Režie:
Marc WebbKamera:
John SchwartzmanHudba:
James HornerHrají:
Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Sally Field, Martin Sheen, Denis Leary, C. Thomas Howell, Chris Zylka, Stan Lee, Irrfan Khan, Kelsey Asbille (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Peter Parker je středoškolák, který nemá mnoho kamarádů. On sám je trochu podivín, jehož v dětství opustili rodiče a svěřili ho do péče strýce Bena a tety May. Stejně jako většina mladých lidí v jeho věku hledá Peter svou identitu a zároveň prožívá první lásku. Společně se svou dívkou Gwen Stacyovou se potýkají s bouřlivými city, závazky a tajemstvími. Peter jednoho dne objeví otcův tajemný kufřík a rozhodne se vydat po stopách svých rodičů, aby pochopil, proč ho opustili. Pátrání ho zavede přímo do Oscorpu a laboratoře otcova bývalého kolegy Curta Connorse, kde se musí postavit doktorovu alter egu, Lizardovi. Petr je přitom nucen učinit několik rozhodnutí, která mu navždy změní život... (HBO Europe)
(více)Videa (43)
Recenze (1 602)
Žádný výrazný přesah, žádná scéna, u které by divák údivem zvládl jen polknout, lehce vetchý scénář, despekt od nejednoho diváka.. Přesto, světe, div se, za mě lepší, než Raimiho trilogie. Nevím, jestli je to tím, že je tenhle restart vtipnější, romantičtější a celkově víc blížící se mladšímu publiku (do kterého už stejně nepatřím), ale už samotný věrohodně nesmělý Andrew Garfield mi tu sedí líp, než jeho (přiznejme si) v roli divný předchůdce Tobey Maguire. Tvůrce chytlavých 500 dnů se Summer jakoby zužitkoval svůj talent na dialogy a poměrně svěží práci s mladými herci a vytvořil Spider-Mana, který zaujal i člověka, který jinak comicsovou obec docela ve velkém odsuzuje/neuctívá. Právě tokání mezi Peterem Parkerem a šprtkou Gwen funguje na jedničku, oba jsou přirození, rozjívení. Parker pak záhy nabere očekávanou mrštnost a sílu, jeho Spidey je ladný, správně hláškující a i když se tu o nějakou velkolepost zavadí jen poměrně obtížně, tenhle odlehčený kousek uhání i s pomocí oddaných jeřábníků (jsme přeci v Americe!!) směle kupředu. Rhys Ifans mi coby hlavní padouch nevadil, beru ho s ohledem na jiné záporáky jako důstojného soupeře, strýček Ben Martina Sheena v mezích tolerance morálně káže a policejní náčelník Denis Leary tu rozhodně není jen do počtu. Dobré, velmi dobré.. za 75%. ()
Dokud snímek tancuje po vláknech dramatických, pubertálních, traumatických a rodinných, je to příjemná podívaná, kde neruší ani moje neoblíbená permanentně Stoned Emma a kde jsou vztahy mezi postavami dovedně spřadené a uvěřitelné, čemuž herci víc než napomáhají. Jakmile se ovšem z kanálu vynoří přežraná ještěrka, jde nadějný prolog do kelu a výsledek mi nepřišel amazing, ale jako cosi, co bych s dovolením přirovnala k orálu poskytovanému bezhlavým jezdcem. Jako snaha byla, ale kde nic není, ani smrt nebere... ()
Na jednu stranu je tvrzení, že superhrdinské komiksy jsou čtení pro děti a teenagery, samozřejmě nesmyslný předsudek. Ovšem pokud o některé ze zavedených komiksových sérií lze právě tohle tvrdit, pak je to Spider-Man. Stejně jako jiní superhrdinové i Peter Parker se svými čtenáři dospíval a dostával temnější odstíny, ale v jeho jádru i přes všechny Venomy, úmrtí jeho blízkých či tragické zvraty zůstal v jádru obyčejným mladíkem, pro něhož jeho superhrdinská dobrodružství představují katalyzátor dospívání. To je také jeden z hlavních důvodů, proč se filmový Spider-Man dočkal rebootu "již" deset let po prvním díle v režii Sama Raimiho. Za tu dobu totiž dospěla nová generace diváků. Nicméně pro dnešní mládež působí cokoli starší pár let jako prehistorie, což ovšem není tolik dílem ignorace, jak rádi tvrdí někteří přemoudřelí geronti starší třiceti let, ale příznak či produkt soudobé nabobtnalé multimediální popkultury, která neustále chrlí stále nové vjemy. Dnešní teenageři nejen že nebudou koukat na deset let staré filmy, protože mají řadu jiných podnětů k zábavě, ale dost možná by je starý Spider-Man ani neoslovoval. V tomto ohledu se kinematografie přiblížila televizi, kde také pro každou novou generaci vznikají rebooty či alespoň proměny velkých franšízových superhrdinů. Filmovému průmyslu to rozhodně vyhovuje, neboť právě coby průmysl nemůže jen čerpat rentu ze starých produktů, ale naopak musí v rámci ekonomického koloběhu neustále produkovat nové tituly. Při zohlednění této "chladné kalkulace" uchvátí "Amazing Spider-Man" coby promyšlený a precizní projekt. Snaha trefit se do vkusu mladého publika a současně vytvořit snímek, který bude v rámci kánonu ambiciózní a originální je patrná jednak z obsazení scenáristů Jamese Vanderbilta (Zodiac), Alvina Sargenta (předchozí dva Spider-Mani a řada oscarových filmů předtím) a Steva Klovese (všechny Harry Potterové vyjma Fénixova rádu), ale i z obsazení režiséra Marca Webba na základě jeho nezávislého hitu "(500) Days of Summer". V jejich podání se sice Spider-Man vrací na střední školu, ale současně dostává větší důraz jeho spojení s druhými lidmi a jeho dospívání coby mladíka i hrdiny. Důslednější profilaci, citové rozměry a především aktivnější roli ve vyprávění a tedy i ve vztahu k formování samotného Petera Parkera dostávají i všechny vedlejší postavy. Obzvláště zaujme zdejší podoba Gwen Stacy, která si na jedné straně zachovává tradiční a spidermanovským kánonem předepsanou roli motivačního prvku pro hrdinu, ale není zobrazena jako pouhý pasivní objekt hrdinovy lásky. Jednak vystupuje jako jedna z vedlejších postav, které formují hrdinu (od propracovanější podoby strýčka Bena i tety May po kapitána Staceyho, Dr. Connorse i Flashe Thopsona). Především ale má Gwen v řadě scén nad Peterem Parkrem navrch jako osobnost a také z hlediska sociální inteligence i důvtipu. Ačkoli by se mohlo, především kvůli povaze Webbova předchozího filmu, zdát, že Gwen bude další z řady "manic pixie dream girls", od této škatulky se přinejmenším vzdaluje právě svou aktivní rolí ve vyprávění i profilací svého volnočasového, studijního i rodinného zázemí. Samotný Peter Parker pak není jen byl další variací na klišé roztržitých dospívajících nerdů. Jednak díky profilaci skrze síť vztahů s jinými postavami, ale především prostřednictvím fyzického herectví Andrewa Garfielda dostává podobu uvěřitelného mladého muže s démony, strachy, úzkostmi, ale i radostmi, tužbami či neduhy. Příznačně většinu filmu, i když je oblečen v kostýmu, má sundanou masku. Tím se zvýrazňuje rovnítko mezi Peterem Parkerem a Spider-Manem, který tentokrát je nejen psychologickým zrcadlem hrdinovy idealizované verze sebe samotného, ale spíš se postupně vyvažuje s Parkerovou osobností (která během vyprávění dospívá přes onen idealizovaný obraz). K tomu připočtěme evidentní inspiraci Nolanovým Batmanem z hlediska sepjetí maskovaného hrdiny s jeho městem (vedle konceptu zdůraznění hrdiny za maskou) a výsledkem je jeden z nejchytřejších, ale pořád zábavných a svou cílovou skupinu respektujících filmů o superhrdinech. Základní spidermanovské dilema "s velkou silou přichází velká zodpovědnost" zde není jen prvoplánově konstatováno v patetickém sloganu, ale naopak se plně rozvádí do jednoho z hlavních motivů, které vyprávění rozvádí a zkoumá z různých stran. Hlavní silou filmu pak je, že nestojí na bombastických akčních sekvencích, ale právě na scénách, které rozvíjejí vztahy postav. _____ Update po devíti letech: Dneska už si z toho filmu vůbec nic nepamatuju. A to nepřeháním, opravdu ani jediný výjev a ani zkouknutí traileru nic nepřipomnělo. A tak to je s těmi nadšenými bezprostředními reakcemi na blockbustery. () (méně) (více)
Takmer po všetkých stránkach perfektná komiksová adaptácia, až na jednu časť, ktorá je, bohužiaľ, slabšia. A tou je, nanešťastie, scenár. Síce nie až tak zásadne, ale pocit, že niektoré dejové kľučky sa dali riešiť aj oveľa elegantnejšie, vo mne pretrvával ešte dlho po skončení Porovnanie s Raimiho Spidermanmi napriek tomu dokáže ustáť, a to aj vďaka dvojici Andrew Garfield/ Emma Stone a plus je aj väčšia vernosť predlohe. Potenciál do budúcna tu každopádne je a mrzí ma jedine fakt, že táto verzia nebola tou prvou, v dôsledku čoho to možno až zbytočne schytáva. ()
Jestli nějaký film patří do 3D, tak je to rozhodně Spider-man a můžu říct, že jsem si to užívala úplně maximálně. 137 minut uteklo ani nevím jak, Spider-man tady byl velmi polidštěný (Andrew garfield je rozhodně velmi talentovaný herec) a velmi potěšila i Gwen Emmy Stone. Takže mi lezl na nervy jen moralistický strýček a předpojatý superpolda. Ještěrky byly fajn. ()
Galerie (274)
Zajímavosti (88)
- Scenárista Steve Kloves, který se dostal do povědomí filmového publika díky sérii o Harrym Potterovi, původně odmítl na scénaři spolupracovat, avšak nakonec svolil s tím, že se zaměří na dialogy a na postavu Gwen Stacy (Emma Stone). (Fancipal)
- Počas boja s Lizardom (Rhys Ifans) v školskom laboratóriu sa bunda Petra Parkera (Andrew Garfield) nelogicky mení z čistej na úplne zaprášenú a na čiastočne zaprášenú. (Spranger)
- Peter Parker (Andrew Garfield) príde na večeru ku Gwen (Emma Stone) s ruksakom. Keď však neskôr skáče zo strechy, ruksak mu chýba. (quarel)
Reklama