Reklama

Reklama

V Riu si musí každý policista vybrat mezi úplatky, odchodem nebo bojem. Oni si vybrali boj... Kapitán Nascimento jako velitel elitní jednotky brazilské policie, zvané BOPE, vede válku s drogovými dealery už několik let. V Rio de Janeiru je přes 700 slumů ovládaných po zuby ozbrojenými dealery. Mají HK, Uzi, AR-15, zbraně, které se v jiných zemích používají ve válkách. Tady jsou v rukách gangsterů. Jejich střela prolétne autem jako papírem. Ve městě, jako je Rio, nechodí policie do favel bránit zákon. V Riu závisí mír na rovnováze mezi gangsterskou municí a korupcí policistů. Když jde čestný policajt do favel, obvykle se něco semele. Matias a Neto byli přesně ti, kdo ještě věřili, že policie může konat správně. A právě ty potřebuje kapitán Nascimento, aby z nich mohl vychovat své nástupce. Vede tuhle krutou válku už pěkně dlouho a začíná jí mít plné zuby. A taky čeká syna... Film, zachycuje se syrovou a dynamickou otevřeností příběh inspirovaný skutečnými událostmi, které se odehrály v riodejaneirských favelách v roce 1997 těsně před návštěvou Svatého otce z Říma. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (649)

Zeck 

všechny recenze uživatele

V prvé řádě, tento film se absolutně nedá srovnávat s Městem bohů, až na zobrazenou korupci v policii a drogové gangy, je to naprosto odlišný šálek kakaa. Elitní jednotka je přímá a moc se s tim tzv. nesere, zatímco Město bohů je dlouhé vyprávění životních příběhů, od dětství až do dospělosti. Čekal jsem od Tropa de Elite skutečnou jízdu plnou přestřelek a drsných obličejů, skákání za auta a střílení ze vzduchu. Dostal jsem poměrně zajímavé vyprávění tří životních epizod, které ve výsledku vyflusnout tento film. Zobrazení gangů se zjednodušilo na pár puberťáků s AKčkama, což mě trochu mrzí, protože v Městě bohů ačkoliv také puberťáci, ale vypadali rozhodně strašidelněji a člověk pak neměl chuť cestovat do Ria ani kdyby dostal letenky zdarma. Drsné policejní metody (elitní jednotky), byly to, co ozvláštňuje tento film, protože narozdíl od američanů a jím podobným, si na nic nehrají a zobrazují holou skutečnost, mučení, škrcení, popravování. Drsné prostředí, drsní fízlové. Bavilo, nenadchlo, neurazilo. 70% 27.11.09 ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Rio de Janeiro už pro mě po tomto filmu není tak zajímavým turistickým střediskem. Spíš už se mi sem nechce vůbec. Tenhle velice sugestivní, drsný a politicky nekorektní film totiž ukazuje toto město jako válečnou zónu plnou dealerů drog a zkorumpovaných policistů. Atmosféra filmu je vynikající a takový ten pocit nenávisti k policistům a také beznaděje je z toho chvilkama fakt hodně cejtit. Kamera je správně rozklepaná a akční scény se s tím taky nepářou. Tenhle film je ale taky o postavách a i tady to vychází, neboť je to jak perfektně zahrané, tak i napsané. Akorát škoda, že se někdy v půlce filmu trochu zasekne tempo a chvíli je to trochu nudné. Vynikající závěr to ale zase napravil. ()

Reklama

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Na hrubé pytle ze slumů hrubá záplata lebky probodnuté dýkou - až si člověk vzpomene na jednu z epizod Itchy a Scratchy a nápis na policejním voze: "To protect and sever". Hoši z BOPE dávají policejní brutalitě nový rozměr a řekněme si otevřeně, že třeba taková výslechová metoda "Najdi pravdu v mikrotenovém sáčku" respektuje základní lidská práva stejně jako chlapci z favel životní styl straight edge. Vítejte v Riu! Filmařsky znehodnoceno hodně slabou první půlkou, kdy se Nascimentův voiceover marně snaží zakrýt nevhodně zvolenou strukturu vyprávění - výsledkem je pak celková neucelenost a mizerný emoční dopad. Příběh o elitních černokošiláčích, co si do akce neberou helmu ani pouta, navíc může svádět k myšlence, že to celé Padilha natočil s na bok učesanou patkou a malým hřebínkem pod nosem, ale neměl bych mu to za zlé, protože: a) kriminalita v rodném městě ubírá na liberálním přesvědčení, b) vyprofiloval se jako naprosto ideální režisér pro nového, podobně orientovaného, Robocopa. Osobně si myslím, že by toho detroitského plecháče uvítal i doma v Riu, kde by k těm opáleným Clarencům Boddickerům pravidelně pronášel své: „Dead or alive, you're coming with me!“ ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Tak tomu poviem akčný nárez. Film plný akcie, špiny a bordelu veľkomesta. Drsné podmienky si žiadajú drsné riešenia, prežijú len tí, čo si to uvedomia.... Pri tomto filme človeku docvakne, že nie vždy je priestor na veľkodušnosť a milosrdenstvo, pretože nie každý je toho hoden. 80/100 ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Co dva roky se mé cesty protnou s nějakým brazilským filmem. Co dva roky je to navíc s filmem, na který se dá jen těžko zapomenout. Letos to vyšlo na Tropa de Elite. Snímek, který zašel autentičností a intenzitou žážitku možná až příliš daleko. Typ filmu jakého bychom se v západní produkci prostě nedočkali. Každá z částí je o něčem jiném a trochu jinak. Pravomoci zneužívající speciální jednotky, zkorumpovaná policie, bezvýchodná sociální situace ve slumech, politika, systém, společnost či výcvik jednotek. Vše vás po celou stopáž ždíme až na dřeň, čemuž vydatně napomáhá dokumentární styl à la Greengrass. Přes všechny silné stránky filmu, především pak v jeho druhé polovině, je na něm to nejlepší (či nejhorší, jak se to vezme) přerod Matiase. Z toho mrazí v zádech. Ze záporů jsou tu pouze čistě osobní věci. Ať již to, že Matiasovi brýle působí v elitní jednotce poněkud nevěrohodně, tak i nepřítomnost zahalení obličeje jejich příslušníků (EDIT po čase: po vidění dokumentů Favela Rising a Bus 174 beru tyto mé naivní výtky zpět). Jde o silný film. Dokonce výjimečný. Ovšem v žádném smyslu slova "pěkný". Dobro? Zlo? Ale jděte, to jsou dávno přežité pojmy. Žádné naděje, žádné iluze, žádné dobré pocity; čistá deprese. To je to co ve vás Tropa de Elite zanechá. Na hodně, hodně dlouhou dobu. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (11)

  • Knižní předloha byla v době vydání velmi kontroverzní, protože líčila policejní jednotku BOPE jako "stroj na zabíjení" a podrobně popisovala zmařený pokus o atentát na tehdejšího levicového guvernéra Ria de Janeira Leonela Brizolu. Vojenská policie poté údajně pokárala a zavrhla spoluautora knihy, bývalého člena BOPE Andrého Batistu. (chelseaman22)
  • Hlavní postava Roberta Nascimenta (Wagner) byla pojmenována podle zločince Sandra Nascimenta, který byl zastřelen policií 12. 6. 2000 po únosu autobusu, o němž pojednává dokument Ônibus 174 (2002). Inspirací pro postavu byl skutečný příslušník jednotky BOPE a spoluautor knižní předlohy Rodrigo Pimentel, který se objevil v malé roli v pokračování filmu Elitní jednotka 2: Vnitřní nepřítel (2010). (Caaslav)
  • Film se stal trhákem již tři měsíce před svým oficiálním uvedením. Uniklé nelegální kopie filmu, kterou režisér nazval "třetí verzí sestřihu", zaplavily ulice všech velkých brazilských měst a prodávaly se v přepočtu za 5 amerických dolarů za kus. Vyšetřování odhalilo, že originální DVD bylo ukradeno společnosti Drei Marc, která měla na starosti titulky k filmu. Nelegální kopii zhlédly nejméně tři miliony lidí, což je o 600 000 více, než kolik jich film vidělo během jeho uvedení v kinech. Přesto byl film v Brazílii v roce 2007 největším kasovním trhákem. (DaViD´82)

Související novinky

Padilha si opět vyšlápne na zkorumpované poldy

Padilha si opět vyšlápne na zkorumpované poldy

15.04.2013

Brazilec José Padilha, který se proslavil dvěma díly nekompromisního nářezu Elitní jednotka, pořád bojuje s remakem RoboCopa. A přestože ho tato zkušenost před několika měsíci přiměla prohlásit, že… (více)

RoboFassbender?

RoboFassbender?

26.09.2011

Není vyloučeno, že Michael Fassbender si po roli androida v Prometheovi Ridleyho Scotta střihne další sci-fi roli. Dokonce jednu z nejikoničtějších vůbec. Brazilský režisér José Padilha, kterého… (více)

A remake RoboCopa vám přináší...

A remake RoboCopa vám přináší...

13.03.2011

Darren Aronofsky? Kdepak, ten od projektu dávno odstoupil kvůli odkladům, způsobeným finančními problémy studia MGM. To se mezitím otřáslo z nejhoršího a rozběhlo jak práce na Hobitovi a třiadvacátém… (více)

Reklama

Reklama