Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
Dokonalý film, kdyby mi ho trošku nenarušilo "předávání peněz v plechovce americké Židovce". přitom gesto, že si nechala jen tu ošuntělou plechovku bylo skvěle symbolické, ale ten trapný dlouhý rozhovor před tím se nějak nepovedl. Klobouk dolů před KW, když se tak odvážně pustila do scén "bez", ale samoúčelné to tu rozhodně nebylo a Kate má co nabídnout a to nejen svým excelentním herectvím. ()
Stejně jako si mílovými kroky pro Oskara v Duelu Frost/Nixon kráčí Frank Langella, tak si pro pozlacenou sošku vykračuje i Kate Winslet. Předčítače si pro sebe ukradla právě ona, v první polovině svým nahým tělem, v té druhé svým herectvím. Zbytek osazenstva je dalo by se říci jen do počtu, Ralph Fiennes na tak malém prostoru nepředvede nic ucházejícího a hraje svůj standart, a tak jediný kdo se Kate alespoň trochu přiblížil byl mladý David Kross, se kterým jsem měl tu čest poprvé a který si mě svým přirozeně civilním výkonem získal. Celkově film působí strašně televizním dojmem, což "kazí" jen hvězdné obsazení, výprava a záběry z vylidněného koncentračního tábora. Slibované téma holocaustu je tu obsaženo v míře minimální, vlastně se tu o něm jen mluví. Film je mnohde uváděn i jako válečný, což je mimo mísu už úplně a divák si tak udělá o filmu naprosto mylný obrázek. Nebýt laciného looku a naopak se zaměřit na sblížení se diváka s mladým Michaelem, neváhal bych s maximálním hodnocením ani vteřinku. Takhle jsem sledoval jen dva lidi, kteří si ublížili jak nejvíc mohli a nemělo to na mě žádný emocionální dopad. ()
Pěkné drama s pozvolným rozjezdem, ale velmi silnou druhou polovinou a závěrem. Kate Winslet se zde opravdu překonala a její výkon má oscarové kvality naprosto očividně. Oceňuju, že se snímek obešel bez nějakých kategorických soudů, takže takové své malé rozhřešení si může udělat každý divák sám za sebe. Témata, kterými se The Reader zabývá, jsou natolik silná a hluboká, že vám, díky již uvedené divácké volnosti, v hlavě zůstanou na delší dobu, než pět minut po zhlédnutí. Na závěr bych pochválil i hudbu, která není vtíravá, ale přesto dost výrazná na to, abych si ji uvědomoval (což u mne není zdaleka pravidlem). ()
Předčítač ve mně vyvolal spoustu otázek a rozporuplných pocitů. Michaelovo "souzení" Hanny totiž pomalu, ale jistě režisér přenechává divákovi. My sami se musíme rozhodnout, jestli dokážeme pochopit její chování, odpustit jí její činy, sympatizovat s ní, nebo potlačit nenávist a brát ji jako lidskou bytost. Vzhledem k Hannině více či méně očividné zrůdnosti (násobené jejím: "mám raději, když mi někdo čte") a vině, jsem během sledování příběhu dospěl možná tak k potlačení hněvu a akceptování její osoby jako člověka (faktem zůstává, že Daldry ji nijak zvlášť neobviňoval ani nebhajoval, ale snažil se divákovi nastítit její a posléze i Michaelův pohled na věc). Film je dost dlouhý, má pomalejší tempo, přesto však nemůžu říct, že bych se nudil. Příběh, hudba, kamera, práce maskérů a autorův záměr/hlavní myšlenka se mi líbily. Herecké výkony mi přišly takové zvláštní; Winsletová hrála dobře, přesto nijak převratně, Fiennesův výkon byl značně rozpačitý, ale zaujal mě David Kross, který mě sice z počátku štval už jen svojí přítomností, ale pak jsem si na něj zvykl a začal mu jeho roli opravdu věřit. Tenhle film není pro každého, přesto si myslím, že je rozhodně zajímavý a zaslouží si zhlédnout a zamyslet se nad jeho tématem. ()
Scénář: David Hare .. Tak copak nám ten Daldry & Hare servírují tentokrát? Roztahanou průpovídku o tom, jak se mladík zamiluje do "špatné" ženy a nakonec si oba postupně víc ublíží než pomohou. Dobrou hodinu zaberou jen laciné sexuální peripetie ústřední dvojice, kde o prsa či holý zadek Kate není nouze. Druhou půli vyplňuje převážně soudní proces, procházka po koncentračním táboru, bolest z provinění, kterou tlumí chlapcem spousta předčítaných audiokazet. Všechno nemístně natahované, často nudné. Ač se jedná o poměrně, do silných témat zasazený, příběh, celkově mne nijak nezasahuje ani přes blízkost podobných témat. Holocaust je zde tentokrát pouze do nevýrazných obrysů použitá kulisa. Vyzdvihnout nemohu, s porovnáním třeba s Revolutionary Road, ani herecký výkon Kate Winslet, která více než výrazové prostředky vystavuje svoje tělo a zrovna tím si mě nezískává. ___ Na Oscarech pouze do počtu. 40%. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Třetí celovečerní film Stephena Daldryho, který režisérovi přinesl třetí nominaci na Oscara za režii. (joshula)
- Producenti Sydney Pollack a Anthony Minghella zemřeli před dokončením filmu. (Trakat)
Reklama