Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (631)
A zasa raz jedna z tých veľkých súdnych drám, týkajúcich sa horúcich a nepríjemných tém, ktoré otriasajú spoločnosťou. Tieto filmy tradične stoja na hercoch a silných príbehoch - inak tomu nie je ani vo Philadelphii a Hanks to samozrejme svojím adekvátnym výkonom za podpory Washingtona potvrdzuje. Avšak filmy ako Kedy zabiť alebo Kto seje vietor sa ma oslovili viac - prvý sa týkal rasovej otázky, Ku-klux-klanu a klasického problému zločinu a trestu, podfarbený nepokojmi a útokmi v mestečku, kde sa veľký súd odohrával, druhý zasa búral zastaralé tradície a dogmy v prospech modernej vedy, čomu sa urputne bránila kresťanská obec. Philadelphia je v mojich očiach o stupienok nižšie, už len z toho dôvodu, že toto nie je zasa až tak vynikajúca téma, a Demme rozhodne nie je prvý, kto ju takto spracoval. To však neznamená, že sa nejedná o znamenitý film. ()
Je s velkým podivem, že Jonathan Demme po sobě natočil dva výborné snímky a pak se jen babral v průměru. Sice je cítit ten americký nános, i tak je Philadelphia nesmírně silný kus. Jeden prožívá radostné chvíle (narození prvního dítěte), druhého nemoc připravila o vše kromě víry ve spravedlnost. Dva právníci, kteří se sejdou u rutinního případu. A po několika měsících se u soudu setkají znovu, jeden už jako klient. Drama o zaslepenosti systému a jedné „společenské smrti“ je (ač chceme či nikoliv) lehkým kalkulem, je hodně černobílá a jednostranná, ale na druhou stranu s ohledem na rok vzniku velmi odvážná. A výborně odrážející atmosféru doby. Postavy jsou jasně rozdělené na ty hodné a ty zlé, chvílí na patetická vyznání je dostatek. Samozřejmě vyjma skvělého Hankse (první životní role) zaujme i nenásilný přerod Denzela Washingtona, který má naivní představy o homosexuálech a posléze boří zdi xenofobie. Je mi jasné, že ono úsilí o idylickou harmonizaci nebude sedět každému, jako celek tu však máme stále aktuální a působivou látku, která patří k tomu nejlepšímu z první poloviny devadesátých let. ()
"Philadelphia" je film, ktorý sa charakterizuje, že nie je len o boji so smrteľnou chorobou AIDS, ale aj s netoleranciou, ktorá ju sprevádza. Faktom však je, že Andrew Beckett, homosexuál nakazený vírusom HIV, u ktorého naplno prepukol AIDS, je nazlostený, tvrdohlavý narcista. Životný štýl, ktorý si osvojil, a jeho nemravné správanie mu skrátilo život. A preto vo svojom hneve, vo svojej zúrivosti mláti okolo seba hlava nehlava. Chce, aby to niekto zaplatil. Konkrétne chce, aby to zaplatila právnická firma Wyant-Wheeler. Aj keď oni vôbec nenesú zodpovednosť za jeho chorobu, ktorú pred nimi mesiace tajil, pričom nebral do úvahy zdravie a pokojný život svojich spolupracovníkov. Oklamal svojich zamestnávateľov, tým že vynaložil veľké úsilie, aby zatajil svoj radikálne sa zhoršujúci zdravotný stav, čo malo priamy vplyv na výkon jeho práce, v ktorej šlo o mnoho miliónov dolárov. Bodka. *** ()
V podstatě strašně okatý doják, který proti tehdejšímu brojení proti homosexualitě šel cestou totálního odporu. Hrdina Andy je zde podáván jako prototyp takřka dokonalého a hodného člověka, skvělého právníka a čestného muže, a strana soupeřící je až odporně omezená (ti odporní dědci mi v paměti nějakou tu dobu setrvají, ale přesto je všechny s přehledem převálcuje Mary Steenburgen se svým ohavným "Fakt"). Celá Philadelphia je vlastně strašlivě neobjektivní a černobílá, ale na svojí dobu ohromně odvážná, navrch s dokonalými hereckými výkony. I přes svoje jasné výtky musím dát pět, protože mě ten film zasáhl, a na konci slzu neuroní snad jen ten nejomezenější a nejbigotnější hlupák. ()
Moc hezké..... Sentimentální až hanba, ale hezké. Navíc Denzel Washington a hlavně Tom Hanks - ti dělají pro celý film něco vzdáleně podobného tomu, co učinil například Rowan Atkinson pro Mr. Beana - naprosto excelují a věřte mi, už jen kvůli nim chcete Philadelphii zažít, přestože jinak žádné dramaturgické pamětihodnosti asi neuvidíte... ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Role Andrewa Becketta byla nabídnuta Danielu Day-Lewisovi, Michaelu Keatonovi, Andymu Garciovi, Timu Robbinsovi a Williamu Baldwinovi. Postavu nakonec ztvárnil Tom Hanks. (don corleone)
- Mnoho gay recenzií bolo negatívnych, tvrdili, že gay postavám filmu chýba viacrozmernosť. Mnohí gay diváci mali pocit, že Jonathan Demme tu premeškal príležitosť presne vykresliť niekoho život s AIDS. Gay aktivista a dramatik Larry Kramer opísal film ako „nečestný“ a „jednoducho nie dosť dobrý“. Tiež hovoril, že je „často politicky, právne a medicínsky nepresný“. (Arsenal83)
Reklama