Reklama

Reklama

Zkrocení zlé ženy

  • Itálie La bisbetica domata (více)

VOD (1)

Kateřina je hubatá, tvrdohlavá a zlá. Nemá nápadníky, a proto ji chce otec vyvdat dřív než druhou dceru. Nakonec se ale i pro Kateřinu najde ženich, který se brzy postará, aby jeho žena začala zpívat docela jinou písničku... Hned po příjezdu do Padovy v doprovodu svého sluhy Trania si mladý šlechtic Lucenzio všimne krásné plavovlasé dívky, do níž se okamžitě zamiluje. Brzy se má dozvědět, že jejím otcem je bohatý padovský kupec Baptista Minola, který má ale ještě starší dceru Kateřinu. Na rozdíl od půvabné, milé a poslušné Blanky je Kateřina hubatá, nezvladatelná a zlá. Svou sestru dokonce bije a otec je na ni příliš slabý. Není tedy divu, že Blanka nemá o nápadníky nouzi – současně se jí dvoří mladý Hortenzio i starý Gremio –, zatímco před Kateřinou každý raději utíká. Baptista se tedy rozhodne, že mladší Blanku provdá, teprve až se mu podaří dostat pod čepec divokou Kateřinu. Petruccio mezitím přemýšlí, jak se dostat do blízkosti milované Blanky, a protože se dozví, že otec pro ni hledá učitele, pověří Trania, aby se za něj vydával a ucházel se o Blanku. On sám se mezitím stane jejím učitelem, a bude si tak užívat její blízkosti. Hortenzio a Gremio se zase věnují usilovnému hledání manžela pro zpupnou Kateřinu, aby si pak jeden z nich mohl vzít krásnou Blanku. Prozatím se tito dva sokové spojí. Právě v té době se v Padově objeví i další mladý šlechtic – Petruccio, syn Antonia z Verony, Hortenziův přítel. Ten všude hlásá, že hledá ženu. Když se dozví o bohatství Baptisty a o jeho problémech s Kateřinou, ihned prohlásí, že si ji vezme. V kupcově domě se tak sejdou Petruccio, Hortenzio i Gremio a brzy se objeví i Tranio v roli Lucenzia, který představuje nového „učitele filozofie", skutečného Lucenzia. Přešťastný otec Baptista hned s Petrucciem sepíše svatební smlouvu a odjíždí nakoupit vše potřebné do Benátek. Mezitím se poprvé „utká" se svou divokou manželkou a zdá se, že navzdory křiku a házení vším možným v něm svéhlavá Kateřina přece jen našla zalíbení... Přichází den svatby, ale ženich nikde. Kateřina začíná zuřit, bude všem pro posměch. Nakonec se Petruccio objeví v otrhaném oblečení a přiměřeně rozjařený vínem. Před oltářem usíná a trvá drahnou dobu, než pronese své „ano". Nakonec jsou ale novomanželé svoji a přichází hostina. Tehdy Petruccio prohlásí, že musí nutně odjet: hosté se mají veselit, on ale musí pryč a s sebou si vezme i svou vzpouzející se ženu... Když nejprve za deště a pak i sněhu přijede prokřehlá Kateřina do Petrucciova domu, najde tam jen nepořádek, špínu, nedbalé služebnictvo, a přestože umírá hlady, manžel poručí, že se oba postí, a všechno jídlo pod záminkou, že je špatně připravené, vyhodí. Zoufalá Katka, která stráví noc sama, se ale nedá. Hned druhý den se pustí i se služebnictvem do úklidu, aniž by dbala na manžela. Zanedlouho se celý dům blýská čistotou a všichni mají na sobě nové a nažehlené šaty... V Padově mezitím Ranio najde muže, který přichází od Mantovy a podobá se Lucenziovu otci: přivede ho do Baptistova domu, aby hrál jeho roli a dal souhlas k sňatku Lucenzia s Blankou. Skutečný Lucenzio se ale s Blankou mezitím tajně ožení. Je rozhodnuto pozvat na svatební hostinu i Petruccia s Kateřinou... Petruccio na oko předvede manželce krásné šaty, ze kterých si má vybrat, ale nakonec je před jejíma očima všechny zničí – prý se mu zdají nehezké a nevhodné. Manželka má jet ve starých... Aby ženu potrápil, říká vše opačně, než to skutečně je: v noci tvrdí, že je bílý den, a když na cestě potkají pravého Lucenziova otce Vicenzia, který cestuje do Padovy, tvrdí, že je krásná mladá panna. Kateřina mu ale ve všem přikyvuje, a když obrátí, chytře se vymluví na špatný zrak. Společně pak dojedou do Padovy, kde se tak setkají falešný Vicenzio s pravým. Toho chce dát kupec zavřít, ale právě včas přichází Lucenzio s Blankou a vyžádá si od pravého otce požehnání pro sebe i pro svou ženu. Nadchází čas svatebního veselí. Kateřina je zadumaná, pak náhle vstane a vybídne k odchodu Blanku a vdovu, která se mezitím stala družkou Hortenzia. Lucenzio s Petrucciem se vsadí o 4 000 zlatých, čí manželka přijde jako první na jejich zavolání... (TV Prima)

(více)

Recenze (150)

monolog 

všechny recenze uživatele

Vsadím se, že tu fúrii nemusela Liz ani moc hrát. A italské manželství si tayky vymýšlet nemuseli. Asi nejlepší verze Taming of the shrew, co jsem kdy viděl. A mnohem mnohem lepší, než když jsem si tohle Zkrocení zlé ženy četl v knize. V knize je prostě jenom mluva, a všechno ostatní si člověk musí domyslet, což není zase tak jednoduché, protože ta mluva jede zatraceně rychle. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

V nedávné době jsem se inspirovala inscenací Divadla na Vinohradech a zaujala mě kritická debata, kterou bych nečekala. Předpokládala jsem, že u autora jako je Shakespeare, se nedivíme mnoha věcem. Například u hry z konce 16. století neočekáváme pokročilou emancipaci a genderovou rovnost. Konečně, volební právo žen pozvolna přišlo až na přelomu 19. a 20. století. Tato Zeffirelliho adaptace patří mezi slavné a oblíbené z mnoha důvodů. Navykli jsme si, že jeho adaptace Romea a Julie, Hamleta, nebo konečně i Jany Eyrové patří k tomu nejlepšímu, co dokázaly tyto předlohy inspirovat. Tato verze Zkrocení zlé ženy je také praktickou ukázkou manželského hereckého koncertu Elizabeth Taylorové a Richarda Burtona. Nemám tento páreček sice raději, než Mary Pickfordovou a Douglase Fairbankse, kteří hráli Kateřinu a Petruccia v roce 1929, ale je milé mít možnost sledovat tolik barev jejich vztahu. ()

Reklama

Jeremiah 

všechny recenze uživatele

Ženy potřebují muže, muži potřebují ženy. Každý z nich chce vládnout a rozhodovat, a velice často si neuvědomují, že nejdůležitější je, aby tito dva vytvořili jeden harmonický pár. Historie ukazuje, že vztahy se ve spirále opakují a mění - patriarchát, matriarchát, opět patriarchát až do nedávné doby, a nyní ? Tento film ukazuje na předčasnou snahu o nastolení ženské vůle - i když co si budeme nalhávat, kdo bývá často hlavou rodiny. Z vlastní zkušenosti vím, že harmonie v rodině může mít hodně podob . Myslím, že se jedná o povedený film s dobrými hereckými výkony a slušnou atmosférou, zasazenou do povedeného prostředí. Hezké 4. ()

classic 

všechny recenze uživatele

‹ Boli si svoji i v súkromí, a to sa taktiež odzrkadlilo na ich spoločnej filmovej tvorbe › , a ak by som si mal následne vybrať, ktorá ?, určite by nezvíťazila nákladná Kleopatra Josepha L. Mankiewicza z roku 1963, ale víťazí a dominuje, triumfuje, pozoruhodný, čiernobiely, sugestívny klenot Mikea Nicholsa z roku 1966 s názvom : Kto sa bojí Virginie Woolfovej? , čo je vskutku bravúrny film, aj vďaka excelentnej kamere Haskella Wexlera, b-o-d-k-o-č-i-a-r-k-a, tentokrát v tejto komediálnej hre podľa pera Williama Shakespearea, sú niekde v zlatej, strednej ceste, a tak by som teraz už hádam i rázom naznačil, že zaujímavé filmové prevedenie: Skrotenie zlej ženy, je v prvom rade zásluhou odborníka Franca Zeffirelliho na W.Sh. , ktorý má k dispozícii opuletné, obdivuhodné kostýmy, štylizované do danej doby, do stredoveku + výprava odpovedá svojim predpokladom, a tak sa dvaja velikáni herectva, i celej doterajšej kinematografie, stávali pre mňa akosi nezaujímaví, a pritom ich mám zvyčajne tak rád, vo veľkej obľube, len tu sú takí „neznesiteľní” , obidvaja, že mi liezli dlho na nervy ! Ďakujem za poučný dejepis, p. Zeffirelli, ale nikdy som sa počas sledovania nevžil s týmito zhýralými postavami, ktoré mi boli viac-menej ukradnuté, zbystril som, akonáhle som zbadal povestné, škandalózne DOU Taylor + Burton, no nevidieť ich v tomto rozpoložení by nebol vôbec žiadnym filmovým hriechom, de-facto, o nič dôležité by som aj tak neprišiel ! ()

Kroupa 

všechny recenze uživatele

Je možné, že psychologické pozadí "proměny" zlé ženy v tu nejlepší a nejoddanější není silnou stránkou tohoto filmu, je však třeba míti na paměti, že se jedná o Shakespearovu komedii, jde tedy o něco trochu jiného, ne nejméně o zábavu. A té jsem si užil velice mnoho. Ačkoli nejsem fanoušek Elizabeth Taylor, zde se mi jeví úchvatná. Pro Burtona ani nemám slov. Zkrátka paráda. ()

Galerie (64)

Zajímavosti (7)

  • O angažování Elizabeth Taylor (Katharina) a Richarda Burtona (Petruchio) rozhodlo to, že se stali koproducenty snímku. Jejich finanční spoluúčast přilákala i další producenty, kteří zpočátku o jejich angažování nechtěli ani slyšet. (Olík)

Související novinky

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

15.06.2019

Slavný italský scenárista a režisér Franco Zeffirelli zemřel ve věku 96 let. Zprávu médiím potvrdil jeho syn. Zeffirelli byl známý především adaptacemi Shakespearových her a taky pojetím klasických… (více)

Reklama

Reklama