Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Krajinou zdevastovanou zuřící třicetiletou válkou prchá potulný Vogel (O. Sharif). V zapomenutém cípu bavorských Alp nachází vesnici nedotčenou válečnou vřavou. Záhy se však zjevuje malý vojenský oddíl vedený Kapitánem (M. Caine), místo obvyklého drancování se však bitvami zocelený muž rozhodne strávit zde poklidnou zimu a nabrat síly před dalším tažením. Ve vesnici tak panuje křehké příměří - jak vojáci tak místní obyvatelé se musí navzájem respektovat, protože obě strany se paradoxně potřebují. Skrytě však dochází k vyhrocování vztahů, které vede po odchodu vojáků k boji o moc a nejen symbolické vyřizování účtů - ať už v rovině mezilidských či církevních vztahů. (Robbi)

(více)

Recenze (169)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Velká studia se nikdy pečlivostí, pokud jde o historické reálie, nevyznačovala a to se dá vztáhnout i k Poslednímu údolí. Spousta detailů, ale i zásadnějších věcí ohledně myšlení a konání postav trpí ahistoričností, je to zkrátka scénáristův konstrukt ve stylu "to se bude v 2. polovině 20. století dobře prodávat a vzbudí patřičné emoce, tak to tam strčíme". Jen čistě namátkou důstojník by se ke své faktické pozici ateisty veřejně v době náboženských válek a hranic s kacíři nepřiznával - už jen proto, že by ztratil respekt u svých podřízených a dal do ruky mocnou zbraň svým soupeřům o nadvládu nad vesnicí. Přesto všechno patří tento film k tomu výrazně lepšímu, co v oné době na historické téma vzniklo. Protiválečný étos je zřejmý, ve snímku jsou zajímavé postavy a dramatický konflikt funguje. Střetnutí víry a politické moci na jedné straně, stejně jako konflikt idealismu a cynického pragmatismu, přináší filmovému fanouškovi spoustu zajímavých scén a katarzi. Navíc má film v podobě Michaela Caina a Omara Sharifa i hvězdné herecké obsazení. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že náš Karel Zeman dokázal ve své Bláznově kronice válečné běsnění zobrazit za zlomek nákladů filmařsky objevněji, s nadhledem a humorem. Na druhé straně, James Clavell vyšel vstříc příznivcům dobrodružné podívané a do svého snímku začlenil nejen řadu šarvátek žoldnéřů, ale i krvavou bitvu o velké město. Celkový dojem: 75 %. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Tenhle film se opravdu velmi těžko popisuje. Ve všem souhlasím s uživatelem Rob Roy, ten mi promluvil přímo z duše. Sama bych to nedokázala popsat lépe a v podstatě můžu souhlasit i se všemi ostatními, kteří sem k to mu to filmu něco připsali. Takže mi nezbylo nic, co by měla k to mu to výbornému filmu dodat já. Vlastně mě něco málo napadlo. Po dlouhé době šlo o velice zajímavý filmový zážitek a pohled na třicetiletou válku, i když ten pohled byl z trochu jiné strany. ()

Reklama

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Docela netypický válečný film, který se odehrává někdy kolem roku 1643 (usuzuju podle opakovaných odkazů na 12 let staré vyplnění Magdeburgu) v zapadlé horské vesničce v Bavorsku. Jedna rovina je střet nejméně čtyř pohledů na svět - oportunistického a cynického žoldáka "kapitána", potulného učitele, který přišel ve válce o všechno, starosty - v zásadě kapitánova civilní varianta -, a místního kněze. Tvůrci se do filmu ať už napřímo, nebo prostřednictvím dialogů a vzpomínek, snažili dostat maximum věcí, které tehdy tvořily svět - aktuální (násilí a vojenské loupeživé bandy, mor, hlad, válka jako celek) i dlouhodobější (boj o moc, náboženství a jeho souvislosti vč. čarodějnictví, mezilidské vztahy). Musím říct, že se mi to hodně líbilo, Omar Sharif je dobrý, ale Michael Caine zahrál tak, že i když je jeho postava vlastně podstatou zla, dřív nebo později mu začnete tak nějak fandit a tu vypálenou vesnici z úvodu filmu mu nakonec i prominete. :-)) Za zmínku rozhodně stojí i hudba Johna Barryho, která se mi líbila tak, že ji mám i na profilu. Jediná věc, kterou bych tvůrcům trochu vytknul, je dost silné proticírkevní ladění, které si mohli u filmu ze 17. století odpustit, ale tak hrozné, abych nedal 5*, to zase není. ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Je zajímavé, že tenhle film jsem velkou spoustu let neviděla a teď jsem na něj narazila u jednoho uživatele v oblíbených, rozklikla - a v okamžiku se mi vrátil a já nechápala, jak jsem na něj mohla zapomenout.Clavell -záruka kvality.A já bych nechtěla být v téhle době ani chvilku,ta krutá třicetiletá válka, která se na chvíli zastaví v jednom alpském údolí, ta která zlikvidovala a zabila všechno,ta teď musí na nutnou chvíli vyhlásit něco jako příměří, k velkému potěšení už tak zdecimovaného obyvatelstva.Ženy by mohly vyprávět. A tak Omar Shariff a Michael Caine proti sobě na pozadí Alp ,v jedné vesnici, kde se ještě nějaké zásoby dají najít,můžete i někoho zabít a hrát si na dobyvatele. Ta nesmyslnost války a fanatismus některých kněží, kteří jsou ve jménu víry schopni čehokoliv....skvělý film s nádhernou hudbou a jasným postojem autora k církvi a válce. Co chtít víc? ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Válka, která ve filmu svede dohromady idealistu a pragmatika, trvala třicet let. Válka, kterou mezi sebou muži vedou, válka ideologická, trvá věčně. Dramatické napětí Posledního údolí, zasazeného do drsné doby, kdy byly ještě výhružky vykleštěním míněny vážně, pramení ze střetu idejí, potažmo z prosté touhy udržet si moc a přežít. Chaotické období třicetileté války Clavellovi umožnilo rozehrát proti sobě muže hájící neslučitelné světonázory. A hájící je s nasazením života (teprve na jehož konci jeden z mužů uvěří, čemu dosud věřit odmítal). Zasazen do současnosti, ke které má film rozhodně co říct (a nejen ústy Vogela, moderně uvažujícího člověka, jenž nás provází dějem), nepůsobil by příběh pro nezlomnou víru svých představitelů věrohodně. Slovo nevítězí nad obrazem, jak by jeden od režírujícího spisovatele čekal, ale stejně je to myšlenková komplexnost, ne krutost páchaného násilí, čím Poslední údolí dosahuje mimořádně působivosti. 80% Zajímavé komentáře: verbal, curunir, blackJag ()

Galerie (9)

Zajímavosti (8)

  • Úlohu Gnarleda Peasanta mal pôvodne stelesniť Martin Miller, ale tesne pred prvou klapkou ho postihol masívny infarkt a zomrel. Na jeho miesto nastúpil Edward Underdown. (classic)
  • Snímok bol nakrútený na prianie ABC Pictures po dohode so Cinerama Releasing Corporation v širokouhlom prevedení, ale nákladný proces Todd-Ao znamenal finančnú katastrofu, ktorú nezachránili ani 35 mm verzie. Dvadsať percentné výnosy znamenali straty vo výške miliónov dolárov a spoločnosť ABC Pictures rok po uvedení filmu do kín ukončila činnosť. Taktiež technológia Todd-Ao musela čakať na opakované použitie až do roku 1992 vo filme Baraka. (classic)
  • Scénář byl napsán podle stejnojmeného historického románu od J. B. Picka. (Marek#33)

Související novinky

Omar Sharif 1932 – 2015

Omar Sharif 1932 – 2015

11.07.2015

Ve věku 83 let nás dnes opustil egyptský herec Omar Sharif. Charismatická legenda zemřela na infarkt v nemocnici v Káhiře a zanechala po sobě nejen syna Tareka, ale také šedesátiletou kariéru… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno