Režie:
Martin ScorseseScénář:
Laeta KalogridisKamera:
Robert RichardsonHrají:
Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Max von Sydow, Michelle Williams, Emily Mortimer, Patricia Clarkson, Jackie Earle Haley, Ted Levine (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Mrazivý thriller, ze kterého podle kritiků "sálá napětí tak, že je přímo horký na dotek", je výsledkem opětovné spolupráce oscarového režiséra Martina Scorseseho a Leonarda DiCapria.
Když federální agent Teddy Daniels dorazí do věznice pro psychicky narušené zločince na ostrově Shutter Island, zdá se, že půjde jen o rutinní vyšetřování. Jenže atmosféra na ostrově brzy zhoustne. Jak Teddy postupuje kupředu, odhaluje stále otřesnější a temnější skutečnosti. Nakonec zjistí, že existují místa, která člověku už nikdy nedovolí odejít.
(Magic Box)
Videa (3)
Recenze (2 601)
K zbláznění dokonalé, "kafkovsky geniální". Hitchcock není mrtev, jenom si změnil jméno na Scorsese. Dodatek: přestože se jedná o film, který vypadá jako něco od Hitchcocka, jde spíše než o vysoustruženou žánrovku o charakterovou studii ala Michael Powell. Nevzpomínám si, kdy naposledy jsem si nadšeně říkal a pochvaloval, nakolik polemicky se pracuje se žánrovým odkazem, jak může být vybočení ze stylistického systému opojné a jak nápaditě jsou jednotlivé scény inscenovány, že je to celé hrozně chytře odvyprávěné, s precizně dávkovanými informacemi umožňujícími dva zcela odlišné výklady. Chápu ale, že to béčkové aranžmá spoustu lidí zmate, i když si myslím, že vypořádání se s béčkovou veteší je zvládnuto důsledněji a podvratněji než u posledního Spielberga a Kellyho (nejde o to, že pointa je předvídatelná, když neomyslitelně patří k filmům z 50. let, v jejichž stylu se celý snímek nese; navíc je posledním záběrem podvrácena). Je nutné si taky uvědomit, že prostřednictvím žánrové dobové kinematografie se film vyrovnává s kolektivní vinou a (po)válečným odkazem, a tak je velice aktuálním, přestože jde o dobovku. P.S. Osobně nepředpokládám, že by letos tuhle pecku něco překonalo... a pokud, pravděpodobně umřu v kině blahem. ()
Celkově až obludně nadhodnocené, protože Scorsese. Paradoxně to však mohl natočit kdokoliv, stejně dobře, ne-li lépe. Jenže kdyby to ten Kdokoli stejně dobře, ne-li lépe opravdu natočil, zdaleka by to nebylo tak nadhodnocené. Tipl bych si, že pak by tento sympaticky mysteriózní kousek s nepříliš originálním námětem nebyl ani v červených číslech. ()
"Kdo je 67?" Mě tedy odpověď na tuto otázku nepřipadala až tak složitá, ale to by nebylo to nejhorší. Já jsem se totiž celkem nehorázně v ostrovním mystériu nudil a poměrně záhy mi bylo zcela jedno, kdo je doktor, kdo pacient, kdo detektiv a jestli nějaký ostrov vůbec existoval. Já jsem totiž letadlo a žádný filmový kritik, takže hodnotím míru obdržené zábavy a to tedy žádný zázrak nebyl. ()
Martin Scorsese snad poprvé nevypráví příběh, ale lepí scénky, které jsou spíše vizuální masturbací jeho a kameramana. Snaživí herci (DiCaprio tradičně skvělý, Mark Ruffalo i přes zbytečné upozadění taktéž) vedou fajn dialogy, ale děj se nikam neposouvá, snímek tak postrádá jakékoliv napětí a postavy tonou ve zmateném pobíhání po ostrově a levných vzpomínkách na Dachau. A čekat téměř dvě hodiny na pointu mi přijde sakra laciné na to, že to měl režisér původně prodat jako vyšperkovaný thriller roku. Při vší úctě k mistrovi… špatný (a únavně skrz naskrz pronuděný) film. ()
Ještě den po projekci těžko hledám slova. Vymazlený scénář stále vrtá v hlavě, herecké výkony mám před očima a Martin Scorsese po průměrném Letci a šlápnutí vedle jménem Departed boduje tak, až mi bere dech. Hraje si na Hitchcocka, na Kubricka, křičí do světa lásku ke starým filmům a každých pár minut mě ždíme. Jednou ze mě samou bezmocí málem dostane slzy, o pár minut později mě gradovanou tísnivostí skoro zabije. A celou dobu má nade mnou neskutečnou kontrolu a vodí si mě po všech koutech Shutter Islandu, jak jen chce. Na stará kolena naprostý vrchol jeho filmografie a zároveň diamant, ke kterému se ve vzpomínkách vracím jako k málokterému jinému. ()
Galerie (104)
Zajímavosti (45)
- Při jednom z flashbacků z masakru v táboře Dachau v čase 42:20 lze vidět bránu s kovaným nápisem "Arbeit macht frei", který zpracováním nejvíce připomíná nápis z Osvětimi. Skutečný nápis z tábora Dachau vypadal úplně jinak. (ČSFD)
- Martin Scorsese použil před natáčením specifickou metodu, jak inspirovat svůj štáb, když pro jeho členy připravil sérii nočních promítání filmů, které nějakým způsobem evokovaly chystaný snímek. Patřily mezi ně například filmy Laura (1944), Pryč od minulosti (1947), Proces (1962), Titicut Follies (1967) nebo Křížový výslech (1947). (Olík)
- Martin Scorsese prohlásil, že k natočení tohoto snímku jej inspiroval film Proces (1962) režiséra Orsona Wellese. (Chatterer)
Reklama