přesně tak, jak to popsali ve filmu, nám to kdysi vysvětlili i ve škole (podotýkám, že v té době mě už školní podání dějin hodně nezajímalo). Jistě se i mezi účastníky odboje našli lidé, kteří nebyli absolutně čestní, odvážní, stateční, etc. ale těžko by takovému člověku svěřili vedení celé akce atentátu. Takže z hlediska historického za mě velká nespokojenost, scénáristé sice spolupracovali s historiky, ale jak to dopadlo viz zmiňovaný článek. Z hlediska ostatního - dobrá práce režiséra, dobrá práce herců (a dobrá práce vzájemně - asi proto si Strach stále dokola do filmů vybírá Dvořáka, Trojana a Švehlíka) - Dvořák má dostatečné charisma (když ho měl dost na Přemysla Otakara, tak ho má pro mě pro všechno), Švehlík se mi (více než) dostatečně líbí a umí i působit jako poslední spravedlivý, Trojan má zase správný nadhled. Vilhelmové naivita je celkem uvěřitelná a Issová dokázala, že nejen Hrubešová umí ukázat kozy... (Sorry, ale ani v případě válečného dramatu si tento komentář nemohu nechat ujít, byť její jednání jako Hanky zcela chápu, když viděla, co viděla, taky bych na jejím místě udělala leccos). Jak film dopadne je zcela zřejmé už od začátku, ale i když spěje k nevyhnutelnému, je dějem zajímavý. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Ty nosíš kabelku po Židovce?!“ – „Je to blbý, že jo?“ Nie je to dokonalé, ale až pri záverečných titulkoch pochopíme, že tvorcovia potrebovali začínať pomalšie, pretože inak by zrejme príliš nefungovala strhujúca druhá polovička, ktorá niektorými obzvlášť krutými výjavmi (pád z okna) berie dych a vháňa slzy do očí. Čechom by schopnosť monitorovať vlastnú históriu mohol závidieť nejeden svetový národ. OPERÁCIA SILVER A je výborná už kvôli hercom; predsa len, vidieť okolo jedného stola Ivana Trojana (videl som ho skoro vo všetkom, ale až tu som si ho začal vážiť), Táňu Vilhelmovú (naopak, tú som tiež videl skoro vo všetkom, ale tentoraz mi nesedela... ale to sa stáva každému hercovi raz za čas), Kláru Issovú (ktorá by ROZHODNE mala prijímať viacej ponúk) a Tomáša Táborského (ruku na srdce, skutočne sa v celej republike nenájde režisér, ktorý je tohto výborného herca schopný doceniť?) je pohľad na nezaplatenie. Ak ma niečo nenadchlo, bol to výkon Jiřího Dvořáka, či skôr spôsob, akým bola jeho postava (veliteľ komanda) napísaná; je príjemne drzé poňať učebnicového hrdinu negatívnejšie (počas 99% filmu sa jedná o sexom posadnutého, nechutného chlapa, z nudy ničiaceho život každému, kto mu podáva pomocnú ruku), ale tvorcovia v tomto „sňatí hrdinskej masky“ predsa len dosť prestrelili. Inak ale dole klobúk za ostatných hercov, za poctivú réžiu, kvalitnú výpravu a vydarený scenár, nebojaci sa narábať s ošemetnými témami (kolaboranti, gestapo, Heydrich, Lidice). ()

Vavča 

všechny recenze uživatele

Fakt nevím, jak k tomuto filmu přistupovat, z hlediska filmařiny dobře odvedené řemeslo, velmi dobré herecké výkony, zejména Klára Issová a Jiří Dvořák, jenže na druhou stranu mám problém s tím uvěřit, že odboj fungoval takovým amatérským způsobem. Ten film mě nechal morálně rozpolceného, zda se dá jít na ruku motivaci jednání hlavních hrdinů, nebo je prostě odsuzovat. To je vskutku problém. Nevadí mi to, že film nic neheroizuje a nestaví na piedestal, snaží se působit realisticky, ale přece jen se musím ptát, je to dobře pojmout téma takovou cestou? Vzhledem k tomu jaké hrozné filmy do českých kin chodí za posledních deset let, tohle je na české poměry vysoký nadprůměr. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Tak takhle ne. Námět výborný, podání povrchní. Docela slušné herecké obsazení, dobrá Tatiana Vilhelmová jako rozmazlená panička s heslem „chci víc, nemám nic“ nebo rozkošnický seladon Jiřího Dvořáka. O to víc mě mrzí nikam nevedoucí epizodky Jany Hlaváčové a Taťány Medvecké. Ovšem pokus o zlidštění příběhu řadových občanů v těžké době mě tady nepřesvědčil (na rozdíl od Habermannova mlýnu nebo s přimhouřením oka Protektora). Nemůžu se prostě ztotožnit s tím, že parašutisti z Anglie si tady do celkem pohodového protektorátu přilítli zachlastat a zasouložit (jen s minimálním náznakem, že jsme okupovaní nebo že nedejbože někde je válka). Nemluvě o celkem volném pojetí stanného práva (v jedné scéně hysterie z nezakrytých oken, v jiné scéně pohodově hlučná manželská hádka na noční ulici). Asi by mě na kolena měl dostat emocema naflákanej závěr, ale ani to neproběhlo. Gestapácké razie a výslechy na mě působily dojmem parodie. Takže znovu a nikoli poprvé píšu, že skutečnou atmosféru a napětí mi poskytnou o půl století starší filmy Vyšší princip nebo Romeo, Julie a tma. Což možná bude tím, že to dělali lidi, co protektorát skutečně zažili. Pro mě Operace Silver A bohužel na jedno podívání. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)
  • Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)

Reklama

Reklama