Reklama

Reklama

Milionář z chatrče

  • Velká Británie Slumdog Millionaire (více)
Trailer 2

Džamal Malik pochází ze slumu v Bombaji, ale i tak se náhle ocitá ve finále indické adaptace soutěže „Chcete být milionářem?“ Ve finále bude Džamal hrát o 20 milionů rupií, ale moderátor ho po skončení prvního večera a získání 10 milionů rupií obviní z podvodu, a tak Džamala odváží policie k výslechu. Džamal je mučen a pak vyslýchán. Inspektor s ním prochází záznam pořadu a chce, aby mu Džamal vysvětlil, jak mohl znát všechny odpovědi. Díky tomu se dozvíme životní příběh Džamala. Džamal vyrůstal se svým bratrem Salímem a kamarádkou Latíkou. Vše začíná, když je Džamalovi přibližně 9 let a při nepokojích zahyne jeho matka. On, Salím a Latíka před nepokoji utekli a chvilku žili na ulici, ale pak se jich ujal jeden muž, který se o ně začal starat. Děti pro muže žebraly a ze Salíma se stala mlátička. Jednou v noci ale měli Džamalovi popálit oči, takže mu Salím pomohl utéct. Latíka chtěla utéct také, ale Salím ji schválně opustil. Bratři se jistou dobu živili prodejem a drobnými krádežemi ve vlacích, ale pak se dostávají k Tádž Mahalu, kde rozjedou byznys s kradenými botami a jako falešní průvodci. I když se jim daří dobře, po nějaké době se vrací do Bombaje a vyhledají Latíku, která pracuje stále pro stejného muže jako tanečnice. Džamalův bratr tohoto zločince zastřelí a všichni tři společně prchají. Salím se pak ale přidá k jinému gangsterovi a přivlastní si Latíku. Džamal je vyhnán. Džamal už pak dvojici nikdy neviděl, ale když začal pracovat jako nosič čaje v telefonní společnosti, podařilo se mu zkontaktovat svého bratra, se kterým se pak i sešel. Salím stále pracuje pro stejného muže, ale Latíka je prý navždy pryč. Salím chce, aby se Džamal nastěhoval k němu, čehož Džamal využije, a Salíma sleduje. To ho zavede za Latíkou, která žije se Salímovým šéfem. Džamal se pokusí Latíku osvobodit, ale Salím jí nedovolí utéct. Džamal se rozhodne využít soutěž „Chcete být milionářem?“, aby ho Latíka našla, protože ta na soutěž ráda kouká. Džamal je ve hře úspěšný a policii na svém životním příběhu dokáže, že nepodvádí, on ty odpovědi prostě zná. Jakmile se Latíka dozvídá, že je Džamal v soutěži, za pomoci Salíma uniká ze svého vězení... (TV Prima)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (2 027)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Film ze začátku nabídne několik možností, jak přistupovat k příběhu a ke spolehlivosti vyprávění, ale nijak se s nimi vůbec nepohraje a vše je podřízeno efektnosti, bohužel ne efektivnosti. V bodech, možná se o tom rozepíšu v samostatném článku víc... Tak jsem se rozepsal: http://hobituvblog.blogspot.com/2009/03/analyticke-poznamky-k-milionari-z.html _____ A: styl vítězí nad vyprávěním (style wins over the substance). Rychlý střih, na ničem se neulpí pohledem dlouhou dobu, záběry snímané v polocelcích, nápadité úhly kamery, zrychlení, zpomalení, prostřihy, vše hbité a dravé, natočené naprosto s přehledem. Hudba určuje temporytmus a náladu, stříhá se podle ní, nikoliv podle toho, jak si to žádá vyprávění._____ B: Vypráví se ve 3 rovinách, přičemž jedna obsahuje ještě "podvyprávění", které se stane určujícím v závěru. První je účinkování v soutěži "Kdo chce být milionářem?", v rámci kterého sledujeme stoupání na vrchol jednoho outsidera, který má štěstí na otázky. Druhá rovina je vyslýchání na policii, díky níž se dozvídáme, jak onen podvraťácký outsider znal odpovědi. V druhém plánu vidíme záznam soutěže, aby mohl být příběh - vzpomínka do minulosti - spojen s konkrétní otázkou. Třetí a závěrečná je věnována vzpomínkám do dětství, kterými se obhajuje hlavní hrdina před policií, protože odpovědi na otázky poznal během svého nedlouhého života. Tato část také obsahuje podzápletku, kdy sledujeme, jak se z hrdinova bratra stává vrah a násilník, kterému jde jen o peníze, a osudovou lásku hlavního hrdiny, který je až moc pravdomluvný a oddaný, hodný._____ C: Vyprávění je sice motivováno kompozičně, ale vzpomínky začnou být po chvíli mechanické - jako pokládání otázek v soutěži, protože film nezpochybňuje a nenabízí možnosti, nýbrž naplňuje jednu jedinou, tu "osudovou - je to napsáno". Flashforwardy slouží pouze k zvýraznění motivu špinavých peněz a k tomu, aby se flashbacky a flashforwardy mohly v závěru protnout a spojit i 3 roviny vyprávění. Jen v jedné scéně je užit nespolehlivý vypravěč, když vidíme, jak se hlavní hrdina Jamal vrhá na svého bratru a oba padají z velké výšky, načež se vrátíme o chvíli zpět a zjistíme, že to, co jsme právě sledovali, Jamal pouze zvažoval. Z hlediska toho, komu se vypráví, jen dvě scény vybočují z "vyprávím vám svůj životní příběh, abych se ospravedlnil, že jsem nepodváděl", a to v tom případě, kdy se policista zeptá, jestli Jamal někdy viděl Latiku a jak se dostal do soutěže._____ D: Boyle ve své předchozí filmové trojici na základě Garlandových scénářů míchal vysoké s nízkým, což dělá i ve SLUMDOGOVI, ale v PLÁŽI - 28 DNÍ POTÉ - SUNSHINE nikdo po divákovi nepožadoval, aby se jednoduše ztotožnil s hlavním hrdinou a dojímal se. Musím uznat, že zapojení davu funguje a nejedná se díky tomu o kýčovité "dojímání se nad sebou", ale nic než dojetí a slzy štěstí tahle osmi-socarová podívaná nenabízí. Nemluvě o tom, že Boyle k vyobrazování indické chudoby přistupuje jako Jamal, když provádí turisty "Tádžmahálem": redukuje vše do podoby klukovského dobrodružství, i když jde o život. _____ Pokud se Vám hodnocení či komentář nepozdává, máte tyto možnosti: padesát na padesát (50:50), hodnocení ostatních uživatelů či možnost napsat mi do vzkazníku. 70% () (méně) (více)

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Prvá vec, ktorá stojí za pozornosť, je režisér filmu Danny Boyle (Trainspotting, Sunshine). Druhá vec je absencia známych hercov a treťou vecou je prostredie. Ktoré je aj napriek pár filmovým pokusom pre diváka stále exotické, zaujímavé a do veľkej miery nepoznané. Už samotný úvod filmu ma nenechal na pochybách, že mám dočinenia s niečím výnimočným. Kamera mi vyrazila dych a pripomenula mi (a nebudem vôbec preháňať) hravosť a nápaditosť najlepšieho westernu Vtedy na západe. Rôzne detailné zábery a všemožné nezvyčajné polohy kamery. Nevedel som, kam sa mám skôr pozerať a nadšenie vo mne z nádherných záberov bolo obrovské. Kameraman Anthony Dod Mantle (28 dní poté, Dogville, Poslední skotský král...) odviedol robotu, ktorá ani po viacerých pozretiach neomrzí a prajem mu náležité ocenenia. Veľmi ma zaujal aj príbeh, ktorý je podaný rozprávaním o svojich zážitkoch, ktoré smerovali k poznaniu odpovedí na otázky v kresle súťaže, v ktorej má hlavná postava Jamal nábeh na pekných pár miliónov. Chlapec však očividne nie je génius a tak je upodozrievaný z podvádzania. Film mi pripomína prostredím a krutosťou tamojšieho života Mesto bohov a svojím priebehom a udalosťami, čo Jamal zažíva aj môj najoblúbenejší film Forrest Gump. Zatiaľ prirovnania len k tým najlepším filmom, ale aj napriek tomu mám pocit, že filmu tým krivdím. Toto je totiž osobitý film, zážitok na ktorý sa nezabúda. Obrovská sila snímku tkvie vo vyvolávaní emócií. Cez chudobu, nedostatok peňazí , veľký neporiadok a náboženské nezhody si tí ľudia žijú v podstate šťastne. Nechýba im optimizmus a úsmev na tváry. Musel by som v tom prostredí stráviť istý kus času, aby som tú ich chuť do života pochopil. Film je vlastne takou oslavou života (občas veľmi krutého), v ktorom víťazí pravda, priateľstvo, láska a tiež aj osud (má to prvky rozprávky) . Zanechalo to vo mne celé dojem, ako keby som to prežil ja sám. Danny natočil viacmenej dokonalý film, s krásnou hudbou, bezchybnými hereckými výkonmi (nádherná Freida Pinto ako Jamalova láska Latika), v reálnom prostredí plnom farieb a skvelých nápadov a s pozitívne ladeným príbehom. Film si zaslúži maximálnu pozornosť!. 95%. Jeden z filmov roka 2008. ()

Reklama

Marius 

všechny recenze uživatele

V tomto komentári sa tak trochu zamyslím nad potrebou existencie rozprávok pre dospelých. Nie, nemyslím adult filmy. Myslím na filmy, o ktorých skrátka viete, že sú nereálne ale napriek tomu sa v nich až po uši vyžívate. A i keď Slumdog zo začiatku na takúto rozprávku vôbec nevyzerá, v poslednej tretine sa do nej nechutne zvrhne, ba dokonca neuveriteľne dynamickú prvú polovicu odstrelí do škatuľky „nič len forma“. Pretože práve prvé dve tretiny sú na filme to najlepšie. Boyle ukazuje neuveriteľné formálne čary, ktoré v spojení s drsným prostredím predmestského slumu niekde na periférii Bombaja tak trochu evokujú Meirellesove Cidade de Deus, avšak bez jeho bezútešnosti a sociálnej kritiky. Slumdog veľmi klame, keď nám v prvom dejstve predkladá akúsi sociálnu sondu v kontraste s obľúbenou televíznou súťažou. Súťaž má vlastne vo filme len funkciu naračnej kostry, ktorá funguje spôsobom čo otázka to príbeh o tom ako Džamal získal odpoveď . Formálne na nej je zaujímavé napríklad to, ako Boyle často používa detaily tvárí rovnako pri výsluchu v base, ako aj pri „výsluchu“ v kresle Milionára. Zobrazovanie odpovedí potom vyzerá ako sonda do každodennej reality slumu a formovania postavy Džamala. Boyle tu predvádza úžasné montáže obrazu a zvuku, strieda emócie trpkosti, smútku v kontraste s detskou radosťou (vôbec zobrazovanie detských lapajstiev Džamala a Salima je na filme to najlepšie), nechá hrdinov zostarnúť pri páde z vlaku (palce totálne hore !) a jednoducho sa s filmom hrá. Akonáhle však príde k tomu, že Boyle vyjde s pravdou von, film je zrazu ako príslovečný kráľ nahý, pretože Slumdog Millionaire sa zvrhne v totálne nereálnu sladkú zamilovanú rozprávku čo je v kontraste so všetkým, čo až do vyslobodenia Latíky vystaval a túto pracne vystavanú hravú horkosladkú atmosféru života detí v slumoch vystrieda naprosto tupučký ohratý romantický príbeh. Nemám nič proti romantike, ak je podávaná originálne a hlavne nenápadne a dôveryhodne (prípadne i surreálne ako napr skvelý thajský Mah Nakorn), avšak ak sa jedna z postáv zmení zo „so what ?!“ na roztúženého zaľúbenca v priebehu desiatich minút tak to jednoducho nepoberiem. A keď si príbeh začne na pomoc volať „osud“ tak to už škrípem zubami. Jednoducho povedané, Slumdog je formálne geniálnym spôsobom vyrozprávaná rozprávková lovestory, ktorá v konečnom dôsledku presne spĺňa šablónku Oscarovského filmu, hoci je jeho forma navonok „indie“ a kvôli tomu si budete cca 80 minút hovoriť že akademikov niekto nafetoval, keď dali osem sošiek niečomu takto geniálnemu. Lenže, ako všetci vieme, je pekné raz za čas vidieť rozprávku o tom ako nie-zas-tak-chytrý chlapec s dobrým srdiečkom získal nielen obrovské bohatstvo, ale i vytúženú lásku krásnej slečny tým, že jej povedal, že budú žiť z lásky. V živote to síce chodí úplne inak ale občas chceme tomuto všetci veriť. Ale povedané slovami Tylera Durdena, jedného dňa sa zobudíme a zistíme že to tak nefunguje a začne nás to pekne srať. Lenže potom si spomenieme na formálne dokonalú prvú polovicu a zabudneme na lovestory, okoreníme silným dojmom z excelentného OST a naparíme 9/10. P.S. Ak chcete život v slumoch, siahnite radšej po fenomenálnom Meste bohov, to sa aspoň na nič nehralo. () (méně) (více)

TheMaker 

všechny recenze uživatele

:::::::::::::::::::::: Film mi přišel jako dobře promyšlená práce režiséra a scénaristy, jak získat plno Oscarů a jiných povrchních cen, jako by to dělali jen pro ně. Dev Patel mi byl strašně nesympatický, za celý film má jenom jeden jediný výraz a ještě k tomu hraje strašně prkenně. Nemohu si pomoci, ale prostě to na mě působilo strašně laciným dojmem. Nezlobte se na mě. Normálně bych tomu dal 3 nebo 4 hvězdy, ale na to, jak to bylo minulý rok strašně vychvalované a jednu dobu dokonce v top 200, tak jsem měl vysoké očekávání a dostalo se mi nakonec tohle. A ta taneční scéna na konci se tam vůbec nehodila, byla vyloženě trapná. Jako by se to najednou přehouplo z dramtu do nějaké fádní komedie. Úplně mi to zkazilo, už tak špatný dojem. Film je sice dobře natočený, to jo, o tom žádná, ale prostě to na mě celé působí, jak říkám, moc lacině, vypočítavě, vykonstruovaně a povrchně. Žádné emoce to ve mě nevyvolalo. Zlatý Titanic, ten mě dojal až k slzám, měl skvělou atmosféru a film byl nabitý silnými emocemi až k prasknutí. ::::::::::::::::::::::: ()

tron 

všechny recenze uživatele

"Každé ráno sa modlím, aby som tú odpoveď nepoznal." Je to tak, D'Artagnan naozaj nie je jeden z Troch mušketierov, je až štvrtý a teda sa neráta. Samotný film, o tom, že niekedy sa aj dobrým ľuďom stávaju dobré veci, je troška dlhý, príliš divoký a na indickej kultúre nevidím ani zrnko zaujímavosti, pravdupovediac sa mi hnusí. Ale vďaka hrdinovým pozoruhodným životným skúsenostiam, na ktorých nie je v skutočnosti nič neuveriteľné, budete mať dve hodiny slzy na krajíčku a ak nepôjdu von dovtedy, finálny "priateľ na telefóne" by ich definitívne mohol oslobodiť. Danny Boyle je vynikajúci režisér, ktorý si vie zaistiť slobodu od producentov resp. spolupracuje s takými, ktorí mu dajú voľné ruky, lebo vedia, čo sa začne diať, ak mu ich rozviažu. Napriek tomu snímku vnímam ako prehajdákanú príležitosť, pretože pokojne mohlo ísť o najlepší film (nielen roka), ale nakoniec dosť zaostal za očakávaniami. A za tým, na čo reálne mal. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (49)

  • Milionář z chatrče je první film od Schindlerova seznamu (1993), který získal jak Zlatý glóbus, tak cenu BAFTA a Oscara v kategoriích Nejlepší film, režie a scénář. (HellFire)
  • Danny Boyle chtěl původně do role moderátora indického herce Shahrukha Khana, který uváděl závěrečnou řadu soutěže „Chcete být milionářem?“ v Indii. Shahrukh byl však zaneprázdněn. Anil Kapoor, který se nakonec zhostil role moderátora, se jednou soutěže zúčastnil a vyhrál 5 milionů rupií. (HellFire)

Související novinky

Zemřel herec Irrfan Khan

Zemřel herec Irrfan Khan

29.04.2020

V 53 letech zemřel hvězdný indický herec Irrfan Khan. Příčinou byla infekce tlustého střeva. Od roku 2018 zároveň bojoval s rakovinou. Herce mohou diváci znát nejlépe z rolí jako Pí a jeho život,… (více)

Annaud našel černé zlato

Annaud našel černé zlato

20.12.2010

V 80. letech platil Jean-Jacques Annaud za jednoho z nejlepších evropských tvůrců (ne-li nejlepšího). Pak jeho kariéra nabrala charakter sinusoidy. Po bizarnosti Jeho veličenstvo Minor je nejvyšší… (více)

Po Souboji titánů vypukne Válka bohů

Po Souboji titánů vypukne Válka bohů

03.04.2010

Samozřejmě, o tomto filmu u nás nečtete poprvé. Starořecká fantasy War of Gods (resp. Dawn of War, pořád je v tom trochu zmatek) měla původně bezprostředně konkurovat Souboji titánů, ale díky… (více)

Reklama

Reklama