Série(2) / Epizody(16)
Obsahy(1)
DCI Sam Tyler (John Simm) je schopný manchesterský kriminalista. Při pronásledování podezřelého se dostane do těžké dopravní nehody a upadne do bezvědomí. Tyler se probírá zmatený, s nejasnými vzpomínkami a s hrůzou zjišťuje, že se nachází v roce 1973. Už není DCI, ale pouze inspektor, a zrovna byl přeložen na jiné manchesterské policejní oddělení. Zde se potkává s další ústřední postavou seriálu, svým šéfem, DCI Genem Huntem (Philip Glenister). Hunt neboli "Guv" je typem drsného pouličního policajta, tedy přesným opakem "moderního" Sama Tylera. Sam netuší, proč se ocitl v 70. letech. Je snad v komatu a žije v nějakém zvláštním snu? Nebo cestoval časem do minulosti? Bude na to muset přijít, jinak se nedokáže vrátit zpět. Ale o čem LIFE ON MARS doopravdy je? Je o prolnutí současnosti a minulosti. Na jedné straně Sam Tyler, policista 21. století, znalý moderních vyšetřovacích postupů. Na druhé Gene Hunter, starý dobrý pouliční polda, který z vás klidně vymlátí duši, aby dostal svou odpověď. Současnost i minulost v kvalitní krimi s mírným nádechem tajemna, to je LIFE ON MARS. Zatím byly natočeny dvě série po osmi epizodách. LOM je také vítězem BAFTY a několika mezinárodních cen. (Sowa)
(více)Recenze (121)
Ten, kdo má rád detektivky ze sedmdesátých let, ať už jsou to staří známí Profesionálové anebo americký seriál Starsky a Hutch, tak bude zajisté s tímto britským seriálem spokojen, jelikož na mně dokázal přenést celkový obraz té doby včetně hereckých výkonů, hudby, kostýmů a celkově to ve mně zanechalo pocit jako bych se tam ocitnul s našimi hlavními protagonisty. Tvůrci si vymysleli vcelku originální námět, který začíná v roce 2006, kdy superintendanta Sama Tylera srazí auto a v témže okamžiku, co se mu tato nehoda stane se ocitá na tom samém místě akorát, že v roce 1973. Zpočátku je vykulenej jako jelen v ZOO, ale kdo by nebyl v takové situaci. On se totiž rozkoukává ve svém novém prostředí policejní stanice, kde vládne pevnou rukou jeho nový nadřízený Gene Hunt, který určitě nikdy nečetl něco jako je policejní zákoník a řeší si vše po svém a to včetně originálně pojatých výslechů na které většina rádoby kriminálníků do konce jejich života nezapomene. Trošku mi svým vzezřením připomíná Gerarda Depardieuea a svými trapnými hláškami ve kterých uráží snad všechny ve svém okolí se určitě zapíše do filmové knihy originálních hláškařů. V každém díle tohoto seriálu můžeme vidět kriminální případ, který řeší naši policisté a ve kterém se náš hrdina snaží zjistit, co se mu vlastně stalo? To je zprostředkováno pomocí halucinací a různých zmatených minel, které se mu zjevují ve snech anebo to sny ani nejsou, člověk neví, co si má o tom myslet. Některé případy jsou fakt našláplé a plné ztrapňovacího humoru, ale některé jsou fakt nezáživné, že jsem si párkrát přál, ať už skončí, protože to bylo scénáristicky odfláknuto. Ale naštěstí těch lepších dílů je zde víc a proto dávám zasloužených 80%. ()
Párkrát mě napadlo, co by se stalo, kdy k nám do současnosti propadli nějakou dírou v čase husiti. Co by říkali na své potomky, jak by se k nám chovali a jak zase my k nim? Myslím, že by to byla jedna velká mela. ____ Autoři seriálu do takových extrémů nešli, hrdinu přesunuli jen zhruba o 40 let zpátky, přesto je to, jako by se ocitnul v jiném světě. Na jednu stranu je všechno jednodušší: kouří se všude, chlastá se v práci, není nutné čekat na soudní povolení k prohlídce nebo zatčení. Na druhou stranu je všechno podřízené bílému muži v mocenském postavení, zde policistům. Ostatní nemají moc práva k odvolání: ženy, černoši, Irové, násilí je běžnou součástí života. Ta doba byla jiná, zejména proto, že nikoho moc nenapadlo, že všichni by měli mít stejná práva. Podívat se do těch časů? Jistě. Zůstat v nich? Ani náhodou! _____ Seriál mi připadal nostalgický právě touhou po tom, aby muži zase mohli být pravými muži. Těmi, kteří jsou macho a rozhodují. Jakoby takoví mohli být jen v nerovných podmínkách, které jim dávají všemožné výhody. A dneska už jim to proto moc nejde. _____ Seriál nabízí výborný nápad, který umožňuje rozehrát přemýšlivé i humorné momenty, solidní detektivní příběhy – často související s dobou, protože dnes už by se takové věci z různých důvodů neděly (zato se dějí jiné) – jsou to takové retrozločiny. A taky sledujeme zrání hlavního hrdiny, kterého skvěle zahrál John Simm. Z nudného ouřady se postupně vyloupne tvrďák, kterému u žen pomáhá, že má přece jenom lepší výchovu z moderní doby než jeho dost buranští kolegové. I když přiznávám, že pro jeho obhroublého přímočarého šéfa, taky skvěle zahraná role Phlilipem Glenisterem, jsem měla jistou zvrácenou slabost. ()
LoM je výnimočná záležitosť. Spája starú dobrú retro detektívku s prvkami fantasy a to v podaní, v akom to vedia len Briti. Je zaujímave sledovať dva absolútne rozdielne charaktery a názory na výkon detektívnej práce, Sama Tylera a Genea Hunta, a popritom postupne zisťovať prečo a ako sa Sam Tyler ocitol v 70. rokoch. Všetko smeruje k nádherne vygradovanému a originálnemu záveru, ktorý sa rozdýchava pomerne dlho. A bonus? Soudtrack v podaní The Who, Davida Bowieho či Eltona Johna. ()
Life on Mars je malym nenapadnym skvostem, o kterem jsem se i ja dozvedel az nahodou od znameho. O zapletce serialu se muzete docist v ruznych komentarich jinych uzivatelu, ja pouze subjektivne zhodnotim. Vsechny postavy jsou vskutku barvite vykresleny - sice jsou mozna trochu sablonovite, ale poutave a vysostne zahrane. Jednotlive pribehy jsou silne, misty s nudnejsimi ci hluchymi misty, ale divaka nenechaji od sebe odtrhnout.. Nekdo se tu v komentarich vysmival nazoru, ze by LOM bylo nenadabovatelne. To si taky nemyslim, ovsem tim by cela miniserie ztratila ohromne moc na svem kouzlu. Neskutecne barvity britsky akcent s ruznymi dobovymi realiemi a tisic a jednou variaci anglickych nadavek dodavaji puvodnimu zneni ohromnou silu. Presto jak jsem rekl, mistama tomu neco chybi a proto bych dal 4,5*, ale jde spis o pocit jakesi nedotazenosti, nez ze by vylozene bylo cosi spatne. A posledni dil je vskutku mind-blowing, hlavne poslednich cca. 5 min... ()
Stylové retro s vynikajícím Johnem Simmem, boží dobovou atmosférou, luxusním soundtrackem a zatraceně zajímavým hlavním příběhem, kdy fakt nemáte ponětí, co se děje. Epizodní detektivní zápletky jsou taky zatraceně zajímavé a když si k tomu všemu přičtete ještě sympaticky pomalé tempo, výtečné herecké výkony všech zúčastněných a neskutečnou lavinu nesmírně silných emocí v závěrečných dílech obou sérií (a finále je skutečná darda), dostanete báječný seriál, na který budete dlouho vzpomínat. Je originální a jak je dobrým britským zvykem, kvalitní po všech stránkách. 82%. ()
Galerie (71)
Photo © British Broadcasting Corporation (BBC)
Zajímavosti (8)
- Postava Sama Tylera (John Simm) byla pojmenová podle Rose Tyler (Billie Piper), která byla společnicí desáté reinkarnace Doktora ze seriálu Doctor Who (od r. 1963). V americké verzi je Rose Tyler matkou hlavní postavy. (Shakaar)
- John Simm v jedné z epizod řekne, že si řekl Doktorovi Who o pomoc a ten mu předepsal nějaké léky. V 70. letech byl Doctor Who (1963) velmi populární seriál a John Simm si v nových dílech Doktora (David Tennant) zahrál Mastera, hlavního Doktorova soupeře. (ČSFD)
Reklama