Režie:
Stefan RuzowitzkyScénář:
Stefan RuzowitzkyKamera:
Benedict NeuenfelsHudba:
Marius RuhlandHrají:
Karl Markovics, August Diehl, Devid Striesow, Martin Brambach, August Zirner, Sebastian Urzendowsky, Andreas Schmidt, Tilo Prückner, Veit Stübner (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Berlín roku 1936. Původem ruský malíř Salmon Sorwitsch je králem padělatelů a ve světě hazardu, sázek a lehkých žen se cítí jako ryba ve vodě. Sám si vyrábí bankovky, které pak otáčí v kasínech. Život mu ale nastaví tu horší tvář, to když je při vlně represí vůči židům zatčen a transportován do Mauthausenu. Když je po pěti letech přesunut do Sachsenhausenu, čeká už jen na to nejhorší, na svůj definitivní konec. Život má pro něho ale ještě jedno překvapení. Společně se speciálně vyškolenou skupinou vězňů je vybrán na supertajný projekt – padělání bankovek nepřátel říše. V přísně střeženém místě pracují na výrobě stovek miliónů falešných liber a dolarů, kterými chtějí nacisti zavalit zahraniční trhy a způsobit tak zhroucení ekonomiky. Pro těch pár vyvolených se stává padělatelská dílna jakousi zlatou klecí, ve které je o ně sice dobře postaráno, ale cesta odtud vede zase jen do plynové komory. Není v zájmu, aby se o tajném projektu dozvěděl svět.
Film je natočen podle vzpomínek Adolfa Burgera, který byl jedním z vězňů nasazených na tajný program a shodou velkých náhod se mu podařilo přežít. Jeho kniha ĎÁBLOVA DÍLNA nyní přichází ve filmové podobě do kin. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (293)
Německá kinematografie momentálně vládne Evropě!! Léta chránil svoji důstojnost i holý život, nyní na břehu moře vzpomíná na věci minulé. Židovský umělec a král padělatelů ruského původu jménem Salomon „Sally“ Sorowitsch si v koncentráku prožil a vytrpěl své. Stal se hlavním stavebním kamenem přísně utajované operace Bernhard, která sehrála podstatnou roli v ekonomické válce Třetí říše proti ostrovní Británii a zaoceánské velmoci. Plyn, kulka do zátylku nebo podíl na krizi bankovního trhu? Studie charakterů v mezních situací je rozehrána s impozantní grácií, německé drama ale postrádá hlubší emocionální dopad, jen si tak v poklidu plyne.. a skončí.. na významné cíle se tu tentokráte pálí slepými náboji. Zajímavé téma s nadprůměrnými hereckými výkony, nezajímavě převedeno na filmové plátno. Nepodléhám historickým pravdám a tentokrát hodnotím jako divák, který očekával chutnější sousto, takže bohužel jen silné ***. ()
Jeden z hodně nepovedených filmů. Chápu, že Karl Markovics byl díky svému vzhledu ideálním představitelem Žida, ale vypadat jako Žid podle mě nestačí. Režisér se přímo vyžíval záběry na jeho profil, který byl ale s každým dalším záběrem stále stejný a jen nudnější a otravnější. Herec může nějak vypadat a typově se někam hodit, ale pro mě je důležité, že pokud se podívám na jeho tvář, tak i když se nijak neprojevuje, mně i tak dokáže navodit stav, že vím co cítí, na co myslí. Tedy hraje, i když nemluví, nebo alespoň je jeho tvář tak trochu oduševnělá. Tenhle pocit jsem u hlavního představitele celou dobu postrádala. Situace, které mohly divákovi něco říct a vzbudit v něm nějaké pocity byly kolikrát jen okomentovány, místo aby byly zahrány. Že někdo bude jen konstatovat, že je např. z něčeho dojatý mi nestačí, musí se to přece zahrát, od toho je film filmem. Jediná scéna, která mě dostala, a která se povedla byla na konci filmu. Snad moc neprozradím, když napíšu, že šlo o zbídačeného Žida (nikoliv o hlavního představitele) a čistě povlečenou postel - tady bylo přesně to, o co se v celém snímku nikdo ani nepokusil, totiž hraní - hudba graduje, záběr, gesto - to úplně stačí. Alespoň mně to stačilo k tomu, abych tento film neposlala do úplného odpadu. ()
Hodně, hodně, opravdu hodně dobrý, silný a zajímavý film. Byl drsný, jak by se od tématu dalo očekávat. Byl také zábavný a hlavně byl napínavý. Karl Markovics se mi v hlavní roli opravdu líbil. Stejně jako Devid Striesow v roli nacistického kapitána. Zaujal mě samotný smysl celého filmu a závěrečná pointa. Mohla bych tenhle film oslavovat dobu, protože jsem byla opravdu uchvácená. Tohle všechno ale neznamená, že bych měla sílu Ďáblivu dílnu vidět v nejbližší době znova. Přesto mám radost - Oscar totiž není ve špatných rukou. ()
Ve spojení s druhou světovou válkou neustále slyšíme o holocaustu, ale málokdo ví, že nacisté měli spoustu dalších rozjetých operací - například padělání peněz za účelem zničení ekonomiky nepřátelských zemí. O tom je právě Die Fälscher, film, kterému chvíli trvalo, než si mě získal. Na první pohled mi nesedla kamera, obsazení a rychlý spád hned ze začátku - ale na to všechno se dá zvyknout a příběh se nakonec člověku dostane pod kůži. Především ve vypjatých emočních situacích (mladý Kolja trpící tuberkolózou...). Slabší 4*. ()
Natočit silný film z období holocaustu je poněkud obtížný úkol, natočeno už bylo mnohé a daná tématika je dosti delikátní. Stefanu Ruzowitzkymu se to ovšem podařilo bezezbytku. Nesklouzl k laciným efektům, zbytečně se nesnažil v divákovi zvednout vlnu emocí...a měl velké štěstí - adaptoval opravdu silný scénář... Ten dějový oblouk jde skutečně proti obvyklým postupům daného žánru (Schindlerův seznam atd.) a navíc si vzácně vybírá ta etická témata, která mají hlubší a nadčasovější platnost - pochyby o vlastní vině, o tom, zda mé přežití není vykoupeno jiným životem... Dokonce se odváží ptát na okolnosti toho, jestli se dal holocaust přežít z nějakého konkrétního důvodu - a tak, jako v Pianistovi se zdá, že velký umělecký talent je tím nejlepším příslibem (nechce se mi psát zárukou) přežít mezní okamžiky civilizačního chaosu... Silný film. Podobné filmy: Pianista, Schindlerův seznam, Sophiina volba, Poslední vlak ()
Galerie (24)
Zajímavosti (9)
- Akcia Bernhard, nazývaná aj Operácia Bernhard, je v histórii doteraz najväčšia známa falšovateľská akcia bankoviek a dokumentov. Pôvodne bolo jej cieľom zaplaviť britskú ekonomiku falošnými bankovkami. (MikaelSVK)
- Koncentrační tábor Sachsenhausen se nacházel přibližně 35 km severně od Berlína. Jeho stavba byla zahájena v létě roku 1936. Táborem prošlo za dobu jeho existence přes 200.000 vězňů. Zhruba 35.000 jich bylo usmrceno. (blackrain)
- Filmovanie prebiehalo vo Viedni a filmovom štúdiu Babelsberg v nemeckom meste Postdam. Niekoľko scén však bolo natočených aj v Monte Carle či juhofrancúzskom meste Nice. (MikaelSVK)
Reklama