Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (724)

BadoXXII 

všechny recenze uživatele

Na základe tunajšieho hodnotenia som očakával oveľa viac. Žiadne jatka sa nekonajú. Akcie je tu veľmi málo. Je to temné a je to špinavé, to áno, ale je to aj v druhej polovici neskutočne uponáhľané, prestáva to byť zaujímavé a napínavé. Poriadna gradácia neprichádza. Celé je to také nejaké zbytočné. Rozbiehalo sa to však dobre. Premárnený potenciál. 4/10 ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Ve své podstatě hluboce nestranný film, který jede na velice podobné vlně jako Amenábarova Agora s tím drobným rozdílem, že do své kritiky fanatismem pokřivených ideologií tentokrát zahrnuje i militantní ateismus. Nezáleží na tom, jaké ideje stojí u základu křesťanství a ateismu: jakmile se jich zmocní fanatici, není mezi nimi rozdíl, ať už jde o manipulaci, touhu po moci a nenávist k těm, kdo se mnou nesouhlasí, což může vyústit v nefalšovanou a přesnou ateistickou kopii katolického čarodějnického procesu (nekecám). Vždy, když už hrozí, že se vaše sympatie přikloní na jednu stranu, udělá Smith něco nečekaného, čím vám ukáže, že všichni jsou stejní a že „vše je to o jen lidech“. Po Ravenous a Antikristovi je pro mě Black Death za posledních dvanáct měsíců dalším důkazem, že je možné s chytrým filmem nesouhlasit a přitom ho stále obdivovat. PS: Nemám ráda, když se lidi nedokáží vyrovnat se svým očekáváním a hodnotí snímek nikoli podle toho, jaký je, ale podle toho, jaký by ho chtěli mít. Black Death není ani vzdáleně horor, očividně neaspiruje na to být horor, proč ho tedy prokristapána hodnotit jako horor? ()

Reklama

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Christopher Smith mě doposavad každým svým filmem (Creep, Severance, Triangle) příjemně překvapil, takže jsem se na Black Death poměrně dost těšil, přestože historický horor není zrovna můj šálek čaje. Říkal jsem si, že Smith třeba vykouzlí pořádně temnou atmosféru, démonickou čarodějnici, odporné morem zabité vesničany, pár pěkných záběrů na bažiny a hluboké lesy, a budu spokojený. Bohužel nejsem. Black Death je velmi komorním filmem, natočeným takřka dokumentárním stylem, což pro danou tematiku nebyla zrovna nejšťastnější volba. Středověký horor chce pomalé nájezdy kamery, tmavé filtry a slabé osvětlení svícemi, nikoli zběsilého kameramana v akci povětšinou za denního světla. Příběh je navíc tragicky prázdný, první půlka filmu mě takřka vůbec nebavila, v druhé už to bylo o chlup lepší, ale taky žádná sláva. Celkově asi jen dvě scény dávají tušit, jaký měl film potenciál. Využít se jej však nepodařilo. Edit po druhé projekci, která byla způsobena několika komentáři, kvůli nimž jsem uvěřil, že jsem snad nějakou tu "genialitu" musel přehlédnout. Výsledek? Mírná nespokojenost přetrvává, zklamání mizí (tzn. přihození jedné hvězdičky). Zdejší "intelektuální poselství" (jo, říkám to jemně kousavým tónem) je pěkná věc, ale současně je dosti prosté. Podle mne se jedná o jeden z těch filmů, u nichž jsou diskuze, které se okolo nich rozběhnou, mnohem zajímavější než filmy samotné. Kdo nad Black Death bude chtít jásat, ten jásat bude. Kdo v něm bude chtít objevit Ameriku, ten ji v něm najde. Ale spíš vlastním přičiněním. Pro mě stále přetrvává dojem dokumentu z výpravného (a pravda - uvědomělého) larpu. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Opravdu skvěle vystižená atmosféra tehdejších tvrdých a nekompromisních časů, napětí by se chvílemi dalo skutečně krájet. Sean Bean jako vždy potěší a ve své roli je velmi přesvědčivý, stejně jako většina dalších herců, byť většina z nich má nezpochybnitelnou výhodu naprosto necharakterní postavy, která jen mává mečem. Zápletka je dobrá, zpracování hodně drsné a surové a výrazně se opírající o naprosto děsivou krajinu. S takovýmto náboženským námětem bývá někdy film pěkný průser, ovšem tady zpracovali tvůrci příběh dost silně a poutavě, takže odpouštím i pár přehmatů ve scénáři a zůstávám spíše u chvály. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Ponurá středověká filmová výprava proti heretikům nevyzní nakonec coby obhajoba víry a křesťanství, což se dalo očekávat, co ovšem překvapilo, pak fakt, že dosud ortodoxně hororově laděný anglický režisér Christopher Smith vymýtil (naštěstí!) všechny náznaky hororové pokleslosti a s hororem jako takovým neměl nakonec jeho poslední opus nic společného, jeho temné středověké drama je tak zdaleka jeho nejlepším a nejpodařenějším snímkem. Černá smrt se tak staví po bok třeba světově proslulému Kladivu na čarodějnice, jen na rozdíl od Vávrova protiinkvizičnímu traktátu přeci jen jde více po povrchu a nabízí divákovi takovou spíše odlehčenou light verzi velkého inkvizičního dramatu... ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Lena Headey měla hrát postavu jménem Langiva. Nakonec ji nahradila Carice van Houten. Famke Janssen byla také kandidátkou na tuhle roli. (ČSFD)
  • Otisk Ulrichovi (Sean Bean) podrážky, na němž je patrná moderní inovace obuvy ve formě zřetelného vroubkování, je možné vidět ve scéně, kdy se vzdaluje od umírajícího vlka. V tehdejší době bylo možné setkat se výhradně s obuví bez vzorkované podrážky, tedy ploché. (Conspi)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama