Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (633)

boshke 

všechny recenze uživatele

Když jsem v prvních pěti minutách slyšel už asi čtvrtou versi písně o neonech v Praze, dostal jsem neblahé tušení, že Světáci dobře nedopadnou. Naštěstí mne pánové Sovák, Brodský a Libíček (a později i dámy Bohdalová, Jirásková a Janžurová) záhy přesvědčili o opaku. Sice se mi ke konci to jejich hraní, že jsou něco víc, začalo přejídat, ale i tak jsou Světáci velmi přijemným, sympatickým filmem... 80% ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Sedm legend českého filmu (Bohdalová, Janžurová, Jirásková, Brodský, Menšík, Nový, Sovák) + několik pololegend (omlouvám se panu Libíčkovi, že ho řadím až sem, ale na slávu prvně jmenovaných nedosahuje) v jedné z nejpozoruhodnějších komedií a nejbřitčejších satir, které kdy u nás vznikly. Naprosto vycizelované postavičky, vyleštěný scénář, krásná režie pana Podsklaského a jí adekvátní nezapomenutelné herecké výkony. Pokud bych musel zvolit mou nejoblíbenější českou komedii, volili bych nejspíš mezi Kulovým bleskem a Světáky. 100% ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nám není nic cizího lidský." Fasádníci a kapsářky v zajetí etikety mě vždy dokázali pobavit. A rozhovor šarmantních "gentlemanů" s "dámami" z vyšší společnosti na předem připravená intelektuálská témata (tedy apendix, Dali, Currie, UFO, Hynais) je jednou z nejzábavnějších pasáží v historii českého filmu. I já se od té doby chytám a jakoukoli dámu spolehlivě utáhnu na své nekonečné vědomosti o optoelektronice, jasoňovi červenookém, rytmu Baudelairových veršů či vlivu protonového čísla uranu na délku erekce. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Již úvodní sekvence složená ze záběrů na neonové nápisy s nesvítícími písmeny symbolicky předznamenává vyznění celého snímku: podstatné není pozlátko na povrchu, ale to, jaký je člověk uvnitř. Stačí, aby v neonovém nápisu coby zprofanovaném symbolu "nočního života" vypadlo jedno písmeno, a celý efekt je v tahu - ze symbolu se stává obyčejná nefunkční reklamní trubice. Snímek tak usvědčuje snobskou společnost z její povrchnosti, falše a hraní na dojem, kdy šaty dělaj člověka a podstatné není to, jaký je člověk "uvnitř", ale zda si osvojil nějaká pravidla hry a zda disponuje dostatečným příjmem. U Světáků jsem si musel bezděčně vzpomenout na známý citát J. B. Watsona: "Give me a dozen healthy infants, well-formed, and my own specified world to bring them up in and I'll guarantee to take any one at random and train him to become any type of specialist I might select – doctor, lawyer, artist, merchant-chief and, yes, even beggar-man and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies, abilities, vocations, and race of his ancestors." Jakoby se Světáci k tomuto behavioristickému optimismu hlásili, a to v době, kdy komunismus všechny navlékl do montérek a zničil prvorepublikovou tradici intelektuálních kaváren, vysoké gastronomie i pravidel etikety (což je ve filmu relativně otevřeně kritizováno postavou knihovníka). Přes všechny kvality, kterému tomu filmu nejde upřít, musím bohužel napsat, že Světáci jsou komedií, která mě nedokázala rozesmát, která zestárla (obzvláště otravná hudební čísla), a ve které mě nejvíce zaujaly dobové záběry na noční Prahu na konci 60. let, kdy ještě jezdily po Václaváku tramvaje. Obávám se, že Podskalského filmům už asi nikdy na chuť nepřijdu. UPDATE 2.4.2022 - Když jsem viděl Světáky podruhé, trefily se mi do chuti mnohem víc. Přišlo mi to opravdu vtipné a dobře jsem se u toho pobavil. Ta hudební čísla mi sice stále přišla otravná, ale to skvostné obsazení a dialogy prostě přebijí vše. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejbrilantnějších satirických komedií, které kdy poctily bojiště. Vybraná společnost velkých komiků či herců, co se komu zdá vhodnější, a humor, který (bohužel) nikdy nezestárne, neb podobných vykuků obchází dnešním světem spousta. "Méně té vody, chlapče, méně té vody..." 100% ____ PS: Duben 2011 - Morávkovi Světáci v Klicperáku na jednu stranu svým způsobem tříští síly včleňováním dalších rozměrů, mezi něž patří i příběh lidských povah vtělený(ch) do příběhu podtitulních "Malovaných dětí" Golden Kids, přičemž dojde i na "nezbytnou" smrt, ale na stranu druhou samostatně luxusními hereckými výkony, občas parodujícími filmovou předlohu, občas posouvajícími ji dál (samozřejmě to není jenom tento případ, ale třeba Kamila Sedlárová je rozhodně odvážnější než Jiřina Jirásková;)), a skutečně mistrovskou režií, která dokáže zasáhnout přesně tak jak chce (což není vždycky tak, jak byste chtěli vy), zatloukají diváka do sedaček a ždímají z něj slzy smíchu tam, kde film udržoval vědoucí úsměv. A to ještě nádavkem dostanete uhrančivou Martu Zaoralovou, k nepoznání na bárbínu/bardotku nalíčenou Isabelu Smečkovou Bencovou, a neskutečně úlisně happy gay Davida Smečku, kteří za doprovodu výborné živé hudby čelist shazujícím způsobem živě zpívají (pro mě nečekaně) živelné pecky Golden Kids...a v poslední třetině vás dožírají neustálým omíláním téhož v kontrapunktu k tomu, jak se řehtáte tomu samému opakování mluveného slova u bíle prostřeného stolu. Úžasné představení, které bych sice klidně o dvacet minut zkrátil, ale jak jsme se již poučili z krizového vývoje, nic není dokonalé - ani totalita;) ()

Galerie (16)

Zajímavosti (35)

  • Kultovní komedii začal Zdeněk Podskalský natáčet krátce po srpnové okupaci v roce 1968. Nálada na place byla zpočátku pochmurná, což se režisér snažil změnit tím, že dal prostor herecké improvizaci. Navíc původní scénář se ne všem zcela líbil, režisér ho proto během jediného dne spolu s Jiřím Sovákem upravil. (kenny.h)
  • Scéna s proslovem Gustava Prouzy (Vlastimil Brodský) se natáčela v budově tehdejšího Ministerstva těžkého průmyslu ČSR v Praze, Na Františku (nynější Ministerstvo průmyslu a obchodu). Na stěně za řečnickým pultem lze vidět obraz města Prahy; v současné době je řečnický pult umístěn na opačné straně zasedací místnosti. (Kirman)
  • Natáčení probíhalo také ve známé pražské restauraci U Fleků. (M.B)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama