Režie:
J.A. BayonaScénář:
Sergio G. SánchezKamera:
Óscar FauraHudba:
Fernando VelázquezHrají:
Belén Rueda, Fernando Cayo, Geraldine Chaplin, Mabel Rivera, Edgar Vivar, Roger Príncep, Andrés Gertrúdix, Montserrat Carulla, Óscar CasasVOD (1)
Obsahy(2)
Mrtvé děti si chtějí hrát... Laura vyrůstala v sirotčinci na mořském pobřeží a po třiceti letech se spolu s manželem a synem vrací do míst dětství. Ráda by znovu otevřela opuštěný ústav jako domov pro postižené děti. Její syn se však na novém místě začíná chovat zvláštně a Laura se pomalu přesvědčuje, že starý dům má své hrůzostrašné tajemství, o kterém neměla ani potuchy! (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (968)
Duchařské příběhy jsou po ŠESTÉM SMYSLU čím dál tím fádnější, stavící na ve většině připadech odhadnutelné pointě a zbytečně komplikovaném, větvícím se ději. Přitom přimost pohádkových vyprávění na dobrou noc nemusí vždy sloužit k tomu, aby nás blechy štípaly celou noc, ale abychom ji probděli a báli se, že nás ty blechy sežerou celé._____ Trochu mě sice mrzí, že ve variaci na petero-panovské vyprávění se značně morbidní a černohumorně zábavnou pointou není využita spodní podvratná linka o "bující sexualitě", ale když se prostřednictvím toho komentuje únikovost horrorově-pohádkového žánru, proč ne?_____ Výrazně lepší a chytřejší, s lépe zvládnutými "třecími plochami" (žánrovými) než FAUNŮV LABYRINT. To proto, že se stylistická předvídatelnost (aneb jak jízdami kamer, svícením a užitím hudby a posílením zvukových efektů docílit patřičného efektu na divákovi učebnicovou metodou) užívá k vyřčení toho, že horror a pohádka jedno jest jsou, když oba žánry mají terapeutický účinek na diváka. 90% ()
|| Scenár: Sergio G. Sánchez | Hudba: Fernando Velázquez | Produkcia: Mar Targarona, Joaquín Padro, Álvaro Agustín, Guillermo del Toro | Distribúcia: Warner Bros. (Spain), Picturehouse | Štúdio: Telecinco Cinema, Wild Bunch | Rozpočet: 4 milióny $ | Tržby: 78,638,987 $ || Plytký scenár je ospravedlnený výbornými zábermi kamery a hravosťou so zvukamy. Upútalo ma to po celý čas, až na posledných 10 minút. ()
Hororů není nikdo dost, zvláště těch dobrých a originálních, Španělská filmařina mě míjí mílovými kroky, snad na skvělou výjimku Faunův Labyrint, v které má také prsty Del Toro. „Sirotčinec“ je poctivý horor, k budování atmosféry používá staré dobré známe finty a zase nějak moc nepřekvapí, atmosféra je pořádně hustá, párkrát se určitě leknete a pocítíte napětí/strach. Největší slabina filmu je dosti pomalé vyprávění, které jsem tam trochu snižuje celkovou působivost snímku, proti hereckým výkonům nemám sebemenší výtky, akorát ta originální španělština s titulky byla docela nezvyklá a možná mě i ona sem tam vytrhávala ze soustředění…konec byl trochu zmatený a špatně vygradovaný…7/10* ()
Bravo. Španělé opět dokazují své výsadní postavení na hororové scéně. El Orfanato nepřekvapí originálním příběhem, nýbrž silným působením na naše podvědomí, schopností vyvolat opravdový strach a napětí. Na pečlivém a pomalém budování atmosféry celý tento film stojí, divák má nutkání se bát, ačkoli "reálně" není čeho - nejsou zde žádné infarktové lekačky, žádné časté zjevování hrůzných duchů, vše je založeno na zvucích, práci se světlem a tmou a na pohybech kamery. ()
Pro v duchařinách zběhlého diváka spíše mysteriózní drama než horror. Zápletka s dětmi v rozlehlém domě tu už byla tolikrát, že předstrčí-li nám tvůrci pointu jakou chtějí, stejně snímek nemá absolutně čím překvapit. Španělům se povedlo namíchat prima atmosféru místy husté konzistence, ale bez úderného momentu (rozhodně nesouhlasím s tezí, že lekačky jsou nejlacinějším horrorovým prostředkem aplikovaným na diváka) či odhalení mi film připadal jako kvalitní sex bez vyvrcholení. A to je velká škoda, jelikož jinak El Orfanato naplňuje žánrová pravidla takřka bravurně. Jen to mrazení se jaksi nedostavilo... Z mého pohledu fanouška mysteriózna si však film nadprůměrné hodnocení bezesporu zaslouží. 7-8/10 ()
Galerie (47)
Zajímavosti (21)
- Ačkoli není uveden v titulcích, Guillermo del Toro hraje lékaře na pohotovosti, který se stará o Lauru (Belén Rueda) poté, co si poranila nohu. (veronikajel)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 7,2 milionu amerických amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 78,6 mil. (NIRO)
- Natáčení filmu začalo 15. května 2006 v Llanes v Asturii. Po čtyřech týdnech se štáb přesunul na deset týdnů do Barcelony, kde film dotočil. (Kulmon)
Reklama