Reklama

Reklama

Noc na Karlštejně

  • Československo Noc na Karlštejne (více)
Československo, 1973, 83 min (Alternativní 86 min)

Scénář:

Zdeněk Podskalský st., Jaroslav Vrchlický (divadelní hra)

Hudba:

Karel Svoboda

Hrají:

Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Karel Höger, Jaroslav Marvan, Miloš Kopecký, Waldemar Matuška, Slávka Budínová, Daniela Kolářová, Jaromír Hanzlík (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Jeden z nejznámějších a nejoblíbenějších českých filmových muzikálů vypráví o císaři Karlu IV. a jeho hradu Karlštejn, na němž kvůli jeho zákazu nesměly přebývat ženy. Tento zákaz měl posloužit k tomu, aby se panovník mohl věnovat mužským záležitostem. Jedné noci byl ale porušen hned dvakrát… Na Karlštejně se tedy objeví nejen Karel IV. a dva nezvaní hosté, cyperský král Petr a bavorský vévoda Štěpán, ale také dvě ženy v mužském přestrojení. Jednou z nich je císařova manželka Eliška Pomořanská, která z lásky a ze stesku porušila zákaz, aby mohla císaře alespoň zahlédnout, tou druhou je neteř purkrabího Alena, která se vsadila s otcem, že dokáže strávit noc na hradě v mužském přestrojení… Český filmový muzikál natočil režisér Zdeněk Podskalský podle stejnojmenné divadelní hry Jaroslava Vrchlického. V hlavních rolích uvidíte Vlastimila Brodského (Karel IV.) a Janu Brejchovou (Eliška Pomořanská). Eliščina ochránce, arcibiskupa Arnošta z Pardubic, hraje Karel Höger a odvážnou a tvrdohlavou Alenu Daniela Kolářová. (Česká televize)

(více)

Recenze (497)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejkrásnějších muzikálů, jaké znám. Tedy z těch českých. Melodie, které zde znějí, jsou neskutečně nádherné, nakažlivé a snadno rozpoznatelné. Do toho hlasy skvělých českých zpěváků, jež se celkem umně spojují se zpívajícími herci. Navíc ti herci, to jsou všechno legendy, na které je radost pohledět. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Jedno z nejzralejších děl Zdeňka Poskalského je současně i jedním z absolutních vrcholů Podskalského životní tvorby. Hledat v tomto skvělém muzikálu historii za každou cenu se nutně musí minout svým účelem: už autor předlohy, kníže českých básníků Jaroslav Vrchlický, usiloval o kratochvíli. Očekáváme-li od NOCI to, co do ní bylo opravdu vloženo, nevycházíme z radostných překvapení. Brodského Karel, Högrův Arnošt z Pardubic, mladý pár Hanzlík-Kolářová, Marvanův purkrabí, to všechno jsou jen sondy do souhvězdí skvělých výkonů soukolí jakoby samozřejmě probíhajícího příběhu. Až avantgardně působí aktualizační prolínačky mezi milostnými motivy filmových melodií a dobových gotických kreseb, které vrcholí klíčovou písní Heleny Vondráčkové v závěru filmu, v níž se Jana Brejchové v nachu milostné lásky mění až ve světici s mariánským nádechem mladičké dívčí Madony. Za zmínku stojí i hudební a pěvecká kulisa hudby často podceňovaného - někdy naopak přeceňovaného - Karla Svobody. I lehká Múza má svou nadčasovost a klasiku. NOC NA KARLŠTEJNĚ by bez ní nebyla představitelnou. Toto vynikající dílo se víc než zaslouženě řadí k nejlepším klasickým českým muzikálům šedesátých let; lze je současně považovat za jeden z nadčasových vrcholů česk muzikálové tvorby. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Dobově oblíbený filmový a televizní formát ,,hry se zpěvy" (je to něco na pomezí muzikálu a klasické činohry) byl tentokrát zasazen do (pseudo)historického kontextu, neboť jde vlastně o filmovou adaptaci známého dramatu Jaroslava Vrchlického. Látka ze školních čítanek se tak dočkala svého převedení na filmové plátno v poměrně ponuré době a uvážíme-li, že ač byla natočena v šedavém bezčasí té nejhlubší normalizace, její vyznění a atmosféra je až překvapivě retrospektivní a nechává diváka upomenout na ne tak dávnou dobu zlaté filmové éry 60. let, v kontextu normalizační tvorby 70. let patří k tomu výrazně lepšímu, co spatřilo tehdy světlo stínítka obrazovky i ztemnělého kinosálu. Osobně ale nejsem příznivcem ani Podskalského poetiky, ani muzikálů obecně, tudíž se ani k Noci na Karlštejně nevracím nijak pravidelně, potkám-li se ale šťastnou náhodou s její reprízou na televizní obrazovce, zpravidla nepřepnu, už jenom kvůli herecké elitě v Noci na Karlštejně obsazené... ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Ať si kdo chce co chce říká, Svoboda ve svém proudu prostě písničky psát umí (nebo alespoň uměl) a vyčítat tomuhle muzikálu nevalný děj nebo nehistoričnost mi přijde kapku scestné, protože to u muzikálu slouží většinou jako kulisa. Naopak potenciál zápletky je v rámci muzikálu využit znamenitě a ten se tak u mě řadí do naší muzikálové TOP3 (Spolu se "Starci na chmelu" a "Kdyby tisíc klarinetů"). I když popravdě, na ten nejlepší stále čekám. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Svobodovou hudbou v některých filmech pohrdám, v některých ji akceptuji nebo i kvituji, ale jen v Noci na Karlštejně ji žeru i s chlupama. Dokonce i dřevo Gott se tady mimořádně povedl, nepochybně díky tomu, že zazpívá jen pár slov marginální postavy hradního kněze a to s velmi vtipnou výstižností, kterou jeho projev této postavě propůjčuje. Mimořádně příjemná písničková komedie s vynikající (a celkově dosti unikátní) hereckou konstelací. Ale pět hvězdiček? Nepřehnal jsem to? Není tu přece žádná hloubka, žádná výpověď, osobitost, nic umělecky zajímavého, jen národní sebechvála. Ale just dám pět hvězdiček! Nestačí mít doma na zdi Picasa nebo Reynka, potřebujeme taky nějaké stříbrné lžíce, abychom se ve svátek měli čím najíst. Ostatně falešné idealizování historie, které mi jinde vadí, je tady právě tím nosným prvkem. Nedám si vzít představu Otce vlasti jako moudrého Brodského! Chci věřit, že ty krásné dialogy na Karlštejně skutečně proběhly! Nedám si vzít legendu o podivném císařském zákazu, zlomeném milující Eliškou tak jako lámala meče! Líbí se mi noblesa svatého intrikána Arnošta z Pardubic! Baví mě směšný "lov na ženskou" a všechny ty písně. Cyperský král na státní návštěvě přece nebude odbyt čtyřmi hvězdičkami! Potřebujeme nějaké ty legendy a tato je naše. Nuže: -Co se tu děje pane purkrabííííí????? -Hledáme ženskou Výsosti -My téééž -My tééž! -My též my též my též my tééééééž ()

Galerie (13)

Zajímavosti (63)

  • Původní divadelní předloha od Vrchlického obsahuje i postavu šaška Rolničky, který je intrikujícím vypravěčem celého příběhu a vlastně ví o celém dění na hradě. Pro film byla tato postava vyškrtnuta. (Dixieboy)
  • V jímavé scéně, kdy Karel IV. (Vlastimil Brodský) říká, aby mistr Dětřich dokončil malbu císařovny zpaměti, že bude: "Vésti jeho štětec, kde chvěti se bude v rozpacích...", je chyba. Tvář nad vstupem do Karlovy soukromé kaple sv. Kateřiny patří Anně Svídnické, třetí manželce císaře Karla a nikoliv jeho poslední ženě, Elišce Pomořanské. (salahadin)
  • Natáčení vždy neprobíhalo přesně podle plánu, ale Zdeněk Podskalský se snažil být nad věcí a nikdy neztrácel hlavu. Pokud ho něco trápilo, svěřil se jen svému deníčku. „Pátý den. Dnes jsme nenatočili vůbec nic, pršelo. Hála a Štědrý se pěkně zlinkovali, měli zpívat a nezpívali.“ Jak je vidět, všichni si to zkrátka užili podle svého. (Ainy)

Související novinky

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

Reklama

Reklama