Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 364)
Clintova téměř bezchybná práce s žánrově rozvětveným vyprávěním, na němž je znát, že se nejcharismatičtější pistolník Divokého západu učil od těch nejlepších, má jen pár vad na kráse. Především Angelině tyhle role na rozdíl od lepých děv s bouchačkou věřit příliš nelze a roztahaný závěr, z něhož mám pocit, že si Clint nebyl jistý, jak celý film zakončit. Vždyť doplňující titulky "co se stalo dál" mohly přijít již o dobrých 40 minut dřív. To ovšem nic nemění na tom, že Clint umí a scény z léčebny a farmy považuji za takřka geniální. ()
Clint je výjimečná osobnost. Natočit v jednom roce dva úžasné filmy: Výměnu a Gran Torino, navíc v takovém věku, to je neuvěřitelný výkon. Jako u jiných posledních Clintových filmů i zde se vše opírá o velmi silný a působivý příběh, s nímž režisér zachází nanejvýš citlivě, až jakoby s chladným odstupem - rozhodně netlačí na pilu, aby z diváků dostal více emocí. Skvěle vybraní herci předvádí koncentrované výkony, to jak ti známí (Jolie, Malkovich), tak ti zcela neznámí (např. velmi dobrý výběr dětských rolí). ()
Epické, výpravné, s fantastickou dobovou atmosférou a výborne zahrané (pre Angelinu je to samozrejme obrovské herecké sólo, ale nadchol ma aj "kladne hajzlovský" John Malkovich). K tomu prekvapivo napínavé (thrillerová dejová línia neskutočne šlape) a s výnimkou mierne nadbytočnej záverečnej polhodinky doslova strhujúce. Základom toho všetkého je vynikajúci scenár, a ak je pravda, že Clint to natočil podľa Straczynského prvého "draftu" (v Hollywoode vec neslýchaná), tak sledujeme zrod geniálneho scenáristu. No a réžia... Čo vôbec dodať? Changeling nie je silnejší film ako Gran Torino, ale na druhej strane je omnoho precíznejšie natočený. Ja proste žasnem nad Clintovou súčasnou formou. V tak krátkom odstupe naservírovať dva také silné filmy, ktoré u mňa osobne sú tým najlepším, čo som videl za dlhé, dlhé mesiace, to si zaslúži obrovský potlesk. Predstavujem si, ako teraz špičkoví hollywoodski scenáristi s prosíkom kľačia pri Eastwoodových dverách... :-) ()
Tedy, Clint Eastwood coby režisér (a po zhlédnutí tohoto filmu si říkám, že je skoro škoda, že kdy ztrácel čas hraním...:-)) zraje jako víno... Jeho Výměna je tak nádherně oduševnělým detektivním thrillerem, že by obstála i takhle v čisté žánrové podobě. Kdyby však Eastwood navíc nepoužil tu nostalgicky čistou retro stylizaci, která má ale své pevné opodstatnění - předlohou příběhu je (prý) skutečná událost, skutečný příběh ženy z LA 20. a 30. let. Tím kafkovsky zabarveným rozměrem boje proti absurdnosti, v tomhle případě absurdnosti mašinérie prohnilého systému jsem měl chvílemi pocit (a ty styčné plochy totožného prostředí to jen utvrzovaly), že se Clint zhlédl ve Formanově Přeletu nad kukaččím hnízdem. Moc pozbyvší dohledu nad sebou samou se stává zvůlí...stejně jako v případě tohoto příběhu. Jedinec v marném? boji proti totalitě... To ovšem není zdaleka všechno. Clint Eastwood nabízí ještě dokonale propracovaný strhující příběh, který po většinu času umně a nenásilně nakládá jak s napětím, tak s emocemi. Je obdivuhodné, na jak tenké hraně Clint balancuje a jak odolává příklonu k zažitým schématům Hollywoodu. Výměna je prostě nostalgicky dobové a vkusné (melo)drama s tím nejlepším vychováním... Podobné filmy: Přelet nad kukaččím hnízdem, L. A. - Přísně tajné ()
Tak jsem si říkal, jak byl rok 2008 filmově chudý. A teď se najednou na počátku roku 2009 dostávám k takovým skvostům jako byl Milionář z chatrče či Výměna, která jej ještě překonala. takový pocit jsem měl naposledy snad při sledování Zodiaca, opět příběh podle skutečné události, který nechce diváka nijak ohromovat efektnostmi na citově založeného diváka, ale skutečně se snaží rekonstruovat o co tehdy šlo. A sluší tomu víc, než nějaký vykonstruovaný závěr. Eastwood má vypravovací dar, po tomto filmu už o tom nemůže nikdo pochybovat. Jako další plus je přelínání žánrů. Ten není podstatný. Poprvé mě nadchla taky Angelina Jolie, skoro bych jí uvěřil, že se narodila na počítku 20. století. Emancipovaná nezdolná žena je přesně to co jí nelze upřít. Nikdy nezačínej boj, ale vždycky ho dokonči! ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Ve scéně z psychiatrické léčebny, odehrávající se roku 1928, je použita elektrokonvulzivní terapie (známá spíše jako elektrošok). Elektrošoky ale poprvé na lidech aplikoval až v roce 1937 italský lékař Ugo Cerletti. (FilmFan24)
- Film je založen na pravdivém příběhu o sérii vražd známých jako „Wineville Chicken Coop Murders“. (HellFire)
- Bistro ze začátku filmu nese název „Bummy's“. Je to nejspíše vzpomínka na scénografa Henryho Bumsteada, se kterým Clint Eastwood dlouze spolupracoval a jež zemřel roku 2006. Jeho přezdívka byla „Bummy“. (HellFire)
Reklama