Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (632)

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Světáci určitě patří mezi to nejlepší co český / slovenský / československý film může nabídnout. Plejáda několika z těch nejlepších českých herců, klasický motiv maloměšťáka mezi smetánkou, i dnes chytlavé písničky a hlavně český filmový humor, to vše ze Světáků jen září. Trojka Sovák, Libíček, Brodský k sobě pasují snad ještě lépe, než Laurel k Hardymu a Sovákovo přirovnaní k dlouhému, širokému a bystrozrakému sedí přesně. Ovšem nejlepší výstup zde měl pan Vladimír Menšík, stačilo aby se objevil jen na pár minut a na film to mělo nemalý dopad (Paní, nemáte dceru Boženu? Ale upřímně, ne? No tak dobře.). A to taková Marie Sklodowská Kurí... ()

silentname 

všechny recenze uživatele

Ja osobne film Světáci milujem. Podľa mňa má absolútne skvelý humor, vynikajúce postavy, veľmi dobre spracovaný scenár a tak skvelý výber hercov a réžie, že je vidno všetku tú radosť z filmovania. Je vidno, že každý z trojice chlapov do toho dal niečo svoje a nedá sa to nevychutnať. Je úžasné, že sa tu stretli Sovák, Brodský a Libíček a priniesli skutočne fantastickú komédiu, kde si dokázali skvele nahrávať a ich gagy sú vtipné nech to človek vidí koľkokrát. Osobne sú podľa mňa najlepšie scénky večera v nóbl reštike, kde padne toľko skvelých hlášok, že dovi-dopo, hneď na úvod ich je pár vynikajúcich, no celý film je tak príjemne sledovateľný a zábavný, že človek sa nedokáže ubrániť smiechu. A to je na tom to najlepšie. Keby môžem povedať skromnú kritiku, tak niektoré hudobné čísla mohli pokojne vynechať, ale to je len drobnosť. Světáci je podľa mňa absolútna klasika, môžem to vidieť miliónkrát a nikdy nemať toho filmu dosť. Radosť pozerať. Hodnotenie: A+ ()

Reklama

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když srovnám, kolik jsem očekával a kolik jsem dostal, jsou pro mne Světáci spolu se Svatbou jako řemen nejpříjemnějším překvapením z filmů 60. let (tím neříkám, že nejlepší). Ta konfrontace socialistické morálky (částečně karikované, částečně myšlené vážně) s nostalgií po prvorepublikové noblese se mimořádně povedla nejen prvotřídní komikou a přehršlí "krutých hlášek". Rok vzniku (1969) udává jednoznačně i mně, mladšímu a nejistému, pokud jde o přesnou atmosféru doby, že muselo tehdy jít o nikterak nevinný historicko-politický výpad (původně jsem myslel, že je film poněkud starší a vnímal jsem ho tedy víc "prosocialisticky", čemuž napomáhala i vdova po bankéři jako zlodějská kuplířka). Mimochodem: při závěrečné scéně v bytě se tancuje na Přenosilovou, která v té době byla už v emigraci. Zmíněná konfrontace každopádně zůstává co do hodnocení obou protikladů zcela otevřená, což oceňuji jako nezvykle hluboké vyznění této jinak lehké lidové komedie. Velmi zdařilé nasazení Oldřicha Nového do role dějinami semletého "učitele noblesy" pak hodnotím jako jeden z nejsympatičtějších a "historicky nejuvědomělejších" počinů v historii československé kimenatografie (celý film lze také vnímat jako nostalgickou poctu této legendě a troufám si tvrdit, že bez něj by Světáci byli sotva tříčvrteční). A jeho smutné připomenutí "Vítězného Února" působí bombasticky ještě dnes. (Pamětníci mohou také srovnat jeho vyjádření, že o tanec tehdy jaksi nebyl zájem, s titulem budovatelského šlágru "Zítra se bude tančit všude".) Trio dělníků - světáků Brodský - Sovák - Libíček bylo k sežrání. Dobrým nápadem bylo postupné uvádění stále "krotších" a noblesnějších verzí flamendrovské písně o noční Praze, ačkoli interpretu té "hoch" verze, Karlu Hálovi, by slušela solidnější píseň. Jeho přítomnost i přes to byla jedním z nejpříjemnějších momentů. Trochu kritiky: Zatímco scénky, dialogy a hlášky stavějící na oné konfrontaci staré noblesy se současnou uvědomělou dělnickostí mě odbourávaly, tak dialogy vyplňující či posouvající děj byly poněkud slabé. Rovněž dámské trio je zde v celku slabší než trio mužské - jednak působilo poněkud nesourodým dojmem, jednak si s využitím jeho chytře-komického potenciálu tvůrci bohužel nedali takovou práci. (Tím nemám na mysli herecký výkon tria Bohdalová, Janžurová, Jirásková.) Muzikálový prvek v celém filmu působil dost neorganicky, místy spíš rušivě (ačkoli jednotlivé písně nebyly špatné). Pěkné to bylo při příchodu do restaurace v "den D". Závěrečné minivypointování (rozhovor zasádrovaných s předákem) neurazilo, ale taky nebylo nic moc. Nicméně geniálnost nosného námětu a jeho zpracování natolik převažuje všechny jen průměrné momenty, že bych i přes tyto nedostatky neváhal s nejvyšším hodnocením. Za jednu dost zásadní věc ale hvězdičku ubrat musím. Jak už tady uvedl Matty, většinu filmu čekáme na jednu určitou scénu, ta se pak odehraje zcela dle očekávání a dost. Autoři žel zcela rezignovali na možnost nosné téma nějak dramaticky rozvinout, případně diváka překvapit nečekanými konsekvencemi. Přitom "konverzace na úrovni" v den D je sice k popukání, ale ve srovnání s tím, co porůznu vidíme a slyšíme v předešlém průběhu filmu, to až taková síla není. Potomní rozhodnutí lehkých dam tyto kořeny neokrást je pointou sice sympatickou, ale dosti plytce vystavěnou. Avšak i přes to Světáci patří k tomu zcela nejlepšímu z české filmové komedie. A pánové nezapomeňte, že není prohřeškem proti bontónu, zapáiti cigaretu dámě i zcela neznámé. () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

"Nedělej ostudu." - "Jakoupak ostudu? Já mu dám do držky a bude hotovo." Výsostná herecká sestava a několik výkonů, které dodnes berou dech (Sovák a Brodský jsou nezapomenutelní) ve velmi povedené, spíše konverzační a částečně situační komedii, které bohužel strašně škodí násilně vpravované písničky. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Již úvodní sekvence složená ze záběrů na neonové nápisy s nesvítícími písmeny symbolicky předznamenává vyznění celého snímku: podstatné není pozlátko na povrchu, ale to, jaký je člověk uvnitř. Stačí, aby v neonovém nápisu coby zprofanovaném symbolu "nočního života" vypadlo jedno písmeno, a celý efekt je v tahu - ze symbolu se stává obyčejná nefunkční reklamní trubice. Snímek tak usvědčuje snobskou společnost z její povrchnosti, falše a hraní na dojem, kdy šaty dělaj člověka a podstatné není to, jaký je člověk "uvnitř", ale zda si osvojil nějaká pravidla hry a zda disponuje dostatečným příjmem. U Světáků jsem si musel bezděčně vzpomenout na známý citát J. B. Watsona: "Give me a dozen healthy infants, well-formed, and my own specified world to bring them up in and I'll guarantee to take any one at random and train him to become any type of specialist I might select – doctor, lawyer, artist, merchant-chief and, yes, even beggar-man and thief, regardless of his talents, penchants, tendencies, abilities, vocations, and race of his ancestors." Jakoby se Světáci k tomuto behavioristickému optimismu hlásili, a to v době, kdy komunismus všechny navlékl do montérek a zničil prvorepublikovou tradici intelektuálních kaváren, vysoké gastronomie i pravidel etikety (což je ve filmu relativně otevřeně kritizováno postavou knihovníka). Přes všechny kvality, kterému tomu filmu nejde upřít, musím bohužel napsat, že Světáci jsou komedií, která mě nedokázala rozesmát, která zestárla (obzvláště otravná hudební čísla), a ve které mě nejvíce zaujaly dobové záběry na noční Prahu na konci 60. let, kdy ještě jezdily po Václaváku tramvaje. Obávám se, že Podskalského filmům už asi nikdy na chuť nepřijdu. UPDATE 2.4.2022 - Když jsem viděl Světáky podruhé, trefily se mi do chuti mnohem víc. Přišlo mi to opravdu vtipné a dobře jsem se u toho pobavil. Ta hudební čísla mi sice stále přišla otravná, ale to skvostné obsazení a dialogy prostě přebijí vše. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (35)

  • Když Jaroušek (Vladimír Menšík) leze z okna na lešení a říká Boženě (Jiřina Bohdalová): "Hele, Božka, že je támhleto múzeum!", nebyla tato hláška vůbec ve scénáři, Menšíka prostě najednou napadla, tak to řekl. Bohdalová dle vlastních slov měla co dělat, aby nevyprskla smíchy. (IvcaG)
  • Příslušník VB zabuší na dveře bytu a zařve: „Bezpečnost,“, načež se Marcela (Jiřina Jirásková) chvatně vrací do obývacího pokoje ke zbytku osazenstva. V momentě, kdy má vejít do dveří, si ale můžeme na vteřinu všimnout, že za nimi ve skutečnosti čeká, až zazní od režiséra pokyn. (jlumos)
  • Ofina Zuzany (Iva Janžurová) v průběhu filmu různě mění délku, jelikož se film netočil chronologicky. Nejkratší je ve scéně v Diplomat Grillu, jelikož tato scéna se točila jako první. (jlumos)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama