Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 071)
Jestli měl být film vprvní řadě dramatem o odpovědnosti, vině a trestu, pak v mém případě se mu příslušné emoce a katarzi vyvolat nepodařilo. Snímek kombinuje dva problémy, a to vztah 15letého chlapce s o generaci starší ženou a pak konflikt vyplývající z podílu mladé ženy na válečných zločinech. Neznám knižní předlohu, a tak nedokážu posoudit, do jaké míry vyplávají filmové nedostatky z literární látky nebo ze scénáře, ale některé motivy a roviny vztahu hrdinů mi zůstávaly utajené nebo mě nedokázaly zaujmout. Silnější se mi obecně jevil problém vztahu dvou nerovných sexuálních partnerů. Na vzniku toho vztahu mimochodem není nic až tak šokujícího, i když pochopitelně jde o jedno z mála tabu, které platí i v současnosti. Poválečné Německo se muselo vyrovnávat s problémem, že chyběly miliony mužů padlých na frontě, a tak si ženy pomáhaly všelijak. Ta rovina zločinu a trestu nefunguje jednak proto, že je v případě hlavní hrdinky její podíl na zločinech nezpochybnitelný, jednak tuhle linii odsune do pozadí bizarnost celé zápletky a hlavní hrdinky. Postavy mi přišly až moc ploché a film utahaný. Celkový dojem: 55 %. ()
„Je TOTO láskavosť?“ Daldryho sa (napriek fantastickému BILLYMU ELLIOTOVI) bojím (HODINY), ale toto ma dostalo. Pritom „letný“ začiatok bol (napriek sexu) skôr nudný. Až počas súdneho procesu sa to rozbehlo a v dobrom rozporuplný a kontroverzný Daldry (vážim si, ak niekto nepotí lacné frázy, ale REÁLNE sa snaží pochopiť zlo v nás) tesá do kameňa jednu scénu na zamyslenie za druhou. V jeho nebezpečne inteligentnej réžii sa zrazu zo ženy, ktorá v mene SS posielala ľudí do plynových komôr, stáva obeť, kým zo spravodlivého sudcu bábka nahnevaného ľudu a z obetí, ktoré sa z koncentračného táboru dostali živé, ľudia, ktorí keď sa pozrú do zrkadla, uvidia len inú formu brutálneho, beštiálneho zla. ()
Velice kvalitní a hlavně originální drama, které poskytuje úplně jiný pohled na hrůzy 2.světové války. Stephen Daldry je zručný režisér, který svůj talent potvrdil už svého předchozího filmu Hodiny. Před kým smekám a kdo si zaslouží maximální uznání je Kate Winslet, která dokázala, že patří mezi absolutní hereckou špičku současnosti. Vůbec bych se nedivil, kdyby v jejím případě nezůstalo jen u nominace na Oscara a celkem bych jí "plešouna" i přál! Co se týče Davida Krosse, který se zhostil role Michaele Berga (skvělý Ralph Fiennes) za mlada, myslím, že o něm v budoucnosti zcela jistě uslyšíme. Co mi brání dát plný počet je první polovina filmu, kde sice všichni odvedli perfektní profesionální práci, ale jinak mě ničím více neoslovila. Za to druhá půlka filmu mě totálně emocionálně rozložila a dokonce došlo i na nějakou slzičku. Bezesporu výborný film, který mi nezbývá než vřele doporučit....... ()
Příjemný romantický americko - německý film o nepříjemných pravdách, zločinu a trestu. Němci se stále vyrovnávají se svou nacistickou minulostí, tenhle film s nebývale krásnou bývalou koncentráčnickou bachařkou Kate Winslet byl natočen podle knihy Bernharda Schlinka. A Ralph Fiennes tentokrát není v roli nacisty, jako v Schindlerově seznamu, ale ztvárnil řádného občana (lze - li tak právníka nazvat). "Když jsem byl mladý, tak jsem měl poměr." Trailer: http://www.csfd.cz/film/234425-predcitac/videa/ ()
Filmárske kvality tentoraz neboli prioritou. Skôr súznenie deja s jemným preladením do vlastného dozrievania. To sa - pri nezníženej sústredenosti na dej filmu samotného - Daldrymu podarilo. Pár nudnejších scén napudrovanej romantiky, v ktorých sa nič moc nedialo (výlet bicyklami pomedzi krásnu krajinu, či pričasté vracanie sa k mólu) nedali veru zabudnúť, že z muža sa stane v dospelosti často to, ako a ako intenzívne súložil so svojou prvou partnerkou. Dodatok (september 2013): Odporúčam skvelý komentár užívateľa Maq. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Filmová práva získal v roce 1996 Harvey Weinstein se společností Miramax Films. Na jeho žádost se v projektu angažovali Anthony Minghella a jeho produkční partner Sydney Pollack. Bylo zamýšleno, že by Minghella napsal scénář a posléze film i režíroval. Divadelní scenárista sir David Hare, který se později proslavil nominací na Oscara za scénář k filmu Hodiny (2002), byl také jedním z těch, kteří četli Schlinkovu stejnojmennou předlohu, a toužil po tom ji adaptovat. Protože Minghella právě slavil fenomenální úspěchy s Anglickým pacientem (1996) a měl na starosti několik dalších rozsáhlých projektů, obrátil se na Harea a požádal ho, aby napsal scénář. (Taninaca)
- David Kross (mladý Michael Berg) byl nucen spolupracovat často až sedm hodin denně s jazykovým poradcem Williamem Conacherem. Nešlo jen o to, aby dokonale zvládl své anglické dialogy, ale ve filmu předčítá také Horatia v latině a Sapfó v řečtině. (Taninaca)
Reklama