Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
Dobrý film, ale asi jistě podruhé bych ho zhlédnout nedokázala. Film byl pro mě velice přeceňovaný, samoúčelný a neskutečně utahaný. Chvílemi mi přišlo že tohle psychologické drama je pouze postavené na vynikajícím výkonu Toma Hankse, který právem za tuhle roli dostal cenu akademie, za ním zdatně sekunduje Denzel Washington v roli obhajujícího advokáta. Viděla jsem hodně filmů s homosexuální tématikou která mi nevadí, ale tenhle film se mi jeví jako velice průměrné psychologické drama o diskriminaci postiženého virem AIDS a prožíváním smrtelné nemoci až do samého konce. Které na mě bohužel, moc nezapůsobilo. ()
Naléhavé téma a dnes již klasický snímek v režii Jonathana Demma. Tom Hanks podal skutečně působivý výkon, za který byl poprávu oceněn Oscarem a škoda jen několika hlušších pasáží, které mi brání dát Philadelphii maximální hodnocení. P.S. Ještě víc, než film, mám radši nádhernou skladbu (též oscarovou) Streets of Philadelphia od Bruce Springsteena. ()
Soudní dramata mají v americkém zábavním průmyslu dlouhou tradici a výsadní postavení. Na Philadelphii je znát, že v době vzniku ji studio považovalo za svým způsobem výkladní skříň a k jejímu natáčení přistupovalo s očekáváním festivalových vavřínů. Tom Hanks byl už tehdy považován za velkou hvězdu a ideálního představitele sympatických klaďasů smýkaných osudem. Téma AIDS v 90. letech hýbalo veřejností, smrt charismatických postav šoubyznysu, k jakým patřil např. Fredie Mercury, byla ještě v čerstvé paměti. V postojích veřejnosti bylo cítit znejistění sexuálně otevřené společnosti, strach z pandemie byl všudypřítomný, obavy z nakažení byly tehdy běžné a promítaly se do nejrůznějších předsudků. V režii Jonathana Demmeho vznikl aktivistický film, který chce přesvědčovat, poučovat, vychovávat a kultivovat, a z přemíry ušlechtilé snahy nakonec vzniká ušlechtilá nuda. V první půli film ještě funguje více méně tak, jak má, v té druhé už sklouzává místy k citovému vydírání a jde s prominutím do háje. Kdo chce vidět výborné drama, které se nevyhýbá kontroverzním momentům, raději si pustí Klub poslední naděje. Tři hvězdičky nechávám jen proto, že s cíli tvůrců sympatizuji. Celkový dojem: 55 %. ()
Philadelphia je čistý akademický film. V tom dobrom aj zlom zmysle slova. Ak vydržíte sa znova pozerať na hyperkladného Washingtona, trpiaceho Hanksa ako obeť spoločenských predsudkov a vopred jasný slzopudný záver a považujete to skôr za klady, budete maximálne nadšení. Pre mňa je Philadelphia vykalkulovaný projekt, ktorý nadbieha divákovi a snaží sa ho presvedčiť, že pozerá umenie. Demmemu sa nás ale darí obalamutiť, v súdnej sieni je dokonca strhujúci a dramaturgicky film skvele funguje. ()
Je to přesně ten typ filmů, které ve mně evokují pocit, že vznikly za účelem získávání Oscarů a laciného dojímání. Protože když vezmete námět, snad už ani dojemnější být nemohl. Ale tvůrci dokázali natočit film velmi důstojně a jemně se vyhnuli většině patetických přeháněk. A nakonec jim ty Oscary přeju. ()
Galerie (53)
Photo © TriStar Pictures
![Philadelphia - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/603/159603842_bdde92.jpg)
Zajímavosti (39)
- Film má hrůzostrašnou statistiku, která říká, že se v něm objevilo celkem 53 homosexuálů, z nichž 43 během několika následujících let zemřelo. (don corleone)
- Kameraman Tak Fujimoto sa objavil aj ako postava filmu. Je to lekár v nemocnici bezprostredne po scéne pôrodu. (Arsenal83)
Reklama