Reklama

Reklama

Zkrocení zlé ženy

  • Itálie La bisbetica domata (více)

VOD (1)

Kateřina je hubatá, tvrdohlavá a zlá. Nemá nápadníky, a proto ji chce otec vyvdat dřív než druhou dceru. Nakonec se ale i pro Kateřinu najde ženich, který se brzy postará, aby jeho žena začala zpívat docela jinou písničku... Hned po příjezdu do Padovy v doprovodu svého sluhy Trania si mladý šlechtic Lucenzio všimne krásné plavovlasé dívky, do níž se okamžitě zamiluje. Brzy se má dozvědět, že jejím otcem je bohatý padovský kupec Baptista Minola, který má ale ještě starší dceru Kateřinu. Na rozdíl od půvabné, milé a poslušné Blanky je Kateřina hubatá, nezvladatelná a zlá. Svou sestru dokonce bije a otec je na ni příliš slabý. Není tedy divu, že Blanka nemá o nápadníky nouzi – současně se jí dvoří mladý Hortenzio i starý Gremio –, zatímco před Kateřinou každý raději utíká. Baptista se tedy rozhodne, že mladší Blanku provdá, teprve až se mu podaří dostat pod čepec divokou Kateřinu. Petruccio mezitím přemýšlí, jak se dostat do blízkosti milované Blanky, a protože se dozví, že otec pro ni hledá učitele, pověří Trania, aby se za něj vydával a ucházel se o Blanku. On sám se mezitím stane jejím učitelem, a bude si tak užívat její blízkosti. Hortenzio a Gremio se zase věnují usilovnému hledání manžela pro zpupnou Kateřinu, aby si pak jeden z nich mohl vzít krásnou Blanku. Prozatím se tito dva sokové spojí. Právě v té době se v Padově objeví i další mladý šlechtic – Petruccio, syn Antonia z Verony, Hortenziův přítel. Ten všude hlásá, že hledá ženu. Když se dozví o bohatství Baptisty a o jeho problémech s Kateřinou, ihned prohlásí, že si ji vezme. V kupcově domě se tak sejdou Petruccio, Hortenzio i Gremio a brzy se objeví i Tranio v roli Lucenzia, který představuje nového „učitele filozofie", skutečného Lucenzia. Přešťastný otec Baptista hned s Petrucciem sepíše svatební smlouvu a odjíždí nakoupit vše potřebné do Benátek. Mezitím se poprvé „utká" se svou divokou manželkou a zdá se, že navzdory křiku a házení vším možným v něm svéhlavá Kateřina přece jen našla zalíbení... Přichází den svatby, ale ženich nikde. Kateřina začíná zuřit, bude všem pro posměch. Nakonec se Petruccio objeví v otrhaném oblečení a přiměřeně rozjařený vínem. Před oltářem usíná a trvá drahnou dobu, než pronese své „ano". Nakonec jsou ale novomanželé svoji a přichází hostina. Tehdy Petruccio prohlásí, že musí nutně odjet: hosté se mají veselit, on ale musí pryč a s sebou si vezme i svou vzpouzející se ženu... Když nejprve za deště a pak i sněhu přijede prokřehlá Kateřina do Petrucciova domu, najde tam jen nepořádek, špínu, nedbalé služebnictvo, a přestože umírá hlady, manžel poručí, že se oba postí, a všechno jídlo pod záminkou, že je špatně připravené, vyhodí. Zoufalá Katka, která stráví noc sama, se ale nedá. Hned druhý den se pustí i se služebnictvem do úklidu, aniž by dbala na manžela. Zanedlouho se celý dům blýská čistotou a všichni mají na sobě nové a nažehlené šaty... V Padově mezitím Ranio najde muže, který přichází od Mantovy a podobá se Lucenziovu otci: přivede ho do Baptistova domu, aby hrál jeho roli a dal souhlas k sňatku Lucenzia s Blankou. Skutečný Lucenzio se ale s Blankou mezitím tajně ožení. Je rozhodnuto pozvat na svatební hostinu i Petruccia s Kateřinou... Petruccio na oko předvede manželce krásné šaty, ze kterých si má vybrat, ale nakonec je před jejíma očima všechny zničí – prý se mu zdají nehezké a nevhodné. Manželka má jet ve starých... Aby ženu potrápil, říká vše opačně, než to skutečně je: v noci tvrdí, že je bílý den, a když na cestě potkají pravého Lucenziova otce Vicenzia, který cestuje do Padovy, tvrdí, že je krásná mladá panna. Kateřina mu ale ve všem přikyvuje, a když obrátí, chytře se vymluví na špatný zrak. Společně pak dojedou do Padovy, kde se tak setkají falešný Vicenzio s pravým. Toho chce dát kupec zavřít, ale právě včas přichází Lucenzio s Blankou a vyžádá si od pravého otce požehnání pro sebe i pro svou ženu. Nadchází čas svatebního veselí. Kateřina je zadumaná, pak náhle vstane a vybídne k odchodu Blanku a vdovu, která se mezitím stala družkou Hortenzia. Lucenzio s Petrucciem se vsadí o 4 000 zlatých, čí manželka přijde jako první na jejich zavolání... (TV Prima)

(více)

Recenze (149)

andiek05 

všechny recenze uživatele

K úplné dokonalosti mi tam přece jen něco chybělo, ale pětku mohu dát s klidnou duší :-D Nějaká zpracování jsem již viděla, ať už divadelní nebo filmové, např. Deset důvodů, proč tě nenávidím, a tuto Shakespearovu hru" můžu, baví mě. Jak jsem již zmínila, pár drobností bych pozměnila, ale to jsou vyloženě detaily ... ()

classic 

všechny recenze uživatele

‹ Boli si svoji i v súkromí, a to sa taktiež odzrkadlilo na ich spoločnej filmovej tvorbe › , a ak by som si mal následne vybrať, ktorá ?, určite by nezvíťazila nákladná Kleopatra Josepha L. Mankiewicza z roku 1963, ale víťazí a dominuje, triumfuje, pozoruhodný, čiernobiely, sugestívny klenot Mikea Nicholsa z roku 1966 s názvom : Kto sa bojí Virginie Woolfovej? , čo je vskutku bravúrny film, aj vďaka excelentnej kamere Haskella Wexlera, b-o-d-k-o-č-i-a-r-k-a, tentokrát v tejto komediálnej hre podľa pera Williama Shakespearea, sú niekde v zlatej, strednej ceste, a tak by som teraz už hádam i rázom naznačil, že zaujímavé filmové prevedenie: Skrotenie zlej ženy, je v prvom rade zásluhou odborníka Franca Zeffirelliho na W.Sh. , ktorý má k dispozícii opuletné, obdivuhodné kostýmy, štylizované do danej doby, do stredoveku + výprava odpovedá svojim predpokladom, a tak sa dvaja velikáni herectva, i celej doterajšej kinematografie, stávali pre mňa akosi nezaujímaví, a pritom ich mám zvyčajne tak rád, vo veľkej obľube, len tu sú takí „neznesiteľní” , obidvaja, že mi liezli dlho na nervy ! Ďakujem za poučný dejepis, p. Zeffirelli, ale nikdy som sa počas sledovania nevžil s týmito zhýralými postavami, ktoré mi boli viac-menej ukradnuté, zbystril som, akonáhle som zbadal povestné, škandalózne DOU Taylor + Burton, no nevidieť ich v tomto rozpoložení by nebol vôbec žiadnym filmovým hriechom, de-facto, o nič dôležité by som aj tak neprišiel ! ()

Reklama

Gastovski 

všechny recenze uživatele

Franco Zeffirelli si tímto získal moji pozornost; další jeho Shakespearovská adaptace a opět jsem byl nadšen. A navíc ještě více než u Romea a Julie. Zkrocení zlé ženy je vyloženě veselohra, která je velmi vtipná a působí velmi živelným dojmem díky ústřední ikonické dvojici Taylor / Burton. Tyto adaptace mají své kouzlo, které však nemusí sednout každému. Ale já se u této expresivně podané taškařice bavil královsky. 4,5*. ()

Jeremiah 

všechny recenze uživatele

Ženy potřebují muže, muži potřebují ženy. Každý z nich chce vládnout a rozhodovat, a velice často si neuvědomují, že nejdůležitější je, aby tito dva vytvořili jeden harmonický pár. Historie ukazuje, že vztahy se ve spirále opakují a mění - patriarchát, matriarchát, opět patriarchát až do nedávné doby, a nyní ? Tento film ukazuje na předčasnou snahu o nastolení ženské vůle - i když co si budeme nalhávat, kdo bývá často hlavou rodiny. Z vlastní zkušenosti vím, že harmonie v rodině může mít hodně podob . Myslím, že se jedná o povedený film s dobrými hereckými výkony a slušnou atmosférou, zasazenou do povedeného prostředí. Hezké 4. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Nie som fanúšikom filmov podľa predlohy od Shakespeara, ani shakespearovskej "mluvy", no tento snímok bude patriť k výnimkám. Pre mňa sa tu podaril taký malý zázrak a pravdepodobne už neuvidím lepšie spracovanie tejto Shakespearovskej veselohry ako toto od Zeffirelliho. Bolo vidno ako si to obaja, hlavne R. Burton užívajú. To bol teda živel. Silný napdriemer. 85/100 ()

Galerie (64)

Zajímavosti (7)

  • Richard Burton (Petruchio) a Elizabeth Taylor (Katharina), kteří byli během natáčení manželé, se prý srdečně zasmáli, když druhý den po světové premiéře v Daily Mirror vyšla kritika s palcovým titulkem „Zkrocení zlé ženy, jeden den u Burtonových.“ (Pavlínka9)

Související novinky

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

Zemřel režisér Franco Zeffirelli

15.06.2019

Slavný italský scenárista a režisér Franco Zeffirelli zemřel ve věku 96 let. Zprávu médiím potvrdil jeho syn. Zeffirelli byl známý především adaptacemi Shakespearových her a taky pojetím klasických… (více)

Reklama

Reklama