Kamera:
Jean-Claude KalacheHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Edward Asner, Christopher Plummer, Bob Peterson, Delroy Lindo, David Kaye, Jess Harnell, Josh Cooley, Pete Docter, Brenda Chapman, Teddy Newton (více)VOD (4)
Obsahy(4)
Carl Fredricksen je bývalý prodavač pouťových balónků, který je nucen se vystěhovat z domu, který společně se svou zesnulou manželkou Ellie postavili. Místo odchodu do domova důchodců se ale odhodlá k činu. Ke střeše svého domu přiváže tisíce balónků, vystoupá s domem k nebi a vydá se do Jižní Ameriky, jak to kdysi dávno slíbil své ženě. Na cestu se s ním ale vydává ještě jeden nechtěný cestovatel, o jehož přítomnosti Carl nemá ani tušení. Je to osmiletý chlapec Russell, který se ocitl na jeho zápraží právě v okamžiku, kdy se dům vznesl k nebi. Starého muže a malého chlapce na společné cestě do Jižní Ameriky čekají úžasná dobrodružství, na která nikdy nezapomenou. (TV Nova)
(více)Videa (10)
Recenze (1 409)
Pixar a jejich sázky na jistotu. Lidský a poučný příběh, v podstatě dokonalá animace, roztomilé postavy, trocha pro malé, trocha pro velké děti a na závěr správná délka, aby to každému vyhovovalo. Na první pohled není Up ničím jiným, ale na druhý, jsou tu ukázky geniálního mistrovství Pixaru, překračující prostředí animáků. Nejde nezmínit "celý život jednoho páru" beze slov. Tohle je podle mě nejbrilantnějších cca 5 minut v historii animovaných filmů. Bez jediného slova je v po sobě jdoucích scénách řečeno vše, bez jediné chyby. Kdyby to takhle skončilo, dal bych 5* a šel si zabrečet. Neskončilo a tak jsem dostal "příležitost" okusit i jiného nápady. Bohužel jeden zásadní mi nesedl a to mluvící psy, bez urážky, ale tahle snaha zalíbit se malým dětem mi tam opravdu překážela a přišla nesmyslná. Krom toho poutavý "retro" styl (milovníci třeba Sky Captaina vědí, co myslím) se mi hrozně líbil a kdyby nebylo závěrečného (asi půl hodiny předem jasného) prozření hlavní postavy a pointa samotného příběhu, byl bych ještě spokojenější. Proto zůstává Up za branami nejvyššího hodnocení, přestože jde o univerzální film pro kohokoliv. S trochou humoru, kyselé reality lidského života, ale i barvičkami, zvířátky a klasickými klišé. ()
Problém spočíva v tom, že - na pár úžasne chytrých, vyzretých a emocionálnych segmentov - úvodné zhrnutie života hlavnej postavy je v rámci žánru vskutku znamenité - ide len o ďalšiu z rady animákov s priblblými vedľajšími ,,vtákoidnými a psoidnými" postavami, a to najmä v strede, čo poteší skutočne len tých najmenších. Chvíľami tvorcovia natáčali animák pre dospelých, pretože psychologické prežívanie hlavnej postavy je v niektorých pasážach perfektne vystihnuté, chvíľami som umierala od nudy. Je to pekné, ale na jedno pozretie rozhodne stačí. ()
DOBRODRUŽSTVÍ NEČEKÁ… Nevím, jestli je to ten nejlegračnější film studia Pixar, ale pravdou je, že jsem se nejen já, ale i děti slušně bavili. To není málo… Nadstandardní úvod dává tušit, že si tentokrát na své přijdou i starší diváci. Postavy jsou opravdu nadmíru zajímavé a příběh se ubírá směrem a tempem, jaký jsem nečekal. Ale to ani děti. Osoby a obsazení přitom na první pohled nemusí být tím hlavním lákadlem. Starý protivný důchodce (nemáme jich v sockách dost?) a neméně sympatický chlapec – prostě dvojka k pohledání. Ovšem příběh vše vynahradí. Neříkám, že děti ve věku 5ti let budou nadšené. Od úsměvu není daleko k slzám a dokonce je tu napětí, které převyšuje hranice dětského vnímání. Ale od 10ti let výš je úspěch zaručen! ()
Síce nie dospelejšie, ale určite originálnejšie ako pixarovky od Brada Birda. Vlastne to má toľko odvahy experimentovať, že výsledok je… bizarný. Pritom zdanlivo je všetko tak, ako zvyčajne: Chvíľu som bol dojatý (geniálny úvodný súhrn Carlovho života, vďaka ktorému potom emócie fungujú celý film), chvíľu napätý (patrične veľkolepá záverečná akčná scéna) a miestami som sa hlasno smial (dôchodcovský súboj meč vs. barla). Nuž a boli aj chvíľky, keď film išiel totálne mimo mňa (infantilné úkroky vkusu najmladších divákov). Ale toto všetko je bežné aj u iných animákov od Pixaru. Pri Up som však celý čas zároveň aj krútil hlavou a pýtal sa, ako je vôbec možné, že niekto mal odvahu natočiť čosi tak silne sa vymykajúce mainstreamovému prúdu. Animovaný film, ktorého hrdinami sú dvaja dedkovia posadnutí snami z mladosti, jeden otravný šikmooký skautík, čudesný juhoamerický pštros a svorka psov, ktorým špeciálne obojky menia myšlienky na ľudské hlasy? A Venezuela? A dom na balónikoch, ktorý hlavná postava neustále syzifovsky vláči za sebou na povraze? WTF? Samozrejme, pozitívne WTF. Mám iba jednu zásadnejšiu výhradu – kvôli snahe o celkovú kompaktnosť má film rozumnú poldruhahodinovú minutáž, čo je v tomto prípade škoda, pretože epickejší rozmer by mu pristal omnoho viac než citeľne dlhším Autám a Úžasným. V každom prípade ma to vybombardovalo omnoho viac než Koralína. Aj tá je totiž oproti Up… obyčajná. A – je to náhoda, že už druhé tornádo pozitívnych recenzií sa tento rok strhlo kvôli filmu o malom Aziatovi, ktorý vlezie na verandu ošomranému penzistovi? ()
Sú madagaskarské (alebo ľadovodobé) dobrodružstvá, a sú juhoamerické dobrodružstvá. Tie prvé stoja na výstupoch desiatok srandovných postavičiek, zlepených štíhlou linkou o rodinných hodnotách. V tomto juhoamerickom dobrodružstve je iba jedna srandovná postavička a film stojí na témach premárnených životných možností a plnenia si detských snov (ktoré môže skrývať aj temné stránky - chytro zobrazený rozdiel medzi vnímaním sveta detskými a dospelými očami). UP je animák, ktorý v plnej miere docenia iba dospelí diváci (decká sa určite viacej pobavia pri madagaskaroch). Vrcholom filmu je stručné úvodné zhrnutie života hlavnej postavy od detstva po starobu. Nádhera. Keby sa snímka vykašľala na decká (čo nemohla) a pokračovala by v takto nastavenom štýle rozprávania, mohla sa stať mojím najobľúbenejším animákom. ()
Galerie (61)
Photo © Pixar Animation Studios
Zajímavosti (54)
- Carlova (Ed Asner) tvář a osobnost jsou založeny na Spenceru Tracym a Walteru Matthauovi. (HellFire)
- Kvůli lesklému peří ptáka Kevina museli pracovníci studia Pixar vytvořit zcela novou technologii. (Olík)
Reklama