Reklama

Reklama

VOD (1)

Fanatismus je zhoubnější, než mor. Britsko-německý film se Seanem Beanem v jedné z hlavních rolí.  Léta Páně 1348, v anglickém království řádí epidemie moru. Smrt si nevybírá a kosí všechny bez rozdílu, v bezpečí před ní nejsou ani mniši za zdmi kláštera. Jedním z nich je mladý novic Osmund, jenž je rozerván mezi láskou k dívce Averill a láskou k Bohu. Rád by klášter opustil, ale také touží sloužit Bohu, a tak jej žádá, aby mu seslal znamení. V té chvíli do kláštera přichází biskupův vyslanec Ulric a přináší zvěst o vesnici, nepostižené morem. Mezi lidem se šušká o nekromantovi, který ve spojení s temnými silami umí křísit mrtvé, a takovým pověstem musí církev učinit přítrž. Vesnice se nachází uprostřed Velkého močálu a Ulric potřebuje průvodce. Osmund se sám nabídne a vydává se tak vstříc světu temnoty a krutého fanatismu.
Snímek Černá smrt, žánrově oscilujíci mezi historickým dramatem a hororem, nabízí kromě napínavé podívané také úvahu nad vztahem víry a moci a nebezpečím jakéhokoli fanatismu, plynoucího ať už z vypočítavosti, či hlubinných osobních pohnutek. Působivě zpracovaný příběh některými svými motivy dává vzpomenout kultovního Wicker Mana (1973) Robina Hardyho, Coppolovu Apokalypsu (1979), ale na mysl přijde i Vláčilovo Údolí včel (1967). Že tíhne k temnějším filmovým příběhům režisér Christopher Smith prokázal již svými předchozími hororovými snímky Metro (2004) a Izolace (2006). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (724)

Ruut 

všechny recenze uživatele

Dobře dobře dávám dvě povinné hvězdičky za řemeslné kvality a solidní herce. Jinak pozitiva nevidím - není to dostatečně špinavé (tj tak divně jako třeba Jonah Hex a Solomon Kane bez bláta), není to dostatečně drsné (všechny podřezávání mimo záběr), ani to v podstatě není o ničem. Nejblíž to má asi k vynikající finské Sauně (ale jen obsahem a pomalým tempem) a meditativní Valhalle (hmm). Jo ta Valhalla sedne asi nejvíc - http://www.csfd.cz/film/253354-valhalla-rising/. V podstatě první Smithův nepovedený film. Začal řežbou Metro, pak si zkusil solidní komedii Izolaci, navázal dokonalým psychem triangle a tady se rozhodl že natočí dokonalý artový horor. Hmmm snad jej tahle přehnaná ambicioznost brzo přejde. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Tvrdá a hlavně hodně temná a depresivní podíváná na to nejhorší, co vás ve středověku mohlo potkat. Mor a fanatismus. Jako vzdy totální badass Bean (opravdu se po tomhle těším na Hru o Trůny), sympatický mladý mnich a jedna výprava do mlhavých a bažinatých lesů Anglie. A i s pár pointama, které sice jdou odhadnout, ale výsledek je stále působivý. Opravdu velký dík za nepřiklonění se ani na jednu stranu. Nejprve ukázka náboženského fanatismu, nakonec opravdu brutální ukázka fanatismu podpořeného okolnostmi. Jestli sem si myslel, že Solomon byl temný, tohle bylo černočerné jako vesmír bez hvězd. Nepříjemná atmosféra mně chytila už při úvodu a nepustila až do konce, i díky Seanovu skvělému hlasu. Děkuji za takovéto filmy ()

Reklama

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Zpočátku jsem se domníval, že s Black Death budu mít jeden zásadní problém: já totiž nemusim - až na výjimky samozřejmě - podobný historický filmy, takže mě k zhlédnutí přesvědčilo spíše až jméno režiséra Smithe. Jeho horory jako Metro či Triangle byly slušnou filmařinou, tudíž jsem byl docela zvědavý i na tuhle novinku. Kor když se prý vyznačuje několika hororovými prvky. Ale na rovinu: jediný hororový prvek je snad oživování mrtvých, jinak to s hororem moc společného nemá. Přesto je to depresivní a místy docela drsná řežba. Atmosféra se i bez toho dala od začátku krájet, výborná hudba hnala snímek kupředu tak, že jsem se ani na chvíli neodtrhnul. V závěru mě pak ještě čekala dvě milá překvapení, která změnila můj úhel pohledu. Takže 80 procent jako když švihne, a zítra si film pustim znova. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Hovorili nám, že je to Boží trest. Ale čo by sme museli urobiť, aké prikázanie porušiť, aby sme si TOTO zaslúžili? Nie, nebol to Boží trest. Bol to Diabol.“ No teda, toto ma bavilo. Britský hororový režisér Christopher Smith (METRO, IZOLÁCIA) pre mňa začína byť zárukou vydareného hororu, ktorý sa krvi a sexu rozhodne nebojí. Ale nezabúda ani na herecké výkony a pôsobivé budovanie napätia a atmosféry. V ČIERNEJ SMRTI spojil sily s charizmatickým hercom Seanom Beanom, ktorému historické mužné hrdé postavy vždy výborne pristali. Potešila ma tiež veľmi dobrá „typológia“ Beanovej pôsobivej družiny, kde mal každý svoje miesto a je len škoda, že Smith ešte viac nezapracoval na postavách. Už tak je to ale nečakane dobrý kus, ktorému určite prospela celková „surová morová stredoveká“ atmosféra a brutálne akčné scény (zlodeji v lese). ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V rámci žánru je to určitě nadprůměr a umím si představit, že by se podobný námět mohl natočit nepoměrně horším způsobem. Přesto mi ten film úplně nesedí. Mé výhrady ovšem budou míjet většinu filmových fanoušků. V podstatě směřují k tomu, jestli se vám líbí literární tvorba Dana Browna nebo Umberta Eca. Oba píšou na první pohled totéž, při hlubším pohledu je mezi nimi ovšem zásadní rozdíl. Umberto Eco píše se špičkovou znalostí historie, estetiky a dobové filozofie, takže své hrdiny a jejich osudy zasazuje do z historického hlediska bezchybného prostředí, Dan Brown své dobrodružné příběhy píše s vědomím, že drtivé většině čtenářů je historická realita ukradená, takže to hází tak nějak od oka a jeho knihy při hlubším rozboru neobstojí. To pochopitelně nevadí tomu, aby měl větší komerční úspěch. Černá smrt funguje jako dobrodružný mysteriózní příběh, kdy divák může obdivovat temnou atmosféru země zasažené ničivou epidemií a střetem náboženských hodnot. Hluboké lesy, loupežníci a jejich krvavý střet s výpravou, močály tonoucí v oparu a tajemná vesnice, kde řádí čarodějnice, to všechno jsou žánrové rekvizity, které jsou zručně využité, a spolu se solidním obsazením vytvářejí i solidní divákův dojem. Jako historický příběh to ale neobstojí, protože konflikt mezi křesťanstvím a pohanstvím byl vybojovaný už o pár století předtím a křesťanství dokázalo lidovou pověrčivost a nejrůznější kulty úspěšně vstřebat. Jednotlivé náboženské hereze a konflikty probíhaly na jiné úrovni, ale to opravdu pro běžného filmového fanouška není podstatné. Spíš mi jde o takové ty scénáristické kotrmelce, jako když v bezvýchodné situaci dva vyčerpaní zajatí žoldnéři oslabení trýzněním se osvobodí z pout a během okamžiku zlomí odpor celé vesnice vzbouřenců. Přesto všechno má ode mě Černá smrt solidních 60 % celkového dojmu. ()

Galerie (61)

Zajímavosti (12)

  • Způsob, kterým je ve filmu upalovaná čarodějnice, odpovídá zvykům tehdejšího obyvatelstva Německa. V Anglii, kde se příběh filmu odehrává, se považovalo za správné přivázanou čarodějnici upálit ve svislé poloze. (Conspi)
  • Ve filmu se po 12 letech objevují bok po boku Sean Bean, představitel Ulricha, a Tim McInnerny, který si zahrál Hoba. Jejich poslední spoluprácí byl animovaný krátkometrážní seriál The Canterbury Tales Leaving London (od r. 1998). (Conspi)
  • V jedné scéně lze spatřit na zápěstí Ulricha (Sean Bean) tetování SUFC. Jako rodák ze Sheffieldu je věrný svému klubu Sheffield United, který samozřejmě ve středověku neexistoval. (rakovnik)

Související novinky

Středověk, mor, černá magie, zombíci

Středověk, mor, černá magie, zombíci

06.02.2008

Brrr! Už tahle kombinace zní nepříjemně, takže od britského gotického hororu Black Death neočekávejte žádnou vesnickou selanku. Jsme v Anglii během první vlny černé smrti, tedy epidemie moru. Jakoby… (více)

Reklama

Reklama