Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama o Anglii v 80. letech 20. století. Táta dvanáctiletého Shauna padl ve válce o Falklandy a Shaun teď naléhavě potřebuje mužský vzor i zastání. Zdá se, že je nachází v partě o něco starších místních skinheads. Situace se však komplikuje, když se do party vrátí propuštěný vězeň Combo - ten nebere skinheads jako životní styl a subkulturu, ale jako příležitost prosazovat své rasistické názory a ventilovat svou chorobnou agresivitu. Původní parta se rozpadá a Shaun prožívá deziluzi, která vede k jeho předčasnému dospění. (Honza dAve)

(více)

Recenze (204)

ivishka 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelně silný příběh o tom jak daleko může zajít lidská sugesce a vůbec tyhlety extremistické názory některých lidí. Kluk, který ztratil tátu, nechtěl být sám bez kamarádů. Vzdoroval zbytečnému posměchu od ostatních tupců a potom se přidal k fajn partě kluků o které nic nevěděl. Všechno by bylo fajn dokud nepřišel zpátky Combo jako jediný dokázal všem ostatním vymýt mozky a vtlouc jim do hlavy svoje slova a myšlenky. Tak to bývá vždy, že hloupý a neznalý člověk si nechá nakecat blbosti. Zároveň prolnutí i trochu té "dětské lásky" do příběhu mezi Smell a Shaunem...Nakonec také ukázka toho jak se hrdina filmu vrací do stejné situace jako na začátku-do samoty a do svého běžného žití s mámou. Velikou pochvalu skládám Thomasovi Turgoose. Anglie ostatně jako každá země prošla velkou cestou plnou špatných zkušeností. Líto mi bylo hlavně toho že už se dál asi nedozvím jak to s malým Shaunem dopadlo-jestli se opět setká se Smell a Woodym... ()

Gimp 

všechny recenze uživatele

Košile Ben Sherman zapnutá až ke krku nebo polo Fred Perry. Savené levisky a kšandy, na nohou martensky. Bombry, harringtony, crombie. Skinheadi mají úžasnou módu a tenhle film je pro mne jako hodinu a půl dlouhý pořad Móda, extravagance, manýry. Do hlubší sondy nemám chuť a hlavně odvahu se pouštět, protože problematika skinheadství je prostě příliš ambivalentní než aby se podařilo ji vysvětlit v jednom komentáři nebo filmu. Ale to není důvod proč takové filmy netočit... ()

Reklama

Borrtex 

všechny recenze uživatele

Poměrně pěkně vydařené psycho-drama, které je zajimavé především tím, že se točí převážně okolo 12letého hocha, který často býval díky rodinné situaci terčem narážek a posměchů svých spolužáků, a tak se jednoho dne přidal k plešatým hlavám a po lehkém uvedení začlo celkem těžkořešitelné drama. Co musím vyzdvihnou byla skvělá atmosféra, skvěle vybraní a upravení herci což na mě působilo opravdu dost věrohodně, a já se tak ještě lépe mohl vžít do příběhu. Bohužel i přes veškeré klady jsem hodně váhal mezi 3* nebo 4*. Ono film jakožto celek mě v konečném výsledku zkrátka nezaujal tak, jak by teoreticky mohl. 65% Viděno v kině na 40. LFŠ. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Strhující sociální drama reflektující posmutnělý obraz Anglie 80. let, éry thacherismu, s obrovskou nezaměstnaností, dobu ztracené generace, kdy stále ještě platilo punkové heslo let sedmdesátých No Future, ale objevila se navíc frustrace z ne úplně povedeného válečného konfliktu o (geograficky argentinské) Falklandy, stejně jako radikalizace části sociální spodiny a z ní plynoucí vlna nacionalismu, film o vlastní temné minulosti, který nám tady u nás ještě stále chybí a není na obzoru nikdo, kdo by ho natočil. Vlastní temná sebereflexe, svědectví o té strašné bezvýchodnosti doby, kterou jsme tady v éře normalizace zažívali i my... Uhrančivý příběh malého chlapce (úžasně přesvědčivý Thomas Turgoose v roli Shauna), jehož asimiluje místní subkultura a který by mohl sloužit jako dokument o historii skinheads, původním hnutí mladých anglických nezaměstnaných, navazujících v mnohém na punk...přičemž základním krédem je být apolitický a patřit do komunity. Anglie tu není prezentována jako jedna ze světových velmocí, bohatá a mocná postimperiální následovnice, je nám tu dáno spatřit Anglii s tváří zubožených dělnických periferií velkých měst, Anglii jako sociální vrak plný nezaměstnaných, Anglii platící těžké ztráty za své válečné Pyrrhovo vítězství... K vrcholům filmu patří sekvence zachycující ventilování frustrací party mladých při demolování opuštěných rodinných domků, což je jedna z mála aktivních zábav, ke kterým mají ve svém omezeném prostředí přístup...stejně jako postupná radikalizace části komunity pod vlivem recidivujícího rasisty Comba a odklon od apolitických premis do náruče extrémní pravice... Tenhle film je špinavý a hrubý, stejně jako jeho hlavní představitelé - a tomu odpovídá i formální stránka - kamera často snímaná z ruky, rychlé střihy (jen výjimečně prokládané poetickými záběry - detail pampelišky, měnící se strom...), úderná a přesně volená hudba, úžasná mizanscéna (lokace plné industriálních ruin, oprýskaných omítek, typicky anglické dělnické zástavby...) ... taková asi skutečně byla Anglie té doby... ()

erased 

všechny recenze uživatele

Rok '83. Jedinečný vhled do života obyčejných lidí v neobyčejné době. Právě slovo vhled je to co tento nezávislý film odlišuje od velké většiny podobně laděných filmů. Autobiografickými prvky zmizelo jednoduché černobílé rozlišení postav. Postav maloměstských znuděných výrostků v postimperiální verzi doby temna. Postav žijících si vlastní život, ne život vykonstruovaný perem scénáristy. I zde se chvíle každodenní radosti a nudy jen zřídka střídají s dechberoucími dramatickými momenty. S přibývajícími díly se tak této první a nejvíce šokující „epizodě“ dostává stále větší hloubky a člověku najednou dochází že možná nesleduje jen nějakou partičku z anglických West Midlands, ale dost možná i své vlastní okolí. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (8)

  • V 8. minutě, když jde malý Shaun ze školy, hraje v pozadí skladba „Tainted Love“ od britské kapely Soft Cell z roku 1981. (Trajektt)
  • Zhruba v polovině filmu, kdy hlavní hrdinové jedou autem na vlasteneckou přednášku, zazní písnička „Warhead“ od britské punkové kapely UK Subs. (Olík)
  • Film je silně inspirován mládím režiséra Shane Meadowse, který vzhlížel ke staršímu skinheadovi, jako malý kluk. Ten ho přizval do své party a staral se o něj jako o svého syna, hodně scén je inspirováno životními zkušenostmi režiséra. (don corleone)

Reklama

Reklama