Reklama

Reklama

Posvátná relikvie, jejíž moc může změnit celý svět. Richard Burton jako římský tribun, jehož osud navždy ovlivní Kristovo roucho... Hlavním hrdinou příběhu je římský tribun Marcellus Gallio v podání hvězdného Richarda Burtona, který byl za svůj heroický výkon nominován na Oscara. Marcellus se po dlouhých letech shledává se svou milovanou dívkou Dianou (Jean Simmonsová), o jejíž přízeň se však uchází i mocný následovník římského trůnu Caligula. Troufalý Marcellus je za trest vyslán k římskému vojsku do Jeruzaléma, na cestě za jistou smrtí ho doprovází jeho věrný otrok Demetrius (Victor Mature). Dcera mocného římského senátora Diana nakonec dosáhne u císaře Tiberia jeho osvobození, před návratem ale musí vykonat svou poslední povinnost – popravit v zapomenuté provincii fanatika Ježíše Krista. Marcellovi ulpí na rukou krev Božího syna, který svým věrným následovníkům na světě zanechá své slovo a vzácnou relikvii v podobě roucha, které oplývá nepředstavitelnou mocí. Posvátné roucho oblékne nic netušící Marcellus, navždy tím změní nejen svůj život, ale osud celého lidstva... Širokoúhlý formát představoval pro hollywoodská studia v 50. letech 20. století nejmocnější zbraň, jak čelit drtivému nástupu televize. Soutěžilo mezi sebou několik nekompatibilních technologií, jedním z nejpopulárnějších systémů se nakonec stal CinemaScope z dílny společnosti Twentieth Century-Fox. CinemaScope byl proti konkurenčním projektům relativně levný, technicky jednoduchý a používal tradiční 35mm filmový pás. První snímek natočený v tomto formátu byl uveden v roce 1953, jednalo se o velkolepý historický epos Roucho podle románu Lloyda C. Douglase. Děj se odehrává za vlády římských císařů Tiberia a Caliguly v době počátků křesťanství a rozvíjí fiktivní příběh kolem posvátného roucha Ježíše Krista. Davové scény, kolosální bitvy a nákladné dekorace daly dokonale vyniknout novým možnostem širokoúhlého obrazu. Za výpravu a kostýmy byl snímek ostatně po zásluze vyznamenán Oscary. Divácký i finanční úspěch spektakulárního historického eposu předznamenal rozkvět tohoto oblíbeného hollywoodského žánru, který vyvrcholil v 60. letech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Děsně zajímavý příběh, který mě doslova od prvních minut pohltil a fakt jsem byl nemálo uchvácenej, až do Ježíšova ukřižování, pak se směřování filmu pochopitelně změnilo, ale už mě to tak nebavilo, protože to všechno bylo tak jasný, nevim. Richard Burton hystericky vykřikující "Were you out there?" mě prostě nepřesvědčil, stejně tak přehrávající řecký otrok. A křesťané doslova přetékající láskou mě také nijak neimponovali. Hlavně Justus a Miriam. Díkybohu se pak i ten Demetrius uklidnil:) A Caligula je nemalej masér:) PS: Jedná se o první celovečerní film natočený v systému CinemaScope. Není to první širokoúhlý film! ()

Mol 

všechny recenze uživatele

STAND BACK! YOU'RE NOT ON TRIAL! THERE'S NO EVIDENCE AGAINST YOU! THEN IF IT PLEASE YOU, SIRE, I'LL PROVIDE EVIDENCE! I HAVE NO WISH TO LIVE ANOTHER HOUR IN AN EMPIRE RULED BY YOU!! První cirka hodina je úžasná. Tribun Marcellus je floutek a jediný co ho zajímá je víno, ženy, zpěv. Bohužel pak přijede mesiáš na oslu a všechno zhatí. Marcellus ho musí ukřižovat a to už se k němu otočí zády i Demetrius, s kterým to vypadalo na velké přátelství. Jestli něco vyzdvihnu, tak určitě způsob, jakým je do filmu zakomponována postava Ježíše. Nikdy ho neukážou z blízka. Díky tomu dostává ve filmu opravdovou tajemnou formu. Výborný byl také Caligula a jeho věčně naštvaná nálada. Jak takovej blázen mohl být císařem, to tedy opravdu nevím. ()

Reklama

AGAMENON 

všechny recenze uživatele

Jedno z přelomových děl v dějinách kinematografie, byť nikoliv svými kvalitami, ale spíše jenom díky "nové" širokoúhlé kameře. Roucho je natočeno podle knižního bestselleru luteránského pastora Lloyda C. Douglasa. Osobně jsem knihu nečetl, ale narazil jsem na pár nepěkných poznámek na scenáristy, kteří příběh dost upravili. Člověk je nevděčný tvor, hledající na všem mouchy a já jich taky pár našel, bohužel. Když už jsme začali scénářem, je smutnou pravdou, že některé postavy se chovají velmi podivně a hlavně Demetriuv přerod v následovníka Ježíše Krista je dosti nepřesvědčivý. Nepochybuji, že měl Kristus neobyčejné charizma, přesto se zdráhám uvěřit, že dokázal proměnit bezvěrce na zaníceného, skoro až fanatického, křesťana pouhým letmým, několikavteřinovým pohledem. Co se týče hereckého obsazení, je takřka dokonalé, Richard Burton byl skvělý herec a tady to jen dokazuje. Jediný, kdo mi moc neseděl, byl Jeff Morrow coby centurion Paulus, který dle mého názoru, tlačil příliš na pilu, aby dokázal, jaký je to bídák (i když měl v mnoha věcech pravdu). Avšak musím pochválit nádhernou výpravu, Řím je skutečně majestátní (za vydatné pomoci zadních dokreslovaček), přesto jsem po celou dobu očekával více. Např. Jeruzalém pořádně neuvidíme, pokud pomineme polorozpadlé hradby a několik ošuntělých uliček. Dalším problémem, hlavně v dnešní době, bude skoro totální absence akčních scén, takže pokud někdo touží po římských legiích, drtících svými okovanými sandály ostatní národy, musí se obrátit k italské produkci. Násilí, krev a jiné "perverznosti" neměli být tahákem, nýbrž monumentální výprava, davové scény a hlavně nová technologie cinemascopu. Diváci měli odcházet z biografu ohromeni novými možnostmi techniky a taky občerstveni na duchu. Roucho je prostě standardní mravokárný velkofilm, který dokonale ilustruje americkou touhu po obnovení morálních hodnot, tj. zaručený kasovní trhák. Na závěr se musím přiznat k jedné věci, nikdy jsem neměl rád skladatele Newmana a je jedno, jaké má křestní jméno. Rád není to přesné slovo, prostě mi jejich hudba nesedí. Alfred, nejznámější z klanu Newmanů, složil solidní, přesto ne mému uchu vždy lahodící hudbu, ale milostný motiv je opravdu nádherný.Shrnuto a podtrženo, Roucho je klasickou ukázkou amerického biblického velkofilmu z 50. let, málo akce, spousta vznešených slov a velkých gest. Film se mi hodně líbil, ale nějak jsem čekal více. Kdysi odvysíláno na Nově se Zlínským dabingem (malé, nepatrné plus), ke kterému bych taky nějakou malou poznámku měl. P.S. Knihu si zakoupím, až Karmelitánské nakladatelství udělá dotisk (prezenčně to číst v mzk nebudu), zatím musím vzít zavděk Velkým rybářem od stejného autora. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Celkom pôsobivá biblická dráma vo farbe s alternatívnym výpravným príbehom, ktorá má na svoju dobú skvelý vizuál a nesie pekné posolstvo. Na výkon mladého Burtonu, ktorý vyzerá staršie ako má v skutočnosti rokov, sa dá spoľahnúť a na krásnu Jean Simmonsovú sa vždy dobre pozerá. Výpravný príbeh so starovekého Ríma má blízko k historickému eposu, bráni mu vlastne iba silný kresťanský podtext, ktorý vyplynie do silného záveru. Škoda iba, že bojových scén nebolo viac. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

I když smyšlený, tak docela pěkný biblický příběh. Pronásledování křesťanů, se však rozmohlo později, tedy určitě ne tak v masivním množství, jak je zobrazováno v tomto filmu za panování císaře Tiberia resp. poté Caliguly (tohle že byl Caligula?). Film je vůbec historicky nevěrohodný (který film z té doby ale není?), to tentokrát nechám stranou, nemám chuť to tu rozebírat, jen lituji toho že si v té době tvůrci filmu, nepřizvali k sobě občas nějakého akademického odborníka-historika. Chybělo mi tu ale především více akčních scén, a méně těch patetických, jinak jako biblický příběh, hýřící barvami (šlo o první film v systému Cinemascope), v pozadí s ukřižováním Ježíše Krista pěkné, především pro člověka, který má takové filmy rád a není až zas takový hnidopich. O maličko lepší je ale i tak pokračování pod názvem "Demetrius a Gladiátoři", kde pokračují Victor Mature (Demetrius) a Jay Robinson (Caligula). ()

Galerie (101)

Zajímavosti (21)

  • Scenárista Philip Dunne vo svojich memoároch dôrazne naznačil, že väčšinu práce na scenári nevykonal on (hoci mal výhradné zásluhy), ale spisovateľ, ktorý bol na čiernej listine pre ľavicové presvedčenie. Bol to Albert Maltz, celoživotný komunista, ktorý získal spoločné uznanie s Dunnem na nových vydaniach filmu až niekoľko rokov po svojej smrti v roku 1985. (Arsenal83)
  • Caligula (Jay Robinson) systematicky neprenasledoval kresťanov, ako je naznačené vo filme (rímski vojaci zabíjali Justa v Káne). Prvé prenasledovanie kresťanov organizované rímskou vládou bolo za cisára Nera v roku 64 nl po veľkom požiari Ríma a odohralo sa výlučne v meste Rím. (Arsenal83)
  • Prepracovaný plagát k filmu má jednu do očí bijúcu chybu. Tvár ženy nie je Jean Simmons. Pôvodne bola totiž obsadená Jean Peters do úlohy Diany, lenže otehotnela. Herečky preto vymenili, ale plagát už nie. (Arsenal83)

Reklama

Reklama