Reklama

Reklama

Mezi nepřáteli

  • Francie L'Ennemi intime (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film Mezi nepřáteli nám odhaluje skutečný příběh někdejší francouzské koloniální války. „Jsem si jist, že film bude mít význam i pro jiné země, než je Francie, protože ho lze srovnat s dnešní situací v Iráku.“ režisér Florent Emilio Siri. Mladý nadporučík plný ideálů (Benoît Magimel) velí základně v Alžírsku, zemi bojující za osvobození se od Francie. Zde se spřátelí s veteránem bez iluzí (Albert Dupontel) a místním mladíkem náležícím k jejich četě. Válka a její zvěrstva však brzy podrobí jeho morální hodnoty velmi těžké zkoušce. Film Mezi nepřáteli je založen na historických faktech a předkládá dobový pohled na válku. Odkrývá přeměnu vojáků v týrané vězně a spojenců v nepřátele. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (142)

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Aktualizující film zdánlivě o výročním, 50 let starém konfliktu. Samotný dramatický konflikt sice v dialozích postrádá myšlenkovou hloubku, ale pilně oživující kamera, nenápadný ♫ Desplatův přínos, občasné situace s hereckým nasazením a konfliktní potenciál střetu někdejších spojenců nabízejí slušný zážitek, kterému by ovšem v dnešní době prospělo více scénáristické práce. 3-4* ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Člověk je nepoučitelný! Pár let po nejhorším konfliktu v dějinách lidstva se v Alžírsku odehrává peklo, které se francouzským filmařům povedlo dokonale převést na plátno. Úžasně tu tvůrci vykreslili proměnu mladého nadporučíka - "chceš-li s vlky býti, musíš s nimi výti". Osobně se mi snímek líbil, dávám plné hodnocení za zobrazení krutosti bez příkras, objektivitu pohledu na konflikt a psychologii dvou hlavních postav. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Když jsem se s rostoucím úžasem a nadšením i děsem díval na toto dílo, podávající krutý příběh z konce francouzské koloniální nadvlády v Alžírsku, vzpomněl jsem si na obdobné dílo NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID. Sladká Francie, to není jenom Voltaire či Montesqieu nebo Rolland a Piaf, ale také cizinecká legie, druhé největší koloniální impérium prostírající se na čtyřech kontinentech, kruté války, nemilosrdné zacházení s autochtonním obyvatelstvem, Frankofonie, v jejíž africké části Paříž stále vystupuje z velmocenských pozic. Specifický je i francouzský šovinismus, v jehož výbojnosti stále cítíme střípky Sedanu, ale také prohry z roku 1940, byť se dnes z větší části jedná o uzavřenou minulost. Vypjatost konfliktu, v němž Francouzi nejsou jen odcházejícími kolonizátory, ale i protivníky militantního islámu, patrného ve válečných projevech Fronty národního osvobození, překvapuje za těchto okolností méně, než bychom čekali. Více než oběti samy a nezbytné "průvodní" hrubnutí charakteru alespoň mně vadí letopočet - konec padesátých let - a faktická zbytečnost všeho toho zabíjení. V roce 1958 končí ve Francii Čtvrtá a s válečným hrdinou de Gaullem nastupuje Pátá republika a začínají mírová jednání, která o dva roky později vyústí do Evianských dohod a následně do francouzského odchodu včetně milionové komunity francouzské alžírské menšiny a paralelně počínajícího stěhování Alžířanů na severní břeh Středozemního moře. Nepodjatý pohled, mistrná sebereflexe, výborné výkony herců mladé a střední generace, narozené po těchto hrůzných událostech, jsou příjemným diváckým překvapením. Stejně sympatické je historické zvládnutí těchto událostí (v srovnávací chronologii odpovídá válečným filmům o druhé světové válce natáčeným na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století). Schematické tu vyklízí pole věcnému a to vše ve filmové řeči, která má mimořádnou úroveň. Zůstává otevřenou otázkou, nakolik nesporné kvality NEPŘÁTEL odolají zubu času mj. pro vysoké nároky, které svou nepodbízivou střízlivostí kladou na své diváky.. ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

"Myslel som, že napalm sa používa iba vo vojne." "Ale choď, neopužívaj také silné slová. My tu len udržiavame poriadok." A pri tom udržiavaní poriadku skapalo pol milióna ľudí. Schematické? Možno. Ale čo ste čakali? Že tam v záujme originálneho prístupu budú všetci poskakovať v ružových pančucháčoch a nariasených sukničkách? Vojnový film je žáner, ktorý sa podobne ako western či horor musí pohybovať v istých mantineloch. Bude sa strieľať, mučiť a zrádzať, príde dezilúzia a vytriezvenie z idealizmu, nejaký pokus o samovraždu sa tiež nájde, z humanistu sa stane kat, z milého domorodého chlapca hlavný partizánsky zabijak. Siri ponúka svoj zatiaľ režijne najuvedomelejší a najsústredenejší film. Hĺbkový ponor do psychiky vojakov v jednej zo "zbytočných vojen" 20. storočia to nie je, ale ako pohľad na dobu, priestor a ľudí to funguje dobre. ()

ArdathBay 

všechny recenze uživatele

Výtečná akce, špičkový vizuál. Psychologicky však film zůstal někde v půli. Scéna s napalmem stojí opravdu za vidění. Francoužština jako vždy spoludotváří již tak dobrou atmosféru děje. Další nadprůměrný film, který svou syrovostí opět dokazuje že válka je špatná a zlo plodí další a ještě horší zlo. P.S. : Takhle nějak podobně bych si představoval Marhoulův Tobruk. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (5)

  • Celý film bol natočený v Maroku. (MikaelSVK)
  • Když voják Saïd (Lounès Tazairt) ukazuje svou jizvu, říká, že k ní přišel u Monte Cassina v květnu 1943. Ve skutečnosti to není možné, protože bitva o Monte Cassino proběhla až o rok později. (Gastovski)
  • Zbraně používané ve filmu na francouzské straně byly samopal MAT 49, puška MAS 1936, lehký kulomet BREN a samopal Thompson. (K98)

Reklama

Reklama