Režie:
Peter WeirKamera:
Russell BoydHudba:
Burkhard von DallwitzHrají:
Jim Sturgess, Colin Farrell, Ed Harris, Saoirse Ronan, Mark Strong, Alexandru Potocean, Gustaf Skarsgård, Sebastian Urzendowsky, Dragoș Bucur (více)Obsahy(2)
Píšou se první roky války a na daleké Sibiři už komunistický režim ukazuje svou pravou tvář, v gulazích trpí spousta vězňů. Jedním z nich se stane Polák Janusz Wieszczek. Na dvacet let do gulagu ho přivede falešné obvinění ze špionáže, které pod nátlakem dosvědčila jeho vlastní manželka. Janusz tam potká Američana Smithe, herce Khabarova, ruského kriminálníka Valka, jugoslávského účetního Zorana, litevského kněze Vosse a další. Nehodlá se však se svým osudem smířit a začne spřádat plány na útěk. Jedné noci během sněhové vánice se mu podaří s několika spoluvězni uniknout. Vydávají se na náročnou cestu skrze nelítostnou sibiřskou zimu, oblast jezera Bajkal, transsibiřskou magistrálu, poušť Gobi a Himaláje. Cestou uprchlíci mezi sebe neochotně přiberou mladičkou Polku Irenu, prchající stejně jako oni z ruského zajetí. Uprchlíci najdou útočiště až v Tibetu a poté i v Indii. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (983)
Peter Weir je výnimočný režisér. Aj keď do svojho filmu obsadil dve hollywoodske hviezdy - Colina Farrella a Eda Harrisa, nie sú to oni kvôli ktorým sa na film túžite pozrieť. Celá partia, ktorá je zložená z mixu národností, tvorí pevné jadro skrz ktoré sa vydávame na neuveriteľne ťažkú cestu. Skúška ich odolnosti pobytom v gulagu začína. Úloha Colina Farrella čoby ruského potetovaného kriminálnika je príjemným korením. Tento herec ukazuje, že dokáže zahrať prakticky čokoľvek. Smrť je v tomto snímku podaná ľahko, ako úplne prirodzená súčasť života. Je jasné, že putovanie do zradného konca nezvládnu všetci členovia party. Ale ich odchod budete vnímať ako samozrejmosť. Aj toto je znak umenia, úplná absencia pátosu tam, kam by ho iní nepochybne umiestnili. Možno máte už dosť filmov odohrávajúcich sa vo vojne, ale nezanevrite nad týmto snímkom tak rýchlo. Uvidíte, že o vojne samotnej príbeh ani toľko nerozpráva. Ak sa necháte filmom voľne unášať uvidíte, že budete príjemne prekvapení. ()
Útěk ze Sibiře mě zaujal zejména ve dvou aspektech: 1) důležitost postav a jejich zakomponování do výsledného díla, jinými slovy postavy přicházejí a odcházejí v rámci vývoje příběhu naprosto přirozeně bez ohledu na hvězdný status hereckého představitele (Colin Farrell, Ed Harris, začínající Saoirse Ronan); 2) Prezentování útěku jako cesty za svobodou skrze prostor a čas, tzn. postavy putují nejen přes nejrůznější podnebné pásy, ale i mezi vícero historickými etapami (putování zabralo několik let) - koncept vztahu mezi prostorem a časem, kdy čas byl pevně svázán s prostorem, jinými slovy čas potřebný k cestě byl součástí prostorové vzdálenosti a omezené lidské, příp. zvířecí síly potřebné pro dané přemístění v prostoru, je uveden do extrému v úplném závěru. Moderní společnost dokázala skrze nové technologické postupy výše načrtnutý vztah téměř maximálně narušit a čas přetavit do finanční podoby. Je příjemné se zase na chvíli ponořit "do dob", kdy cesta znamenala tak trochu životní pouť. ()
Dávno pred kinopremiérou som dychtivo očakával nový film P. Weira. Po poniektorých slabších hodnoteniach som trochu vychladol, ale film som určite chcel vidieť. Film som videl na požičanom blueray disku a bol to pre mňa krásny zážitok. Nádherne čistý obraz a príroda vo všetkých farbách a podobách. Skutočne nad všetkým tým skvelým hereckým obsadením, zvlášť vyzdvihnem Eda Harrisa a C. Farrella, vyčnieva príroda ako ozajstný hlavný predstaviteľ. P. Weir dal postaviť tábor v skutočnej veľkosti a určite to mnohým veľmi pomohlo herecky sa maximálne ponoriť do svojich úloh. Jedinú veľkú výhradu mám k tomu ako rýchlo došlo k samotnému úteku. Určite si to pýtalo pár dramatických minút navyše. Niektoré scény sú strihnuté a ukončené práve v momente, keď čakáte, že budú pokračovať ako los v bahne či vyhladnutí vlci. Naopak esom v rukáve je Saoirse Ronanová, ktorá žiari v každej scéne a je na najlepšej ceste stať sa jednou z najobsadzovanejších herečiek. Pre niekoho možno bude film nudný a zdĺhavý, ale ja som naozaj hltal každú minútu a pomalé tempo rozprávania mi sedelo. Film dýcha ľudskosťou, túžbou po slobode a tisíce kilometrov o hlade a smäde nemôže byť prekážkou. Fanúškovia nemeckého Bieleho pekla, by si novinku P. Weira nemali nechať ujsť. Film stvorený pre veľké plátno alebo veľkú obrazovku s vysokým rozlíšením a kvalitným domácim kinom. 90%. ()
Sedm let v Tibetu dovedených k dokonalosti. Přes jistou prvoplánovost celého projektu se tahle adaptace knihy Slawomira Rawicza povedla vskutku nevídaně, režisérský nestor Peter Weir natočil strhující příběh, který je, bez v Hollywoodu téměř nemyslitelného patosu, skutečnou poklonou oněm polozapomenutým hrdinům. O přístupu tvůrců hovoří nejlépe už jen ten prostý fakt, že se v gulagu mluví rusky, jen polština je nahrazena angličtinou (je to výhra jen napůl, ale díky bohu za ni). Weirovi se podařilo na americký film nevídaně udržet autenticitu ruských reálií, což bylo podpořeno vynikajícím castingem i mnohým odpozorovaným (kostýmy, tetování, typologie herců...). Útěk ze Sibiře je složen ze dvou částí - gulag a odysea z něj, přičemž samo téma gulagu vlastně teprve čeká na své filmové objevení. Sekvence ze sovětského lágru svou až didaktickou konotací trochu skřípe, ale záměr je jasný. Připomnělo mi to analogii literární, a totiž novelu Jeden den Ivana Denisoviče, v němž šlo také především o nutnost sdělit jistá fakta světu, což Solženicyn realizoval prostým soustředěním se na detaily. Skutečné filmové demaskování zrůdného systému gulagu teprve na své ,,souostroví" čeká. Jestli je něco k vyzdvižení zvlášť, pak především herecké mistrovství většiny zúčastněných herců - od zkušeností Eda Harrise až po křehkost Saoirse Ronan, kongeniální byl ale především výkon bravurního Colina Farella. Poláci mohou být právem na co hrdí - mají své hrdiny. Nezapomínejme, že i my máme podobné, už by někdo (a klidně zase americká produkce) mohl konečně zfilmovat osudy bratrů Mašínů a Milana Paumera a jejich legendární útěk přes celé východní Německo do západního sektoru rozděleného Berlína (třeba jako filmovou adaptaci strhujícího románu Jana Nováka Zatím dobrý), příběh je to stejně neuvěřitelný... ()
Nesmyslně sestříhaná první polovina, která nenechá rezonovat jedinou scénu, se bije s překrásně rozmáchlou druhou půlkou, která ždíme limity širokoúhlé kamery na maximum, ubírá Weirovu filmu ve finálním hodnocení body i přes to, že své hrdiny dokáže představit několika slovy a donutí vás je mít rád i bez toho, aniž by nějak razantně dramatizoval scénu; na to si vystačí se skvělými herci, pár omrzlinami a opuchlými rty od sucha. ()
Galerie (77)
Photo © Newmarket Films
![Útěk ze Sibiře - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/162/774/162774514_989aad.jpg)
Zajímavosti (23)
- Rozpočet snímku činil 30 milionů amerických dolarů. Vzhledem k předchozím dvěma Weirovým filmům - Truman Show (1998), která stála 60 milionů dolarů a Master & Commander: Odvrácená strana světa (2003), jenž přišel na 150 milionů - tak šlo o poměrně skromnou produkci. (Coldrex)
- Ve scéně, kdy Janusz (Jim Sturgess) s ostatními zjistí, že má Valka (Colin Farrell) na prsou vytetované Lenina a Stalina, jim Valka odsekne, že to byli velcí muži. Trestanci se tehdy takto skutečně nechávali tetovat, aby nemohli být střeleni do prsou. Znehodnotit tvář Lenina nebo Stalina bylo totiž protizákonné. (ČSFD)
Reklama