Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Thriller Normal je natočený podle skutečného případu masových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou. Výpravný dobový film zachycuje vražedné řádění i dramatický střet uvězněného vraha a jeho obhájce. Šílený a geniální vrah totiž i po uvěznění rozehrává svůj další smrtící scénář a příběh spěje ke strhujícímu finále. V roli „českého Hannibala“ se na plátna kin vrací Milan Kňažko, protivníkem mu je mladý talent českého herectví Pavel Gajdoš v roli ambiciózního obhájce. Hlavní trojici postav doplňuje svým návratem na stříbrné plátno Dagmar Havlová jako tajemná vrahova manželka... Od února 1929 do října 1931 připravil Petr Kurten (Milan Kňažko) o život 8 lidí a bezpočet dalších napadl. Zabíjel ženy, muže, zvířata. Vše, co mu přišlo do cesty. Způsobil stejnou paniku jako kdysi v Londýně Jack Rozparovač. Nyní se tento legendární vrah vzdal policii. Obhajoby se ujímá ambiciózní mladý právník (Pavel Gajdoš), který je přesvědčen, že Kurten je psychicky vyšinutý. Aby to dokázal, ponoří se do vrahovy šokující minulosti a poznává pozadí nelítostných činů. V průběhu pátrání potkává další velmi tajemnou postavu, atraktivní Kurtenovu ženu (Dagmar Havlová). S přibývajícími důkazy je stále jasnější, že šílený vrah ještě neřekl své poslední slovo. Proč se nepolapitelný a výjimečně inteligentní zločinec odmítá nechat prohlásit za choromyslného? Jakou roli v případu hraje jeho žena a jaká je skutečná role mladého obhájce? Tři dramatické osudy ve složité pavučině konce jednoho věku. Obhájce zjišťuje, že bude muset bojovat, aby vyvázl živý. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (535)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Kombinace humanistického poselství a křečovitá snaha o filmové umění, může být něco horšího ? Ano, může ! Po skončení filmu Normal jsem se běžel dívat na kvalifikační fotbalový zápas Česko - Slovensko a krom již tradičně trapnýho výkonu našich reprezentačních primadon, jsem díky české TV Nova byl nucen poslouchat nadšenecký kecy slovenskýho komenátora. Takové trojnásobné ponížení v jeden den, během několika málo hodin mnou natolik otřáslo, že když jsem psal smsku jedné nejmenované slečně se žádostí o rande, radši jsem sám sebe rovnou odmítnul. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $603,917║ Vôbec nie zle natočené, len keby to viac išlo svojou cestou a nechcelo sa to až tak moc podobať Hannibalovi Hecterovi, Kňažko asi v životnej úlohe, ostatný herci tiež fajn, kamerový filter dobrý, rozprávačský štýl v pohode, príbeh upútal, určite sa k tomuto filmu ešte vrátim, v rámci žánru to je pekný výkvet v našich končinách. /60%/ ()

Reklama

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Na českou tvorbu nesmírně netypický film. Barevná stylizace, podmanivá hudba, neokoukané herecké obsazení, netradiční kamerové úhly... Až jsem občas měla pocit, že to Ševčík se svým záměrem být vekrze originální a novátorský přehání. Při počátečních scénách s přijíždějícími auty a Kňažkem v kostele jsem skákala nadšením, při zvláštních záběrech na polovinu Gajdošova obličeje či na Kňažkovy vlasy odkudsi shora přes mříže už o poznání méně. Možná je to jen můj osobní pocit, jenže zatímco většinu českých filmů se zajímavým scénářem zabíjí neoriginální provedení, Normal se snaží vybroušeným zpracováním s až uměleckým nádechem kompenzovat mezery ve scénáři. Ne, že by námět nestál za nic, po přečtení první věty z oficiálního textu disributora ("skutečný případ masových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou") a shlédnutí traileru jsem začala věřit v lepší zítřky českého filmu. Bohužel upoutávky nasadily tak vysokou laťku, že ji celý film dohromady nedokázal překonat. Sama nevím proč. Jednotlivé scény fungují perfektně (pejskek se třesoucíma tlapkama, povídání o prasatech, seznámení Kurtena s Marií - jak je dobře, že už Dagram Havlová není první dáma - Justusova rvačka s otcem Kristýnky...), jako celku jim ale něco chybí. Jako by vybroušené detaily a pečlivé audio-vizuální zpracování jen zakrývaly chyby někde jinde. Mám pocit, Normal by se hezky vyjímal na nominačním papíře ve všech kategoriích Českého lva. Až na ty hlavní. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Pročítám recenze a komentáře kritiků a nemůžu přijít na to, čím na Normal koukali. Očima to být nemohlo. Nejde o thriller, jde o studii zla, o koketování s ním, o ztrátu ideálů a o poznání lidské povahy a charakteru světa kolem nás. Říct o stylu, že je samoúčelný, to může snad jen nějaké nevnímavé hovado (zdravím Vosmíka a Fuku, jakož i další). Normal pouze ukazuje známé a obehrané věci (zlo v nás) novými prostředky (na příklad: běžné ve filmu je, že manželce konfrontované se zrůdností manžela přes úzkostlivé ovládání unikne nějaká slza. V Normal je tento vypjatý stav Kurtenové vyjádřen promítáním její křičící tváře na její apatické tělo). Svět a pocity postav a poselství celého filmu, to vše je extrémní a pokřivené a vysoce stylizovaný vizuál to vyjadřuje perfektně. A zároveň jsou postavy stále ještě charakterizovány svými činy – např. zdánlivě nelogická snaha právníka prokázat i na závěr Kurtenovo šílenství není nic jiného než jeho touha uchovat si ideály o světě. Rozsudek „psychicky narušený“ by totiž znamenal, že lidé jsou ve své podstatě dobří a zlo jim je cizí. A btw, Havlová je na plátně přesně tak dlouho, jak je to pro její postavu potřeba. Normal je suverénně nejlepší porevoluční film a pro toho, kdo je schopen jej označit za pouhou vyprázdněnou manýru, je nějaké české nové nové vlny opravdu škoda. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Člověk by ani nevěřil, že něco takového vzniklo u nás, nebýt známých tváří. Palec nahoru za Milana Kňažka (jeho čeština se slovenským přízvukem ale občas tahala za uši), Pavla Gajdoše, Miroslava Táborského (skvělý) a nakonec i za tu Dášu (takhle má vypadat návrat na filmové plátno). Ohromující vizuální stránku nemá cenu rozebírat, překvapila mě ovšem Muchowova hudba, která byla oproti jeho jiným věcem dost povedená a stylová. Celý Normal tak trochu připomíná Mlčení jehňátek (má do něj sakra daleko, já vím, ale stejně...), z vražedných scén (obzvlášť z malé holčičky) jakespatří mrazí... Škoda, že to všechno bylo tak moc hezky natočené, až to vypadalo trochu uměle - nereálně. Nicméně i tak dávám čtyři poctivé hvězdice. Na české poměry nadprůměr, ale ve srovnání s tím, co se točí jinde, je Normal v podstatě obyčejný příběh v nádherném balení. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (12)

  • Mexický kameraman Antonio Riestra (filmy Frida, Amores Perros) s režisérem Ševčíkem prostudovali řadu dobových fotografií a filmů, aby se inspirovali pro vizuální styl filmu. (hippyman)
  • Většina záběrů vznikala v hostivařských ateliérech, několik dní ale štáb natáčel třeba i v historickém makedonském městě Bitola. [Zdroj: Premiere] (zdeny99)
  • Ševčík byl od počátku rozhodnutý, že v roli manželky obviněného vraha chce mít právě Havlovou. Uprostřed úspěšného natáčení už přiznal, že vlastně ani neví, jakou herečku by obsadil v případě, kdyby ho Havlová odmítla. (hippyman)

Související novinky

Reklama

Reklama