Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film podle skutečných událostí na motivy prezidentských milostí, které udělil Václav Havel v letech 1992-2003. Václav Vingl je vesnický outsider, který ve svých 40 letech žije s maminkou pod jednou střechou. Přestože je Václav vnímán jako místní šašek, hlupák a problematický nezvladatelný kluk, my v něm (spolu s maminkou) vidíme citlivého, vnímavého dobráka s klukovskou duší a s hlavou plnou milých lumpáren. Lidé z vesnice v něm vidí jen problém. Dokonce i bratr František, který celý život soupeří s Václavem o lásku matky a otce. Tyto dva světy na sebe neustále naráží, a tak Václav lítá z jednoho průšvihu do druhého. Drama vrcholí soubojem bratrů o lásku Frantovy milenky Lídy, který končí trestným činem. Václav je uvězněn. Matčina ochrana je pryč. Stává se terčem útoků spoluvězňů i traumatických vzpomínek na otce. Pomalu umírá. Matka se rozhodne požádat prezidenta o milost. Ta je podmíněna peticí spoluobčanů. Odpustí Václavovi celá vesnice, když mu nedokáže odpustit ani vlastní bratr František? (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (758)

Tuxedo 

všechny recenze uživatele

Vejdělek překvapil a v režijním žebříčku opět o kousíček postoupil. Jeho třetí film už působí celistvěji (ačkoliv to bude z větší části zásluha Marka Epsteina) než ty předchozí a Ivan Trojan hraje perfektně. Vtipné momenty skvěle podtrhuje Muchova hudba, dramatické momenty už fungují hůře, především v závěru. 7/10 ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Je vůbec s podivem, že takovýto film jde do kina. Zábava přitom zamrzla na bodu mrazu a tak jediné na co lze nalákat je Ivan Trojan. Jinak pochybuji, že by na něco takového mohl někdo jít, když si uvědomíme, že oním režisérem, na kterého si již vypěstovávám alergii podobnou jako na Trošku, Olmera nebo Soukupa, je Jiří Vejdělek. Tedy autor, který vždy dokáže z poutavého námětu udělat nepoutavý film, který dokoukat je výkonem hodným nejotrlejšího diváka. Příběh samotný je dost nezajímavý, je to vlastně několik podivných scének, ve kterých zjistíme, že Václav je debil a co dál? Nakonec se posuneme do vězení, které do celého vyprávění absolutně nezapadá. Takže abych to uzavřel, film táhne skvělý Ivan Trojan, rozhodně zaujal i Jan Budař a pro mě vždy perfektní Emília Vašáryová a to je asi vše! Takovými filmy ve světě můžeme budit pouze smích, ale onen trpký, jenž nebyl záměrem! ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Ak už ani samotný Macháček nedokáže svojim koncentrovaným výkonom vymačknúť z tohto filmu a postavy samotného Václava viac, tak tu bude niečo zle. A nebola to hudobná zložka, nevadil mi ani televízny feeling a slabšie kulisy. Ostatní herci tiež fajn, ale na režisérskej stoličke to bohužiaľ také terno nebolo. Tá istá rutina v gradovaní deja a samotných scén od začiatku až do konca. Postavy ma nedokázali zaujať, dej a dokonca aj samotný záver, ktorý býva vo filmoch s podobným námetom explóziou emócií, ma nedokázal strhnúť. Takže Vejdělkov zatiaľ najsmelší pokus o dramatický kontext vo filme zlyhal na plnej čiare, teraz už viem prečo radšej točí komédie. Ale aj na takéto filmy treba dozrieť. 55%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Na Václavovi více než na mnoha jiných filmech obdivuji jednu specifickou (ne)schopnost českých filmařů: natočit i tu největší tragédii tak trochu jako komedii. Jiří Vejdělek umí režírovat situace, které vás dojmou a rozesmějí. Marek Epstein takové situace umí napsat. Bohužel ani jeden z těchto pánů (zatím) nedovede šikovně zkombinovat situace dojemné se situacemi směšnými a následně jimi dosáhnout nějakého výraznějšího dramatického efektu. Groteskní střílení na pošťáka, bílení pokoje, jízda na motorce a oproti tomu naprosto seriózní řešení vztahu s matkou a prvního vážnějšího milostného vzplanutí. Tyhle scény spojuje jenom a právě postava Václava, obecního blázna, který by na klání vesnických idiotů v Allenově Lásce a smrti pro nevýjimečnost svých excesů nepostoupil ani do semifinále. Nechci shazovat výkon Ivana Trojana, ten se snaží, ač nejspíš přesně neví, koho hrát. Václav je oním typem „oscarového retarda“, nad nímž nahlas přemýšlí Kate Winslet v jedné epizodě Komparsu. Kdyby tvůrci konkretizovali jeho chorobu a nezahalovali vše onou „obecnou líbivostí“, věřím, že by mohl vzniknout bez nadsázky silný snímek. Nejasnost scénáristova záměru je obzvlášť patrná ve druhé polovině, kdy najednou dostávají prostor flashbacky do dětství. Můžeme si je vysvětlovat Václavovou snahou zaplnit prázdný prostor po matce, ale to neospravedlňuje jejich nicotnou vypovídací hodnotu a pramalý vliv na takřka neexistující zápletku. Václav, obdobně jako Účastníci zájezdu nebo ROMing, disponuje okamžiky, které bych si dokázal představit coby autonomní povídky s vlastní pointou, ale do celku nezapadají. 60% Zajímavé komentáře: Cival, Tetsuo, DaViD´82, kiddo, ad-k, Cushing ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Bál jsem se citového vydírání a to se naštěstí nekonalo, přesto je z Václava cítit kalkul, tématem počínaje a obsazením Ivana Trojana (a proklamováním českého Foresta Gumpa) konče. Film není nezajímavý, ale až v poslední třetině opravdu nadchne. A Trojan není nakonec nikterak úchvatný, skutečným králem filmu je Jiří Lábus. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (20)

  • Pôvodne mal byť tento titul pilotným dielom televíznej série šiestich príbehov podľa prípadov ľudí, ktorým prezident Václav Havel v priebehu rokov 1992-2003 udelil milosť. Iniciátorom projektu bol pred rokmi študent FAMU a zároveň pracovník prezidentskej kancelárie Tomáš Kudrna. (Raccoon.city)
  • Hudební skladatel Jan P. Muchow při přemýšlení o hudbním motivu filmu, resp. o nástrojích, které by bylo vhodné použít, dospěl k tomu, že "tím, jak je Václav jakoby blázen, ale přitom to blázen není, navíc si to ani nemyslí, tak jsem si říkal, že by se mi líbilo, aby hudba nebyla nijak bláznivá, aby byl spíš lehce divný instrument, který ji bude hrát. Napadly mě skleničky. Zdálo se mi, že jsou lehce nehmatatelné, stejně jako je nehmatatelný samotný Václav. Ve scénách, kdy hlavní hrdina srší energií, by ale skleničky nestačily, takže tam je podporuje symfoňák, ale v poetických chvílích jsem se snažil zůstat jenom u skleniček. Je to netypický, křehký nástroj." Výzvou pak ovšem bylo najít schopného hráče na skleničky: "To bylo docela napínavé. Ačkoli mě napadly hned na začátku, takže byl relativně čas někoho sehnat, pořád jsem nemohl na nikoho narazit. Ptal jsem se známých, hledal na Googlu, ale nenašel jsem nikoho jiného než jistého pána, který byl zároveň i kouzelníkem, což ni nepřišlo jako nejlepší doporučení. Teprve měsíc před natáčením, kdy už jsem začínal hledat i v Německu a Rakousku, jsem na internetu našel Petra Špatinu z jakési vesničky na Zlínsku, který hodně hraje v cizině. Zpětně jsem se ddozvěděl, že si svoje webové stránky, díky kterým jsem ho našel, zprovoznil pouhé dva dny před tím! Podle ukázek, které tam měl, se mi zdálo, že je přesně tím, koho hledám. Petr zareagoval obratem, měl do toho chuť, ale bál se, že neumí noty, takže jsem ho uklidnil, ať je v klidu, protože já noty taky neumím. Celé se to sice o trochu zdrželo a protáhlo, protože Petr si to musel oposlouchat, natáhnout do sebe a dívat se u toho ještě na film, ale myslím, že ve finále to bylo nakonec lepší, než kdyby to vystřihl nějaký notař. Zdálo se mi, že se Petr do pocitu, který jsme potřebovali, velmi dobře dostal." (NIRO)
  • Václavovo postižení je lehká mozková retardace. Lidé s touto poruchou mají IQ 50 – 69 a jejich mentální věk nepřesáhne 12 let. (Siriuss)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

17.05.2017

Festival SOUNDTRACK Poděbrady přináší letos již po druhé jedinečnou podívanou ve spojení moderních technologií spolu s poslechem skvělé filmové hudby. Lázeňské město Poděbrady bude ve dnech 24. – 27.… (více)

Reklama

Reklama