Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (631)

H34D 

všechny recenze uživatele

Ano, ve Philadelphii je možno pocítit určitý kalkul a možná i poněkud samoúčelné zbagatelizování tématu homosexuality + AIDS, ale to zdaleka nestačí na zruinování jinak velmi pěkného filmu (o nepěkných věcech). Jednak ten útok na city je vybudován precizně a ve výsledku skutečně funguje, takže přináší divákovi dosti silný zážitek a také ani ta sonda do hlubin "nenávistivé" společnosti není úplně k zahození, naopak až nebezpečně připomíná realitu... Je zajímavé sledovat reakce okolí na ožehavé téma a vývin postav (D. Washington), scenáristé zkrátka neodvedli vůbec špatnou práci a Tom Hanks? Zasloužený Oscar mluví za vše... 8/10 ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

A zasa raz jedna z tých veľkých súdnych drám, týkajúcich sa horúcich a nepríjemných tém, ktoré otriasajú spoločnosťou. Tieto filmy tradične stoja na hercoch a silných príbehoch - inak tomu nie je ani vo Philadelphii a Hanks to samozrejme svojím adekvátnym výkonom za podpory Washingtona potvrdzuje. Avšak filmy ako Kedy zabiť alebo Kto seje vietor sa ma oslovili viac - prvý sa týkal rasovej otázky, Ku-klux-klanu a klasického problému zločinu a trestu, podfarbený nepokojmi a útokmi v mestečku, kde sa veľký súd odohrával, druhý zasa búral zastaralé tradície a dogmy v prospech modernej vedy, čomu sa urputne bránila kresťanská obec. Philadelphia je v mojich očiach o stupienok nižšie, už len z toho dôvodu, že toto nie je zasa až tak vynikajúca téma, a Demme rozhodne nie je prvý, kto ju takto spracoval. To však neznamená, že sa nejedná o znamenitý film. ()

Reklama

Viktooorka 

všechny recenze uživatele

Bůh stvořil Adama a Evu proto, aby oni tvořili dále za něj. A tak plodili bílé, černé, Vietnamce, Mongolce, křesťany, buddhisty, Španělky, Angličany, Hitlera, Medvídka Pú, hloupé, chytré (a přechytralé), génie, krásné a ošklivé, nemocné a nevyléčitelné, bisexuály, lesby, homosexuály atd. A všechno jmenované je normální. Dá se to nazývat vývojem popřípadě evolucí?! Proto filmy tohoto charakteru dokáží někomu zvednout mandle, jiné bohužel utvrdit v tom, co cítí, a to je nenormální. O to víc mě štve, že mě Philadelphie neusadila pořádně na prdel. Téma je mi vysoce blízké a Hanks je můj oblíbený herec, takže mě mrzelo, že nepodal výkon, u kterého jsem na něj zvyklá a že příběh je mi hozen jako břečka ve věznici se slovy: „A teď si to sežer!“. Moje emoce se nedokázaly pořádně otevřít a já nevím proč? Každopádně kecy typu: „Může si za to sám, svým špatným chováním“ nebo „Bůh nestvořil Adama a Edu!“ , mi budou ležet v žaludku ještě hodně dlouho s úvodním proslovem na téma „FAKT“. Dlouho jsem tak ohavnou scénu neviděla. Fujky. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Soudní dramata mají v americkém zábavním průmyslu dlouhou tradici a výsadní postavení. Na Philadelphii je znát, že v době vzniku ji studio považovalo za svým způsobem výkladní skříň a k jejímu natáčení přistupovalo s očekáváním festivalových vavřínů. Tom Hanks byl už tehdy považován za velkou hvězdu a ideálního představitele sympatických klaďasů smýkaných osudem. Téma AIDS v 90. letech hýbalo veřejností, smrt charismatických postav šoubyznysu, k jakým patřil např. Fredie Mercury, byla ještě v čerstvé paměti. V postojích veřejnosti bylo cítit znejistění sexuálně otevřené společnosti, strach z pandemie byl všudypřítomný, obavy z nakažení byly tehdy běžné a promítaly se do nejrůznějších předsudků. V režii Jonathana Demmeho vznikl aktivistický film, který chce přesvědčovat, poučovat, vychovávat a kultivovat, a z přemíry ušlechtilé snahy nakonec vzniká ušlechtilá nuda. V první půli film ještě funguje více méně tak, jak má, v té druhé už sklouzává místy k citovému vydírání a jde s prominutím do háje. Kdo chce vidět výborné drama, které se nevyhýbá kontroverzním momentům, raději si pustí Klub poslední naděje. Tři hvězdičky nechávám jen proto, že s cíli tvůrců sympatizuji. Celkový dojem: 55 %. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Tom Hanks jako homosexuální právník, nakažený virem HIV bojuje s pomocí Denzela Washingtona coby svého obhájce proti předsudkům nejen svého bývalého zaměstnavatele, ale společnosti jako celku. Jeho výkon je ohromně působivý a je v něm tak trochu vidět snaha naučit diváka chápat, že i homosexuál je člověk, jen trochu jinak orientovaný. K tomu má Hanksovi dopomoci i Antonio Banderas v roli jeho přítele a milence. Na opačné straně bariéry zaujme zejména Jason Robards jako čelný představitel firmy, která právě Hankse propustila ze svých služeb po zjištění, že je nakažený homosexuál. Film je doslova přeplněný humanitou a herecké výkony jsou strhující. Po zásluze vybojoval 2 Oscary (jeden pro Hankse a druhý za titulní píseň od Bruce Springsteena). ()

Galerie (53)

Zajímavosti (39)

  • Mnoho gay recenzií bolo negatívnych, tvrdili, že gay postavám filmu chýba viacrozmernosť. Mnohí gay diváci mali pocit, že Jonathan Demme tu premeškal príležitosť presne vykresliť niekoho život s AIDS. Gay aktivista a dramatik Larry Kramer opísal film ako „nečestný“ a „jednoducho nie dosť dobrý“. Tiež hovoril, že je „často politicky, právne a medicínsky nepresný“. (Arsenal83)
  • V tomto filme hrajú dvaja poslední herci, ktorí vyhrali Oscara v dvoch po sebe nasledujúcich rokoch. Jason Robards bol menovaný za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe v rokoch 1976 a 1977 za film Všetci prezidentovi muži (1976) a Julia (1977), zatiaľ čo Tom Hanks získal cenu za najlepšieho herca za Forrest Gump (1994), rok po víťazstve za výkon v tomto filme. (Arsenal83)

Související novinky

Zemřel Roger Corman

Zemřel Roger Corman

12.05.2024

Svět filmu přišel o jednu z ikon americké kinematografie, v kalifornské Santa Monice totiž zemřel legendární americký režisér, producent a scenárista Roger Corman. Bylo mu úctyhodných osmadevadesát… (více)

Stmívání nad Hamletem

Stmívání nad Hamletem

08.06.2009

Ultimátní zmodernizovanou verzi Shakespearovy klasiky předvedl Arnold v Posledním akčním hrdinovi, ale brzy se dočkáme další. Catherine „vykopli mě od Stmívání“ Hardwicke je teď spojována s mnoha… (více)

Reklama

Reklama