Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (629)
O tom, že filmy ze soudního prostředí nemusí být vždy jen hromady nudných keců jsem se už několikrát přesvědčil a díky Philadelphii jsem na právnické filmy změnil názor úplně. Boj proti demagogii a za svobodu práv je zde brilantním způsobem znázorněn v souladu se sociálním/emotivním cítěním. Míra emocí je tu naprosto přesně vyměřena, takže o nějaký obyčejný doják se nejedná ani náhodou. Soudní líčení jsou působivá a výkony ústředního dua fantastické ( i když tak trochu zastávám názor, že Hanksův Oscar za Gumpa byl zaslouženější ). Úvodní píseň od mistra Springsteena poslouchám téměř každý den a závěrečná skladba Neila Younga působí jako balzám na duši. Není to film pro všechny, ale já jsem na výsost spokojen. 90% ()
Když se nad tím poctivě zamyslím (auvajs, to je námaha), je mi jasné, že se jedná o sbírku klišé. Hrdina, takto nespravedlivě perzekvovaný vzor všech ctností. Odhodlaný právník. Odporný, bigotní, zpátečnický protivník. Všemi myslitelnými cestičkami se ubírající soudní proces s očekávanými proslovy obou stran. Velká láska, které se postaví do cesty smrtelná nemoc jednoho z partnerů. Ano, kdyby klišé mohlo zasytit, tak by jen zásluhou Philadelhie nemusela polovina světa hladovět. A víte co? Je mi to úplně jedno. ()
Můj první film s homosexuální tématikou, můj první film pojednávající o AIDS. Když jsem to viděl poprvé, cítil jsem zmatek. Bylo to v době, kdy gay páry nebyly samozřejmostí a kdy vidět venku na ulici chlapa převlečeného za ženu budilo posměch. Hanks to s Denzelem dali skvěle a můj počáteční ostych a překvapení vystřídaly pocity sympatií. U závěrečného videa jsem byl opravdu dojat. Shrnu-li to však v celé v jedno, vychází mi z toho jen průměr. * * * ()
Naléhavé téma a dnes již klasický snímek v režii Jonathana Demma. Tom Hanks podal skutečně působivý výkon, za který byl poprávu oceněn Oscarem a škoda jen několika hlušších pasáží, které mi brání dát Philadelphii maximální hodnocení. P.S. Ještě víc, než film, mám radši nádhernou skladbu (též oscarovou) Streets of Philadelphia od Bruce Springsteena. ()
Už dlouho je snad všem divákům známá věc, že pokud je ve filmu hlavní hrdina retardovaný, postižený nebo homosexuál, v každém případě se Oskaři jen sypou. Narozdíl od "Rain Mana" a především od "Forresta Gumpa", ve kterých jsou opravdové emoce a tvůrci se nesnaží (!) mermomocí tlačit na divákovy city, je "Philadelphia" příliš účelová a jednosměrná moralita se ždímáním emocí. Jinak herecké výkony jsou skvělé (hlavně ten Hanksův), Bruce Springsteen napsal vynikající píseň, ale pokaždé když se řekne hollywoodský prvoplánový doják, pokaždé mě napadne "Philadelphia". 40%. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- V rozhovore pre The New York Times v júni 2022 Tom Hanks povedal, že film by sa dnes nenatočil s heterosexuálnym hercom v úlohe gaya, pretože by sa hovorilo, že to nie je autentické. Pritom však potvrdil, že vtedy to bolo správne: "Jediný dôvod, prečo sa ľudia toho filmu nebáli bol fakt, že som toho homosexuála hral." (Arsenal83)
- Jonathan Demme natočil tento film ako priamu reakciu na protesty spojené s jeho predchádzajúcim filmom Mlčanie jahniat (1991), ktorý gay komunita označila za "homofóbny". (Arsenal83)
- Kameraman Tak Fujimoto sa objavil aj ako postava filmu. Je to lekár v nemocnici bezprostredne po scéne pôrodu. (Arsenal83)
Reklama